עבור לתוכן העמוד
Menu

הציר סוני מבהיר לעבאס: אנחנו עם טראמפ

הפלסטינים מנסים לגייס תמיכה בינלאומית ולהחזיר לתודעה את מדיניות אובאמה • המדינות הסוניות חושש כי מדובר כהחזרת איראן ותורכיה למרכז העניינים במזה"ת והן לא מוכנות לקבל זאת

ההתנגדות הרעשנית והנמרצת של הרשות הפלסטינית ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ מעמידה את הפלסטינים בעימות לא רק עם ישראל וארצות הברית אלא גם עם ציר המדינות הערביות הסוניות המתונות: ובראשם מצרים, סעודיה, והמפרץ.

היעד הפלסטיני הוא להפיל את הנשיא טראמפ בעזרת קואליציה של בעלי ברית באירופה, באו"ם ובעולם השלישי, כמו ונצואלה למשל שהיא מעוז המדיניות הפלסטינית בדרום אמריקה.

המדיניות הזאת מחייבת עכשיו הֲכָלָה כלפי יוזמת טראמפ מתוך ציפייה לאי היבחרו בעוד כשנה, ולמנף מחדש את מדיניותו של הנשיא אובאמה במטרה לחזור ולחזק את תפקידו של האו"ם ובינאום הסכסוך והפתרון, לבודד את ישראל בקהילה הבינלאומית ובעזרת סדרת החלטות חדשות של הועדה לזכויות האדם, להביא את עקרונות ה-BDS להתקבל בתוך ארגון האו"ם.

מדיניות פלסטינית המוקמת באופן כזה, מהווה חלום בלהות לציר המדינות הסוניות המתונות, כאשר מעל הכל ברור להן כי כחלק מן השיבה על מדיניות הנשיא אובמה יש לקחת בחשבון שיבה אל הסכם ה JCPOA וחידוש התפקיד המרכזי של איראן ותורכיה כמעצמות אסלאמיות אזוריות, המייצגות את ה"אחים המוסלמים", על חשבון המדינות הערביות הסוניות המתונות.

כדי להמחיש זאת נביא סיפור ישן ששמעתי ממקורות ברמאללה. לאחר ניצחנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבחירות בארה"ב, ולפני שנכנס לבית הלבן, עמדה על הפרק הצעת החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון כאשר ארה"ב החליטה ליצור תקדים להסיר את הווטו האוטומטי בהחלטות נגד ישראל (החלטה 2334).

מצרים הגישה את הצעת ההחלטה למועצת הביטחון. אבו מאזן ביקר אצל מלך  סעודיה, ובעודם מדברים צלצל מקהיר הנשיא סיסי, והודיע למלך עבדאללה כי החליט למשוך את הצעת ההחלטה האנטי ישראלית משולחן מועצת הביטחון.

על פי מקורותיי, המלך ענה לו: "אללה יְסַהֵל עַלֵיכּ", כלומר: עשה כטוב בעיניך.  אבו מאזן התערב בשיחה ואמר לסיסי: לפחות תבקש מטראמפ שלא יעביר את השגרירות לירושלים. סיסי ענה לו: אנחנו עם טראמפ.

"אנחנו עם טראמפ" הוא כותרת המדיניות הערבית עד היום, והמדיניות הפלסטינית נגד טראמפ מתנגשת באינטרסים הבסיסיים של מדינות ערב.