עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת האש: חמאס מנסה ליטול את הבכורה מפת"ח

מאמצים קדחתניים של מצרים לייצב את הפסקת האש בין ישראל לחמאס מחשש שהמצב הביטחוני יתדרדר לסבב לחימה חדש • מחלוקות ופערים עמוקים בין עמדות ישראל לחמאס בנושא החזרת השבויים והנעדרים ושיקום רצועת עזה

הפסקת האש בין ישראל לחמאס בתום 11 ימי לחימה היא שברירית מאוד וארגון חמאס מאיים לשוב ולחדש את ירי הרקטות לעבר ישראל.

המצב ההומניטארי ברצועה קשה, אין עדיין הסכמה כיצד יפעל מנגנון השיקום של הבתים שנהרסו במהלך המלחמה האחרונה.

 

ברצועה חוזרים להתרגל ל-4 שעות ביום של חשמל. ארבעה קווי מתח ראשי מנותקים ויש מחסור בדלק כדי להפעיל את תחנת הכוח ליצור חשמל בצפון רצועת עזה.

מצרים מודאגת מאוד ממצבה של הפסקת האש והיא מאיצה את המאמצים לייצב אותה.

עיתון אל-אח'באר הלבנוני דיווח ב-29 במאי מפי גורמים בחמאס כי מצרים הבטיחה לחמאס כי ישראל תפתח השבוע את מעברי הגבול לרצועת עזה ותרחיב את מרחב הדיג כי להקל על המצב ההומניטארי ברצועה, כמו כן היא תאפשר את הכנסת המענק הכספי החודשי הקטארי.

במקביל נמשכים המאמצים של מצרים להכין את הצדדים למפגש בקהיר שבו ישתתפו נציגים של ישראל, חמאס והרש"פ.

משלחת של המודיעין המצרי בראשות הגנרל אחמד עבד אלחאלק ביקרה בפעם השלישית ברציפות, מאז הושג הפסקת האש, ברצועת עזה ונפגשה עם הנהגת חמאס.

ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל יגיע היום לישראל ויפגש עם ראש הממשלה נתניהו ובכירים במערכת הביטחון, הוא יבקר גם ברצועת עזה וברמאללה כדי לנסות ולקדם את ייצוב הפסקת האש.

שיקום עזה: ציוד מצרי לשיקום הרצועה
שיקום עזה: ציוד מצרי לשיקום הרצועה

שר החוץ גבי אשכנזי יוצא היום לקהיר לפגישה עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי.

גורמים בחמאס אומרים במהלך השבוע תגיע לקהיר משלחת בכירה של הארגון בראשות אסמעיל הניה.

המצרים "שכחו" כיצד הוליך אותם שולל אסמעיל הניה, לפני יותר משנה, כאשר שיקר להם ויצא מרצועת עזה דרך מצרים לאיראן כדי להשתתף בהלוויתו של הגנאל קאסם סולימאני.

עכשיו מצרים זקוקה לו כדי לייצב את הפסקת האש בין הצדדים.

על פי גורמים בחמאס, השיחות של המודיעין המצרי עם אסמעיל הניה יעסקו בנושאים הבאים:

ייצוב הפסקת האש, שיקום רצועת עזה ותפקידה של מצרים בתהליך השיקום, המצב במזרח ירושלים,בהר הבית ובשכונת שיח' ג'ראח, עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס ויחסי מצרים עם ארגון חמאס.

אחת הבעיות שמצרים תצטרך להתגבר עליהן בנושא התיווך היא העמדה הישראלית שיש לקשור בין נושא שיקום הרצועה להתקדמות בנושא החזרת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי ארגון הטרור.

ארגון חמאס טוען שמדובר בנושאים נפרדים ומתנגד בתוקף לזיקה ביניהם, הוא דורש שתמורת שחרור השבויים והנעדרים הישראלים תשחרר ישראל כמה מאות מחבלים רוצחים, ישראל מתנגדת בתוקף וגורם מדיני בכיר אומר: "לא נחזור על הטעויות של עסקת שליט".

מחלוקות נוספות בין ישראל עוסקות בהתנגדות ישראל לניסיון החמאסי לקשור את המצב בירושלים ובהר הבית לשקט בחזית הדרום ודרישתה של ישראל כי הכסף לשיקום הרצועה יעבור דרך הרש"פ.

בכיר חמאס מושיר אלמצרי הזהיר בסוף השבוע שעבר את ישראל שלא לשחק בנושא שיקום רצועת עזה. "נשקם את רצועת עזה על אפה ועל חמתה של ישראל" הודיע אלמצרי.

כניסת המשלחת המצרית לעזה
כניסת המשלחת המצרית לעזה

בידוד הרש"פ

ארגון הטרור מנסה לנצל את "הצלחתו" במלחמה בעזה כדי לכרסם עוד יותר במעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני.

פלגי האופוזיציה הפלסטינית מנסים לחסל את אופציית המשא ומתן של הרש"פ עם ישראל ולקדם את אג'נדת המאבק המזויין בישראל.

כל הפלגים הפלסטינים דוחים על הסף את קריאתו של מחמוד עבאס להקמת ממשלת אחדות לאומית שתעמוד בדרישות של הקהילייה הבינלאומית.

העיתון אל-אח'באר הלבנוני דיווח ב-29 במאי כי בפגישה לפני כמה ימים של תנועת חמאס עם הפלגים הפלסטינים סוכם על הפעלת לחץ על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והקמת מסגרת של כל "פלגי ההתנגדות" שהיא תהייה הנציג היחיד של העם הפלסטיני ולא אש"פ.

ח'אלד אלבטש, בכיר הג'יהאד האסלאמי אומר כי המלחמה בעזה הייתה נקודת מפנה היסטורית בשמירה על האחדות הפלסטינית.

הרעיון להקים ממשלת אחדות פלסטינית מופיע ביוזמה המצרית ומטרתו להקל על העברת הכספים לשיקום הרצועה דרך הרש"פ ולא דרך חמאס כדי שלא יגיעו לשיקום ההתעצמות הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי, חמאס מנסה לטרפד כל מאמץ לעקוף אותה, גורמים בחמאס אומרים כי ארגונם הוא בעל הבית של הרצועה וכל הכסף חייב לעבור דרכו.