עבור לתוכן העמוד
Menu

"הקופסה השחורה" של תכנית הגרעין האיראנית

חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האיראנית הוא מכה קשה לאיראן שאמורה להאט את התקדמותה לעבר פצצה גרעינית • איראן הזועמת שוקלת פעולת נקם מיידית נגד ישראל, אך מחשש לתגובה קשה של הנשיא טראמפ ויתכן שתדחה את פעולת הנקם למועד שהכי מתאים מבחינתה

ישראל שומרת על שתיקה רועמת בעקבות חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחרי זאדה בטהראן. נשיא איראן חסן רוחאני האשים את ישראל בחיסולו של המדען האיראני והבטיח כי החיסול לא יאט את מאמצי איראן להשיג יכולת גרעינית.

"היאוש מראה את עומק היאוש של אויבנו" הדגיש רוחאני, איראן גם שיגרה איגרת למועצת הביטחון של האו"ם שבה היא מאשימה את ישראל בחיסול.

גם העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" ציטט מקורות מודיעין האומרים כי ישראל עמדה מאחורי חיסולו של המדען האיראני.

ישראל דרוכה מבחינה מודיעינית ומבצעית לקראת כל תגובה תוקפנית מצדה של איראן בארץ ובחו"ל, היא הגבירה את הכוננות בכל המוסדות הישראלים והשגרירויות בחו"ל, גורמים ביטחוניים מעריכים כי האיראנים עלולים לנסות לפגוע במדענים ישראלים השוהים בחו"ל או ביעדים ישראלים ויהודים ברחבי העולם תוך הסתייעות במנגנון הפיגועים של ארגון חזבאללה.

מכה קשה לאיראן

ב-3 בינואר הקרוב יחול יום יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני על ידי ארה"ב.

בתקופה של פחות משנה איבדה איראן שתי דמויות חשובות: קאסם סולימאני ומחסן פחריזאדה, שהובילו את המדיניות שלה במזרח התיכון בתחום הצבאי ובתחום הגרעיני.

ההנהגה האיראנית נמצאת במבוכה גדולה  מאז חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בעיראק ע"י ארה"ב. חיסולו של מוחסן פחרי זאדה הוא מכה קשה לאיראן בתחום פרוייקט הגרעין וגם מכה מוראלית שהביכה את ההנהגה האיראנית בפני בני עמה, בסוף השבוע יצאו מפגינים לרחובות טהרן והפגינו בדרישה לנקמה.

רמטכ"ל צבא איראן הגנרל מוחמד באקרי הודה בסוף השבוע כי "חיסולו של המדען מוחסן פחריזאדה הוא מכה קשה וכבדה לאיראן".

קריקטורה סעודית: הפירצה במערך האבטחה של "משמרות המהפכה" איפשרה את חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחרי זאדה.
קריקטורה סעודית: הפירצה במערך האבטחה של "משמרות המהפכה" איפשרה את חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחרי זאדה.

 

למרות חיסול כמה מדענים איראנים שעבדו בפרויקט הגרעין בין השנים 2010-2011 ולמרות הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז ביולי השנה של הצנטריפוגות המתקדמות, הצליחה איראן להתאושש ולהאיץ את העשרת האורניום,  נראה כי חיסולו של פחריזאדה לא יביא לעצירת פרויקט הגרעין.

עצירת הפרויקט איננה נשענת על אדם אחד בלבד, בכיר ומומחה ככל שיהיה, והיא מחייבת הפעלת מערכת לחצים כבדה ומשולבת על ההנהגה האיראנית.

החיסול של פחריזאדה מוכיח שוב עד כמה פרוצה המערכת הביטחונית האיראנית, כנראה בגלל המאבקים הפנימיים בין גורמי הביטחון שלה, ועד כמה יכולים גורמים חיצוניים, כמו ישראל וארה"ב, להביא לידי ביטוי בתוך איראן את היכולות המודיעיניות והמבצעיות המצוינות שלהם.

פחריזאדה היה "הקופסא השחורה" של סודות הגרעין האיראני, הוא המשיך לעסוק בשנים האחרונות בפרויקט הגרעין, תחת אבטחה כבדה של שומרי ראש, ועל פי גורמי ביטחון בישראל הוא היה מעורב גם בפרויקט הטילים הבליסטיים, הוא מסוכן לא פחות עבור ישראל.

פחריזאדה עמד  בראש "הארגון למחקרי הגנה וחדשנות" (SPAND) ולפני כן  בראש תוכנית "אמאד" שעוסקת בפיתוח נשק גרעיני.

בשנתיים האחרונות  הוא הוביל את תהליך העשרת האורניום ופיתוח צנטריפוגות מתקדמות חדשות תוך הפרת הסכם הגרעין, במשך שנים רבות הוא היה המוביל של "קבוצת הנשק" בתוכנית הגרעין איראנית תחת סיפורי כיסוי שונים.

נראה כי הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעיני בנתנז שבו נפגע קשות מבנה הצנטריפוגות המתקדמות לא היה מספיק לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית שמתקדמת בקצב מואץ, לכן היה צריך לפגוע באבי הפרויקט הגרעיני שהוא מוחסן פחריזאדה.

על פי דו"חות הועדה לאנרגיה אטומית, איראן מפרה את הסכם הגרעין ויש לה כמות אורניום  מעושר ברמה נמוכה של 4.5 אחוזים העולה פי עשרה על מה שמותר לה בהסכם הגרעין, היא כבר צברה כמות של שני טונות שאותה היא יכולה להעשיר במהירות לרמה של 20 אחוזים ולהתקרב לייצור פצצה גרעינית.

מסר לאיראן ולג'ו ביידן

יש לראות בחיסולו של מוחסן פחריזאדה גם מסר להנהגה האיראנית ולנשיא ארה"ב הנכנס, ג'ו ביידן, כי ישראל נחושה לעצור את פרויקט הגרעין האיראני עומד להפוך לאיום על קיומה.

החשש הישראלי הוא גדול, כמו חששן של מדינות המפרץ ובראשן סעודיה כי הנשיא ג'ו ביידן מתכוון להסיר את הסנקציות מעל איראן ולחזור להסכם הגרעין עמה.

תרחיש כזה נתפס בישראל ובמדינות המפרץ כמסוכן ביותר, ההערכה בישראל היא כי איראן תנסה להוליך שולל את הממשל האמריקני החדש, כפי שעשתה בעבר, וזמן קצר לאחר שהיא תתאושש כלכלית היא תגביר את מאמצי ההתפשטות שלה במזה"ת ותאיץ את תהליך העשרת האורניום בדרך לפצצה הגרעינית.

חיסולו של פחריזאדה נועד להבהיר כי ישראל איננה בוחלת בשום מהלך כדי לעצור את הסכנה הנשקפת לה ממשטר ההאיתולות.

פרשנים ערבים מעריכים כי ביקורו החשאי של ראש הממשלה נתניהו ופגישתו עם יורש העצר הסעודי ומזכיר המדינה פומפיאו בעיר ניום בסעודיה קשורים לחיסולו של המדען האיראני פחריזאדה ולצעדים נוספים שעומדת ארה"ב לנקוט בזמן הקרוב נגד איראן.

הנשיא טראמפ כבר הצליח לבנות את המוניטין של ממשלו כמי שפוגע בהצלחה בכל הגורמים המסכנים את שלום המזרח התיכון, הגנרל קאסם סולימאני, מדען הגרעין פחריזאדה, מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי ומספר 2 באל-קאעדה אבו מחמד אלמצרי.

המדיניות הזו מאתגרת את הנשיא הבא , ביידן, שמאמין בדרך הדיפלומטית לפתרון בעיית הגרעין האיראנית, אולם יתכן כי הנשיא טראמפ וישראל יעשו בשבועות הקרובים עוד צעדים נגד איראן שיקשו עליו להסיר את הסנקציות מעל איראן ולחזור להסכם הגרעין עמה. 

כיצד תגיב איראן על החיסול?

נשיא איראן חסן רוחאני איים בסוף השבוע כי "איראן תנקום את מותו של המדען מוחסן פחריזאדה בזמן הנכון". לפני כשנה הגיבו  האיראנים על חיסולו של קאסם סולימאני בהתקפת טילים על הבסיס האמריקני בעיראק ויתכן שהם מתכננים פעולת נקם דומה כנגד ישראל באופן ישיר על ידי יחידות הטילים והמל"טים של כוח "קודס" או באמצעות השלוחות שלה בסוריה, עיראק, לבנון ורצועת עזה.

משרד המודיעין האיראני פתח בחקירה בנסיבות החיסול, ההערכה של האיראנים היא כי תשתית של המוסד הישראלי שאחראית לפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז לפני כמה חודשים היא שאחראית גם לחיסולו של המדען מוחסן פחרי זאדה.

על פי הערכות של גורמי מודיעין במערב, איראן נמצאת בדילמה קשה ומרגישה שהיא במלכוד. בצמרת האיראנית יש ויכוחים חריפים כיצד להגיב על חיסולו של המדען פחריזאדה.

נשיא איראן רוחאני ושר החוץ זריף חוששים כי החיסול נועד לגרור את איראן למלכודת כדי שתגיב צבאית ואז יתקוף הנשיא טראמפ את מתקני הגרעין באיראן.

ואילו המנהיג העליון עלי ח'מינאי והגנרל חסן סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" גורסים שיש להגיב מייד ובתקיפות מול ישראל. מעמדה של איראן כמובילת "ציר ההתנגדות" באזור נפגע קשות והיא חייבת לשקם את מעמדה. סביר להניח שהאיראנים מכינים מטרות לתקיפה את ההחלטה הסופית יקבל המנהיג העליון ח'מינאי.

עם זאת, אי אפשר לשלול אפשרות כי איראן תרסן את התגובה ותכיל את החיסול בשלב הזה תוך הבטחה לנקום בהמשך את מותו של מוחסן פחריזאדה, או שתגיב ממש לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן כדי להקשות עליו להורות על תקיפה של מתקני הגרעין.

איראן נמצאת תחת סנקציות כבדות, הכלכלה שלה במצב קשה ומגיפת הקורונה מציפה את המדינה בכל מקום. כמו כן מבחינה מדינית המשימה הראשונה כרגע של המשטר האיראני היא להביא לכך שג'ו ביידן יסיר את הסנקציות מעליה ולחזור להסכם הגרעין, האם הסלמה מצדה משרתת את המטרה הזו?

איראן מתכוננת לשינוי המדיניות כלפה מצדו של ממשל ביידן, יתכן שהיא תדחה את התגובה על חיסולו של פחריזאדה למועד אחר, יותר נוח מבחינתה, מכיוון שלא תרצה לפגוע בסיכויים לדיאלוג עם ממשל ביידן, מה שהכי דחוף לה כעת הוא להביא להסרת הסנקציות הכבדות מעליה, אפילו באופן הדרגתי.

 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by خبرگزاری تسنیم (@tasnimnews_fa)

לפני כשבוע, שיגרה ההנהגה האיראנית לביקור בזק בעיראק את מפקד כוח "קודס" הגנרל אסמעיל קאא'ני, הוא נפגש עם ראשי המליציות הפרו איראניות "אלחשד א-שעבי" ובפיו מסר לרסן את הפעילות ולהימנע מתקיפות של יעדים אמריקנים בעיראק מכיוון שאיראן איננה מעוניינת בהסלמה בעת הנוכחית בתקופת המעבר מממשל טראמפ לממשל ביידן.