עבור לתוכן העמוד
Menu

הקאמבק המדיני של הרש"פ – הדרך לעצור את הנורמלזיציה

גורמים בכירים ברש"פ מרוצים מהחלטת ממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים ומפרשים אותה ככישלון תוכנית "עסקת המאה" • להערכתם, נוצרה כעת הזדמנות לחידוש המשא ומתן עם ישראל תוך הפעלת לחץ מדיני כבד עליה להסכים לפתרון שתי המדינות

המלחמה שיזם ארגון חמאס נגד ישראל והתקפות הרקטות שלו שיפרו מאוד את מעמדו ברחוב הפלסטיני בשטחים והחלישו את הרש"פ והעומד בראשה.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס וצמרת פת"ח מודאגים מאוד מהמצב שנוצר בשטח ומהאווירה ברחוב הפלסטיני, אך מאידך גיסא הם משתדלים להסתכל על חצי הכוס המלאה, מבחינתם, הבעיה הפלסטינית שבה ותפסה את מקומה בראש סדר היום הבינלאומי אחרי שנים רבות.

בכירים בפת"ח אומרים כי נוצר מצב מדיני דומה לזה שהיה בתחילת האינתיפאדה הראשונה בשנת 1988 שבו זכו הפלסטינים לגל עצום של אהדה בינלאומית. אפילו הנשיא ביידן שלא רצה לטפל בסכסוך הישראלי-פלסטיני כעת ולהתמקד בבעיות הפנים של ארה"ב בעקבות משבר הקורונה, נאלץ לשגר לאזור את שר החוץ טוני בלינקן כדי לטפל בייצוב הפסקת האש בין ישראל לחמאס ולתת אופק מדיני לפלסטינים המתבסס על רעיון שתי המדינות.

עבאס הציג בפני שר החוץ האמריקני בלינקן, שאותו אירח במוקאטעה ברמאללה, את תוכניתו המדינית לחידוש משא ומתן עם ישראל בחסות הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) על בסיס ההחלטות הבינלאומיות והפסקת מדיניות הצעדים החד צדדים וההתנחלויות.

הרש"פ מבקשת לחזור ליוזמת השלום הערבית ולהביא להפסקת תהליך הנורמליזציה שאותו התחילה ישראל בחסות ממשל טראמפ והצליחה לנרמל את יחסיה עם ארבע מדינות ערביות ללא כל לינקג' ליחסיה עם הרש"פ.

ברש"פ בירכו על הצהרת שר החוץ בלינקן על כוונת הממשל האמריקני לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים שנסגרה בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ אחרי ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

ברש"פ רואים בקונסוליה האמריקנית שתיפתח במזרח ירושלים את "השגרירות האמריקנית בבירת המדינה הפלסטינית העתידית".

בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' אמר ב-25 במאי כי הודעת שר החוץ בלינקן על פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים היא ההחלטה החשובה ביותר של ממשל ביידן מאז נכנס לתפקידו:"משמעות הדברים היא כישלון תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שמטרתה היא חיסול הבעיה הפלסטינית".

גורמים ברש"פ אומרים כי הפסקת אש יציבה בין ישראל לחמאס היא הכרחית לקדם את רעיון שתי המדינות וכי המצב המדיני השתנה וניתן כעת לחדש את הלחץ על ישראל.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי המלחמה ברצועת עזה פתחה אופק מדיני עבור הרש"פ שלא היה לה שנים רבות, במיוחד בתקופת ממשל טראמפ. הוא סיפר כי שיחת הטלפון של הנשיא ביידן עם יו"ר הרש"פ נמשכה כ-45 דקות והייתה טובה מאוד ושבה חזר הנשיא האמריקני על כוונתו לקדם תהליך מדיני על בסיס רעיון שתי המדינות.

פגישת ראש הממשלה של הרש"פ עם מלך עומאן
פגישת ראש הממשלה של הרש"פ עם מלך עומאן

ברש"פ ממתינים עתה להתפתחויות הפוליטיות בישראל בתקווה כי תקום "ממשלת שינוי", דבר שלהערכתם יאפשר להם להאיץ בקהיליה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל לחזור לשולחן המשא ומתן המדיני.

אבל, המשימה הראשונה שעומדת בפני הרשות היא סיוע לשיקום רצועת עזה. ארה"ב וישראל רוצות שהיא תטפל בכספים שיעברו לשיקום הרצועה ותקים מנגנון שיבטיח כי הכסף יגיע ישירות לפרוייקטים של שיקום ברצועה ולא ישמש להתעצמות הצבאית של חמאס.

עבאס שיגר משלחת בכירה בראשות ראש הממשלה מוחמד א-שתייה לשלוש מדינות במפרץ כדי לגייס כספים לשיקום הרצועה.

על פי גורמים ברש"פ, שר החוץ האמריקני טוני בלינקן דרש בפגישתו עם עבאס להקים ממשלה פלסטינית שתהייה מקובלת על הקהילייה הבינלאומית, כפי שהייתה בזמנו הממשלה בראשות סלאם פיאד, כדי שתטפל בהעברת הכספים לרצועת עזה, לדבריהם, מחמוד עבאס שוקל ברצינות את החלפת הממשלה והקמת ממשלה חדשה  בראשות יועצו הכלכלי ד"ר מוחמד מוצטפא.