עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסגה בריאד: איתות לטרהאן

מנהיגי מדינות ערב במפרץ, נציגי מועצת המדינות ה- GCC יתכנסו היום (שלישי) בריאד בכנס השנתי בסימן סולידריות אל מול איראן. יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, סייר במדינות המפרץ לקראת הפסגה. "אני חייב להודות שיש אזורים שיזדקקו לזמן מה, אבל אני מתכוון לשיתוף הפעולה המעשי והפונקציונלי (המפרץ) חוזר למסלול", אמר אנואר גרגאש בשבוע שעבר. כלי […]

מנהיגי מדינות ערב במפרץ, נציגי מועצת המדינות ה- GCC יתכנסו היום (שלישי) בריאד בכנס השנתי בסימן סולידריות אל מול איראן.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, סייר במדינות המפרץ לקראת הפסגה.

"אני חייב להודות שיש אזורים שיזדקקו לזמן מה, אבל אני מתכוון לשיתוף הפעולה המעשי והפונקציונלי (המפרץ) חוזר למסלול", אמר אנואר גרגאש בשבוע שעבר.

כלי תקשורת סעודיים ידעו לספר כי סיורו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן נועד להדגיש את הסולידריות של מדינות המפרץ וזאת לנוכח הניסיון להחיות את הסכם הגרעין ועל רקע אי הודאות של תפקידה של ארה"ב באזור, נכתב ב"אל ערביה".

לאחרונה אבו דאבי החלה במסע מהיר של שיפור היחסים עם טורקיה, סוריה ואף פגישה רמת דרג בטהראן והדבר עורר ככל הנראה את דאגת סעודיה מהמדינות החדשה.

"על חבל דק"

אתמול פרסמנו את דבריו של ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראיון לאסתי פרז בכאן ב' בעת ביקורו בכנס של מכוני מחקר בו נשא נאום.

במקביל פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס מאמר תחת הכותרת "ניתוח: תקועים באמצע? איחוד האמירויות צועדת על חבל דק בין ארה"ב, ישראל ואיראן".

"איחוד האמירויות הערביות צועדת על חוט דיפלומטי בין בעלת בריתה של מעצמת העל וושינגטון, הידידה החדשה ישראל והיריבה הוותיקה איראן, כשהיא מבקשת להימנע מעימות אזורי יקר שעלול לטרפד את שאיפותיה המסחריות והתיירותיות, נכתב ברויטרס.

אבו דאבי מארחת השבוע את ראש ממשלת ישראל ותקבל משלחת אמריקאית שתבקש להזהיר חברות באיחוד האמירויות לא לפעול נגד הסנקציות על איראן בשל פעילותה הגרעינית. מדינת המפרץ גם שלחה בשבוע שעבר פקיד בכיר לטהראן בניסיון להפיג מתחים בין המדינות.

השינוי הדיפלומטי המסתמן שינוי בגישת מדיניות החוץ של איחוד האמירויות הערביות, שהחלה לסגת מהניסיונות שלה להשפיע בסכסוכים ברחבי המזה"ת,  מתימן ללוב, כך לפי גורמים רשמיים באמירויות, אנליסטים ודיפלומטים אזוריים.

"עלינו להימנע מעימות גדול שיסבך את ארה"ב או למעשה את המדינות באזור", אמר בכיר באיחוד האמירויות אנואר גרגאש ביום חמישי לצוות מכון מחקר בארה"ב. "האינטרס שלנו הוא לנסות ולהימנע מזה בכל מחיר".

ארצות הברית וישראל הגבירו לאחרונה את הלחץ הרטורי על איראן בנוגע להשלכות כלכליות או צבאיות אפשריות אם המאמצים להציל הסכם גרעיני משנת 2015 ייכשלו.

מעצמות העולם מנסות להחזיר גם את וושינגטון וגם את טהראן לעמידה מלאה בהסכם, שהנשיא דאז דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018. והטיל מחדש סנקציות, מה שגרם לטהרן להפר בהדרגה את מגבלות הגרעין של הסכם 2015.

אבו דאבי, חתמה על הסכם נורמלזיציה עם ישראל בשנה שעברה, וחולקת את החששות של ארה"ב וישראל לגבי שאיפותיה הגרעיניות של איראן יחד עם תוכנית הטילים והארגוני הטרור הסרים למרותה. אבל היא מנסה לאזן בין צמצום האיום מאיראן לבין הגנה על האינטרסים הכלכליים שלה כמרכז תיירות ומסחרי לאחר COVID-19 מול התחרות הכלכלית הגוברת באזור.

"הגיע הזמן לא הסלים. אם ישראל במצב הרוח הזה, אנחנו לא מתכוונים לשתף אותו", אמר האנליסט הפוליטי של איחוד האמירויות, עבדולחלק עבדולה.

גרגש, יועץ דיפלומטי של נשיא איחוד האמירויות, אמר למכון מחקר ממדינות המפרץ הערבי כי לא האזור ולא וושינגטון רוצים עוד סכסוך כמו עיראק או אפגניסטן.

אמריקה היא 'עדיפות מוחלטת'

איחוד האמירויות וסעודיה, בעוד שהם לוחצים על המעצמות העולמיות לטפל בתוכנית הטילים וההתנהגות האזורית של איראן, חוששות מחזרה על ההתקפות 2019 על מיכליות במימי המפרץ ועל מתקני נפט סעודיים שאילצו את הממלכה לסגור זמנית חצי מתפוקת  הנפט הגולמי שלה.

מדינות המפרץ מסתמכות במידה רבה על ארצות הברית לביטחון, אך ישנה אי ודאות מעמיקה לגבי התפקיד האזורי של ארה"ב. איחוד האמירויות חתמה על עסקה של 23 מיליארד דולר בסוף כהונת טראמפ לרכישת מטוסי קרב מדגם F-35, מל"טים וציוד הגנה אחר מתוצרת אמריקאית. אבל מאז התקדמות המכירות הואטה על רקע דאגות ארה"ב לגבי קשרי איחוד האמירויות עם סין, שותפת סחר גדולה של האמירויות.

גרגאש אמר שאיחוד האמירויות עצרה לאחרונה את העבודה על מתקנים סיניים בנמל האמירתי לאחר שוושינגטון הביעו דאגה שיש להם מטרות צבאיות.

איחוד האמירויות, אמר גרגש, רוצה למצוא "מכנה כלכלי משותף" כדי לשפר את הקשרים עם איראן, טורקיה וסוריה, גם כאשר אבו דאבי בונה על היחסים שנרקמו עם ישראל.

שר האוצר, אנדריאה גאקי, אמור לבקר באיחוד האמירויות כחלק ממשלחת ב-13 לדצמבר כחלק מדיונים עם חברות מהמגזר הפרטי ומוסדות פיננסיים ש"מאפשרים אי-ציות מסחר איראני".

איחוד האמירויות, נהנית מזה זמן רב מהקשרים העיקריים של איראן לעולם החיצון. בעקבות הסנקציות היצוא שלה עם איראן הצטמצם מ-14 מיליארד דולר ב-2017 ל-7 מיליארד דולר ב-2019 לפי נתוני הבנק העולמי.

האנליסט עבדולה אמר שאין רצון באיחוד האמירויות לסנקציות נוספות על איראן.

"עשינו את העבודה שלנו ועשינו את חלקנו במשך חמש, שש השנים האחרונות", הוסיף. "אבל די. לאף אחד אין מצב רוח באבו דאבי ללכת על עוד סנקציות. זה מאוד ברור".