עבור לתוכן העמוד
Menu

הצגת מראית העין של חמאס והגא"פ בקהיר

ראשי הארגונים דיונים עם המודיעין המצרי על הסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל • חמאס והג'יהאד האסלאמי מפגינים אחדות למרות המחלוקות הקשות ביניהן, חמאס פועל להשיג הכרה ישראלית דה פקטו בריבונותו על רצועת עזה

משלחות של חמאס והג'יהאד האסלאמי בראשות אמסעיל הניה וזיאד א-נח'אלה ניהלו השבוע בקהיר דיונים חשובים עם ראשי המודיעין המצרי על שורה של נושאים ובראשם הרגיעה עם ישראל.

בדיונים נבחנו גם הפרוייקטים שיקומו ברצועת עזה במסגרת הרגיעה, כמו בית חולים שדה במימון אמריקני בצפון הרצועה והתחנה ליצור חשמל שתופעל על גז במימון של 25 מיליון דולר.

כמו כן נדון נושא קיום הבחירות בשטחים בהסכמה עם הרש"פ.

משלחת הג'יהאד האסלאמי בראשות זיאד נח'אלה דנה עם ראשי המודיעין המצרי בסבב הלחימה האחרון נגד ישראל,בנושא פעילי הארגון העצורים בבתי הכלא במצרים  ודרשה הקלות במעבר רפיח.

 

פיוס ואחדות למראית עין

 

ראשי חמאס והגי'האד האסלאמי ניצלו גם את השהות המשותפת בקהיר לקיום מפגש בין שתי המשלחות. בהמשך לדיונים שהתקיימו השבוע בלבנון בין נציגיהם כדי לדון בשיתוף הפעולה בינים על רקע העובדה שארגון חמאס לא השתתף בסבב הלחימה האחרון נגד ישראל בגבול רצועת עזה ב-12 בנובמבר.

שני הצדדים איפשרו לצלמים לתעד את המפגש וניסו ליצור אווירה של אחדות למרות המתיחות הקשה ששררה בינהם והודיעו כי ימשך השת"פ והתיאום ביניהם במסגרת החמ"ל המשותף.

ההצגה מול המצלמות לא תצליח לכסות על היריבות בין שני הארגונים על השליטה ברצועת עזה ועל האופן שבו הם רואים את הבנות הרגיעה מול ישראל, הסכם הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי שהושג בתיווך מצרי הינו שברירי אך הוא מחזיק בינתיים מעמד.

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה שבימים אלה מבקר בלבנון בראש משלחת של חמאס התייחס בראיון שהעניק ב-5 בדצמבר לעיתון "אלאח'באר" הלבנוני  והכחיש את קיומן של מחלוקות בין שני הארגונים.

"העובדה שארגון הג'יהאד האסלאמי השתתף לבדו בסבב הלחימה מול ישראל איננה חדשה.זה כבר קרה בעבר וגם חמאס השתתפה לבדה בסבבים נגד ישראל, לפני הסבב האחרון הייתה פעילות משותפת לשני הארגונים" טען אלחיה.

לעומתו, סאמח א-סראג', חבר הלשכה המדינית של חמאס לא היסס לצאת ב-5 בדצמבר בביקורת נוקבת על ארגון הג'יהאד האסלאמי וחשף את עומק המחלוקות בינו לבין חמאס, בכינוס בעזה הוא אמר:

" למרות החמ"ל המשותף, הג'יהאד האסלאמי מקבל בעצמו החלטות לשגר רקטות כדי לרצות גורמים חיצונים. 6 חודשים הוא משגר רקטות וחמאס משלם את המחיר, אין מנוס מכך שהג'יהאד ילמד לקח ברור וזה מה שקרה אחרי חיסולו של בהאא' אבו אלעטא, דחינו את צעדות השיבה בגלל ההצהרות של זיאד נח'אלה, חששנו שהמצב הביטחוני יתדרדר".

 

הסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל

 

הרגיעה עם ישראל הייתה חלק חשוב בשיחות בקהיר בין המודיעין המצרי לבין ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי, בעוד גורמים ביטחוניים בישראל טוענים כי מדובר בניסיון מצרי להשיג רגיעה ארוכת טווח בין 5 ל-10 שנים הרי שבחמאס דוחים זאת על הסף.

הארגון שוב מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו כדי שלא תיפגע תדמיתו כארגון התנגדות.

ח'ליל אלחיה , בכיר חמאס אמר כי "חמאס הינה תנועת התנגדות. יתכן שצורות הפעולה ישתנו אך לעולם לא נפסיק את ההתנגדות לאויב, צעדות השיבה הן סוג של התנגדות שבאמצעותו אנו מתישים את האויב. הנוכחות של אסמעיל הניה במצרים היא כדי להגיע להסכמה על רגיעה שלא תכבול את ידי ההתנגדות, שום הסכם רגיעה לא ימנע ממנה להגיב על תוקפנות, בכל יום שקט שעובר על הרצועה הכוח שלה רק מתגבר".

לאחר שארגון חמאס הרגיל את ישראל כי הוא מוכן לרגיעה חלקית בתמורה להכנסת הכסף הקטארי מדי חודש לרצועת עזה, הוא מנסה עתה באמצעות הסכם רגיעה ארוך טווח ליצור עתה משוואה חדשה של "רגיעה תמורת הכרה בישות חדשה", כלומר, הכרה דה פקטו של ישראל בריבונות חמאס ברצועה במקום בריבונות הרש"פ, וזאת באמצעות הסכם עם פלג האופוזיציה הפלסטיני הראשי שאיננו כלל חלק מאש"פ.

לא מן הנמנע שארגון חמאס זורם בינתיים עם ישראל לקראת ישום בשטח של תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית שפרטיה המדיניים עדיין לא פורסמו אך בנויה, ככל הנראה, על רעיון הקמת מדינונת ברצועת עזה ואוטונומיה מורחבת בלבד בשטחי הגדה, האם זו הסיבה שעד כה לא גילה ארגון חמאס שום התנגדות לתוכנית האי המלאכותי מול חופי עזה, שהגה השר ישראל כ"ץ, הכוללת גם הקמת נמל ושדה תעופה?

האם בהסכמתו להקמת בית חולים אמריקני בצפון הרצועה מאותת ארגון חמאס לממשל טראמפ כי יש על מה לדבר?

מנגד, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יוצא בגלוי נגד הסכם הסדרה בין ישראל לחמאס, בסוף השבוע הצהיר עבאס: "לא נאפשר להקים את בית החולים האמריקני  בצפון הרצועה ואת האי המלאכותי ושאר הפרוייקטים הכלכליים ברצועה".

מחמוד עבאס חושש שהרש"פ תאבד את מעמדה הרשמי כמי שאחראית על הרצועה ואת כספי הסיוע הבינלאומי המיועדים לעזה".