עבור לתוכן העמוד
Menu

הפלסטינים מנסים למנוע את הסחף במזה"ת

הרש"פ פתחה בקמפיין מדיני כדי לנסות ולטרפד את מאמצי ממשל טראמפ לצרף מדינות ערביות ואסלאמיות נוספות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל • הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות מחזק את מעמדה של ישראל במזרח התיכון ומבודד את הרש"פ

ארה"ב עוסקת באינטנסיביות בניסיון לגייס מדינות ערביות נוספות שיצטרפו לתהליך הנורמליזציה עם ישראל בעקבות איחוד האמירויות. שר החוץ פומפיאו עסק בכך בשבוע שעבר בעת שביקר בישראל ובכמה מדיניות ערביות וגם השליחים ג'ראד קושנר ואבי ברקוביץ אשר יצאו השבוע למסע בכמה מדינות במפרץ.

הממשל מנסה לשמור על מומנטום ולשכנע את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להגיע לטקס בבית הלבן, בעוד כמה שבועות, לציון הסכם הנורמלזיציה בין איחוד האמירויות לישראל.

מעבר לחשיבות המדינית של נושא הנורמליזציה, קיים פה רצון פוליטי של הנשיא טראמפ למנף את הנושא כהישג גדול של מדיניות החוץ שלו לקראת הבחירות בנובמבר.

 

על פי גורמים בכירים ברש"פ, שר החוץ פומפיאו נכשל בניסיונותיו לשכנע את סודאן, בחריין ועומאן להתקדם לקראת הנורמליזציה עם ישראל.

הרש"פ עסוקה כעת במתקפת נגד ובקמפיין מדיני בקרב מדינות ערב בניסיון לטרפד את מאמצי ארה"ב וישראל להשיג הסכמי נורמחליזציה נוספים.

גורמים פלסטינים בכירים טוענים כי ג'ראד קושנר מנסה להציע פיתויים לסודאן כי ארה"ב תדאג להוציאה מרשימת המדינות התומכות בטרור בתמורה להסכם נורמליזציה בינה לבין ישראל, את בחריין ועומאן מנסה לשכנע קושנר באמצעות קלף הסכנה האיראנית באזור המפרץ.

ברשות מצפים שמדינות ערב לא ישמרו על שתיקה ויודיעו בפומבי את העמדה שלהן כפי שהודיע שר החוץ הסעודי מוחמד בן פרחאן: "נורמליזציה עם ישראל אפשרית רק לאחר נסיגה ישראלית לקווי 67, הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ופיתרון בעיית הפליטים הפלסטינים."

לכן, לקח ג'ראד קושנר על עצמו לשכנע את סעודיה להתקדם לעבר נורמליזציה עם ישראל. היא מנהיגת המחנה הסוני ומחזיקה בידיה את המפתח להיצטרפות מדינות נוספות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל. על פי גורמים אמריקנים, יורש העצר מוחמד בן סלמאן מסביר את ההיסוס שלו בכך שאביו, המלך סלמאן, אימץ את העמדה הפלסטינית ורק כשהוא עצמו יהפוך למלך סעודיה, לאחר שאביו ירד מהבמה הפוליטית, הוא יוכל להתקרב יותר לישראל באופן גלוי.

האמריקנים לא קונים את ההסבר הזה ועומדים על כך שלפחות הוא יופיע לטקס בבית הלבן בעוד כמה שבועות או שישלח נציג בכיר מטעמו.

גורם בכיר ברש"פ טוען כי ראש הממשלה נתניהו וג'ראד קושנר "מנפחים" בתקשורת את הדיווחים על אופן ההתקרבות בין ישראל למדיניות ערב וכי ממשל טראמפ לא השיג עד עכשיו אפילו פריצת דרך אחת.

הוא טען כי נושא הסיפוח ירד מעל הפרק זמן רב לפני הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות וכי איחוד האמירויות מתקשט בנוצות שאינן שלו ומנסה לנכס לעצמו הישג מדומה כאילו הוא זה שהביא להורדת נושא הסיפוח מעל הפרק.

ביטול החרם הכלכלי של איחוד האמירויות על ישראל והמשא ומתן המואץ של שני הצדדים להגיע לחתימה בקרוב על הסכם הנורמליזציה מטריפים את הרש"פ. גורמים בכירים ברש"פ מאשרים כי הם מייחלים לניצחונו בבחירות של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן כדי שאפשר יהיה לסובב את הגלגל לאחור ולשפר את מצבה המדיני של הרש"פ.

ההערכה של פרשנים בעולם הערבי היא שארה"ב תצליח להביא בסופו של דבר כמה נציגים של מדינות ערב שאין להן קשרים גלויים עם ישראל לטקס בבית הלבן בעוד כמה שבועות. יתכן גם שתושג פשרה עם מדינות כמו מאוריטניה, בחריין ועומאן לפתוח בינתיים משרדי אינטרסים בישראל, כך הן יוכלו לאחוז במקל משני קצותיו, מחד גיסא, לרצות את ממשל טראמפ ומאידך גיסא לא לעורר את זעם הרחוב הערבי.

בכל מקרה, הרש"פ מביטה בדאגה רבה על ההתפתחויות המדיניות במזרח התיכון. הסכם הנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות נתפס כשלב נוסף בישום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. השגת הסכם שלום כלכלי אזורי להגנה על אינטרסים משותפים ללא קשר לרש"פ, דבר שמסייע לישראל להיקלט במרחב הערבי כשותפה שווה ונותן לה לגיטימציה של מדינה עצמאית וחזקה לכל דבר ועניין באזור.

החלום של חמאס להשמיד את ישראל מתרחק והולך, גם החלום של הרש"פ לכפות על ישראל את "הקווים האדומים" שלה ולבודדה מבחינה בינלאומית מתפוגג בהדרגה נוכח ההתפתחויות האלה, האסטרטגיה הפלסטינית נחלה מפלה ואם הנשיא טראמפ יבחר לתקופת כהונה שנייה המצב המדיני של הרש"פ צפוי רק להחמיר.