עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת אש שברירית

השקט חזר לגבול הדרום אך המצב הביטחוני נפיץ והפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי היא שברירית • הג'יהאד האסלאמי נחוש לטרפד את הרגיעה והוא מחפש תירוץ לחדש את האש לעבר ישראל גם כדי לנקום את מות פעיליו

הפסקת האש בין ישראל לארגון הג'יהאד האסלאמי הושגה בעקבות מגעים שקטים שקיים המודיעין המצרי עם הנהגת הארגון ועם הנהגת חמאס. לדברי גורמים ברצועה, ישראל התחייבה להפסיק את התקיפות האוויריות ואת החיסולים הממוקדים של פעילי הארגון ברצועה, בגדה המערבית ובחו"ל ולפתוח את המעברים ברצועה.

הג'יהאד האסלאמי מצידו לא התחייב להפסיק את הפעילות שלו לאורך גדר הגבול ברצועה, כמו פעילות הנחת מטעני החבלה בסמוך לגדר שהיא שהביאה  השבוע לסבב הלחימה בין ישראל לארגון.

מטרת הנחת מטעני החבלה על ידי פעילי הג'יהאד האסלאמי היא לנסות ולחבל בהבנות ההסדרה בין ישראל לארגון החמאס, הג'יהאד באסלאמי מתכוון להמשיך בפעילות הזו ובניסיונות החדירה לשטח ישראל לביצוע פיגועים. החמאס איננו מונע את הפעילות הזו באופן קבוע אלא מדי פעם, בהתאם לאינטרסים שלו, לכן זו רק שאלה של זמן עד שהפסקת האש תופר מחדש.

ניסיון העבר מעיד כי ארגון הג'יהאד האסלאמי ביצע פיגועי נקם נגד ישראל גם זמן רב לאחר שהושגה הפסקת אש,לכן, גורמי הביטחון מעריכים כי הארגון ימשיך לנסות ולהשיג נקמה באמצעות פיגוע קרקע איכותי בגבול הרצועה כמו ירי של צלפים או ירי טילי נ"ט מתקדם מסוג "קורנט" או באמצעות מטח רקטות גדול ופתאומי.

למרות שהג'יהאד האסלאמי הודיע כי התגובה הצבאית שלו על "הפשעים" של ישראל ברצועה ובסוריה הסתיימה הוא טרח לציין ש"המערכה עדיין פתוחה".

אבו חמזה דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי מסר ב-25 בפברואר הודעה:" הלוחמים שלנו מוכנים ללכת לקרב כפי שאנו הולכים לתפילה,הפכנו את ישובי עוטף עזה לגיהנום שאי אפשר לחיות בו. חיזקנו את המשוואה " הפצצה אחת הפצצה ודם תחת דם". כל הפלגים כולל הזרוע הצבאית של חמאס היו בקשר עמנו בסבב האחרון".

גם "גדודי אלנאצר", הזרוע הצבאית של  "וועדות ההתנגדות העממית" ברצועה הודיעה כי" הסכם הפסקת האש עם האויב בעזה איננו מחייב אותנו ויש לנו הזכות להגיב על הפשעים".

צה"ל מחוייב להגן על חייליו ועל אזרחי ישראל, לכן הפעילות הביטחונית שלו על גדר הגבול למניעת טרור תימשך, הג'יהאד האסלאמי ניסה לשנות את כללי המשחק ולהרתיע את צה"ל מפגיעה באנשיו שבאים לאזור הגדר כדי לבצע פיגועים אך הפעילות הצה"לית תימשך באותם המאפיינים.

דאוד שיהאב, דובר ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה אמר ב-24 בפברואר לאתר האינטרנט      "ערבי 21  "  כי התקיפה הישראלית בדמשק מנעה השגת הפסקת אש מיידית מכיוון שארגונו רצה לגבות מחיר על התקיפה כדי להוכיח לישראל שהארגון איננו מוכן לעבור לסדר היום על שפיכת הדם של אנשיו.

על פי גורמים ברצועה, ישראל ניסתה לחסל במפקדה בדמשק את אכרם אלעג'ורי, מספר 2 בארגון וראש המועצה הצבאית העליונה, בהתקפה ישראלית על ביתו של אלע'גורי בדמשק בנובמבר שעבר נהרג בנו מועאז, אך הוא עצמו נותר בחיים.

לכן,לא מן הנמנע שארגון הג'יהאד האסלאמי יגיב מרצועת עזה על כל תקיפה ישראלית על בסיסיו בסוריה.

הפסקת האש שברירית מאוד, יתכן שבגלל היריבות של ארגון הג'יהאד האסלאמי עם חמאס על הובלת המאבק המזויין נגד ישראל ומתוך הנחה שידיה של ישראל כבולות בגלל הבחירות לכנסת בשבוע הבא הוא ינסה להפגין את כוחו כ"מוביל ההתנגדות" וימצא סיבה להפר את הפסקת האש כדי ליצור מצב שבו ישראל הולכת לבחירות תחת אש.

כדאי לעיין שוב  בהחלטות הלשכה המדינית של ארגון הג'יהאד האסלאמי שהתקבלו בישיבה האחרונה בקהיר בראשותו של מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה.

א.המשך העימות עם המתנחלים בגדה ועם הניסיונות לספח חלקים מהגדה ואת בקעת הירדן לישראל.הגברת אופציית ההתנגדות למנוע את ההתקפות על הפלשתינים.

ב.המשך ההתנגדות והג'יהאד נגד הפרויקט הציוני (ישראל) שנתמך ע"י ארה"ב והתקדמות בשחרור האדמות הפלשתיניות.אין פשרות על ההתנגדות והג'יהאד.

ג.התנגדות לתוכנית האמריקנית הנקראת "עסקת המאה" שמטרתה "לבלוע את פלשתין, להחרים את ירושלים ולייהד אותה, לשדוד את אצרותיה וליצור נורמליזציה עם הישות הציונית".

ד.גינוי הניסיונות של מדינות ערב לנורמליזציה עם ישראל.מדובר בתקיעת סכין בגב הפלשתינים.

ה.אי-השתתפות הארגון בבחירות הפלשתיניות לפרלמנט ולנשיאות."הבחירות אינן הדרך להשגת הסכמה לאומית, הן עלולות להגביר את היצול הפנימי במקום להביא לאחדות.

ארגון הג'יהאד האיסלאמי שמר בדרך כלל על הסכם הפסקת האש עם ישראל שהושג בתיווכה של מצרים לאחר סבב הלחימה בעקבות חיסולו של בכיר הארגון בהאא' אבו אלעטא על-ידי ישראל בחודש נובמבר שעבר, אולם, הוא המשיך בהשראה אירנית ב"טיפטוף" ירי רקטות לעבר ישראל כדי להביע את התנגדותו להבנות ההסדרה מבלי לגרור את הרצועה לסבב לחימה חדש עם ישראל.

המגמה לטרפד את הבנות ההסדרה התחזקה לאחר חיסולו של קאסם סולימאני ופרסום "עסקת המאה" האמריקנית.

"עושה הצרות" התורן של הג'יהאד האיסלאמי הינו ח'ליל אלבהתיני, מפקד חטיבת עזה של הארגון.

מאז חיסולו של בהאא' אבו אלעטא, מתנהג ח'ליל אלבהתיני כמבוקש מחשש שיחוסל על-ידי ישראל בגלל חלקו בפיגועים נגדה, הוא מבקש לנקום את מותו של אבו אלעטא וממשיך בקו שלו של התרסה מול ישראל וחמאס והתנגדות להסדרה למרות הסכם הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי שהושג בתיווך מצרי.

אלבהתיני השתתף ביחד עם בהאא' אבו אלעטא במשלחת הג'יהאד האיסלאמי שיצאה לקהיר בחודש אוקטובר שעבר לשיחות עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר לדיון על ישום הבנות הרגיעה.

כדי לרצות את ארגון הג'יהאד האיסלאמי ולשכנעו להפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל שיחררה מצרים עשרות עצורים של הארגון מבתי הכלא שלה, אולם, בכירי הג'יהאד האיסלאמי לא עמדו בהבטחות שנתנו למצרים וירי הרקטות לעבר ישראל נמשך.

ארגון חמאס איננו מעוניין להתעמת עם הג'יהאד האיסלאמי, בסבב הלחימה בחודש נובמבר שעבר הוא ישב על הגדר ונמנע מלסייע לג'יהאד האיסלאמי לתקוף את ישראל בתגובה על חיסולו של בהאא אבו אלעטא אך זכה לביקורת קשה ברחוב הפלשתיני.

גם למצרים אין מנופי לחץ על ארגון הג'יהאד האיסלאמי, בתקופה שבה היה רמאדאן שלח מנהיג הארגון הייתה למודיעין המצרי השפעה רבה עליו אולם המנהיג הנוכחי זיאד נח'אלה לא עושה שום חשבון למצרים ונאמן רק לפטרוניו באיראן.

ישראל תתקשה מאוד לקיים הסדרה כלשהי ברצועת עזה גם אם החמאס יסכים לה. הגי'האד האיסלאמי איננו מוכן לקבל שום הסדרה והוא כבר הפך לגורם קבוע הפועל לטירפודה. לכן, צריך להיזהר מאוד מלסכם על הסדרה כלשהי עם חמאס, הוא איננו יכול להבטיח ולהתחייב כי ירי הרקטות על-ידי גורמים בג'יהאד האיסלאמי יפסק והוא איננו מוכן להתעמת עם הג'יהאד האיסלאמי כדי לעצור את הירי, בתרחיש כזה ישראל עלולה למצוא את עצמה בתוך תהליך הסדרה כשהיא מעניקה הקלות לארגון החמאס תחת אש מבלי לקבל תמורתן רגיעה.

 

ארגון חמאס משחק משחק כפול, בסבב הלחימה השבוע הוא לא השתתף בירי הרקטות לעבר ישראל אולם נציגיו ישבו בחדר המלחמה המשותף של כל הפלגים הפלסטינים ברצועה שאיכוון את ירי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי לעבר ישראל ומנהיג חמאס אסמעיל הניה אף שוחח בטלפון עם זיאד נח'אלה מזכ"ל הארגון.