עבור לתוכן העמוד
Menu

הצעדים הדרמטים שמתכנן עבאס

ראש הרשות הפלסטינית מתכנן להעיר שתי החלטות דרמטיות בכינוס הקרוב של המועצה המרכזית • הצעדים בתגובה לצעדי ארה"ב ועלולים להשפיע על ישראל

המועצה המרכזית של אש"ף עומדת להתכנס בקרוב כדי לקבל שתי החלטות משלימות לצעדי הנגד לממשל טראמפ: הכרזה על פלסטין כמדינה תחת כיבוש ועל ביטולם של הפרוטוקולים של פריס, המהווים את ההסכמים הכלכליים הקשורים בהסכמי אוסלו.

בפרוטוקולים של הסכם פריס נקבע כי הכלכלות של הרשות הפלסטינית של ישראל יתפקדו תחת מעטפת מכס אחת, וכי ישראל תגבה עבור הרשות הפלסטינית את המכסים שיעברו דרך נמלי ישראל לרשות הפלסטינית, תמורת עמלה. ההסכמים יצרו את מנגנון העברת הכספים מישראל לרשות הפלסטינית, ומנעו את הצורך להציב תחנות מכס בין ישראל לרשות הפלסטינית.

ביטול הפרוטוקולים של פריס משמעו, כי ישראל לא תעביר עוד את הסחורות לרשות הפלסטינית, וכי היא עצמה תצטרך לדאוג לך, כמו כן, יוקמו מחסומי מכס בין ישראל לרשות הפלסטינית. במילים אחרות: הרשות הפלסטינית תכניס עצמה למצור בדומה לעזה, ומרצונה החופשי, וכי ישראל תוכל לקבוע את הגבול הכלכלי מול הרשות כרצונה.

על פי מקורות פלסטיניים, אש"ף לא אהב את ההסכמים שנחתמו בפריס מן היום הראשון שנחתמו, משום שהוא ראה בכך פגיעה בריבונות והמשך ההגמוניה הישראלית בכלכלה הפלסטינית. מי שניהל את המו"מ מול ישראל בפריס היה אבו עלא, והוא חתם על ההסכמים למרות הוראה מפורשת של ערפאת שלא לחתום.

ערפאת רצה באותם ימים להנפיק את המטבע הפלסטיני הראשון, "הגיניה" שהוא גם שמו של המטבע המצרי. המטבע הפלסטיני היה אמור להחליף את שתי המטבעות שרווחו בשטחי הרשות בימים ההם – השקל הישראלי, והדינר הירדני. הסכמי פריס קיבעו את השקל כמטבע הפלסטיני למורת רוחו של ערפאת. בין ההחלטות הקבועות של אש"ף מאז ועד היום לבטל את הפרוטוקולים של פריס, ואולי אין זה מקרה שדווקא בימים אלה קם "הגיניה" הישן לתחייה בפרסומות של חברת הסלולר ג'וואל ברמאללה.

סביר שהעיסוק בנושא בעיתוי הנוכחי הוא מרכיב בקריאת התגר של הפלסטינים נגד הלחצים הכלכליים והמדיניים המופעלים עליהם, ובכלל זה "תכנית השלום" האמריקאית המאיימת לפגוע בתקוותם להקים מדינה עם סממני עצמאות מלאים (ובהם מטבע משלה) והאיום הישראלי לקזז מהכספים המועברים לפלסטינים את הסכומים שהרשות משלמת כמשכורות למחבלים האסורים בישראל.