עבור לתוכן העמוד
Menu

הפלסטינים ממתינים לממשל ביידן

ההחלטה האמריקנית על פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים מתעכבת נוכח התנגדות ישראל ובגלל מחלוקות בין ממשל ביידן לפלסטינים • גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס לא ייכנע לתכתיבים שהממשל מנסה לכפות עליו ובראשן עריכת רפורמות שלטוניות ברש"פ

תקציב המדינה עבר בכנסת ולפי שעה אין חשש לנפילת ממשלתו של נפתלי בנט. ממשל ביידן המתין בסבלנות לרגע הזה, כדי שלא לערער את יציבות הקואליציה, ועכשיו מעריכים בירושלים כי הוא ינסה לקדם שורה של דרישות שלו מישראל ובראשן הדרישה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים שנסגרה בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ, פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים מחייבת את הסכמתה של המדינה המארחת, דהיינו ישראל.

פתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית בירושלים עמדה בראש ההבטחות של ממשל ביידן לפלסטינים אשר רואים בה הכרה אמריקנית במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.

 

גם הפלסטינים חשים כי רגע ההכרעה בנושא מתקרב. בימים האחרונים היו התבטאויות לוחמניות באמצעי התקשורת הפלסטינים מטעם הרש"פ, של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ושל בכירים נוספים ברש"פ שקראו לממשל ביידן לעמוד בהבטחותיו לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים ואת משרדי אש"פ בוושינגטון.

 

אחמד אלמג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, אף איים ב-9 בנובמבר כי הפלסטינים לא יסכימו לשום יוזמה אמריקנית אם ארה"ב לא תפתח את הקונסוליה בירושלים כפי שהבטיחה, אולם, נראה כי הנושא עדיין לא הוכרע סופית למרות הצהרות נד פרייס דובר משרד החוץ האמריקני שאמר כי הממשל ממשיך לקדם את רעיון פתיחת הקונסוליה.

 

נראה כי ישנם כמה גורמים שמעכבים את ההחלטה של הממשל על פתיחת הקונסוליה.

 

א.התנגדות עזה של ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד לפתיחת הקונסוליה בירושלים, במסיבת עיתונאים משותפת השבוע הצהירו השניים על התנגדותם למהלך ושר החוץ לפיד הוסיף כי אין לו התנגדות שארה"ב תפתח את הקונסוליה ברמאללה.

ב. התחמקות פלסטינית מדרישת הממשל לערוך רפורמות שלטוניות ברש"פ-את הדרישה העביר ליו"ר הרש"פ השליח האמריקני האדי עמרו בביקורו האחרון ברמאללה, מחמוד עבאס מסרב למלא את הדרישה האמריקנית ומאז פסקו ביקוריו של האדי עמרו במוקאטעה ברמאללה.

 

האמריקנים מודאגים מאוד מהכירסום הגדול במעמדו של יו"ר הרש"פ ברחוב הפלסטיני ומהתחזקות מעמדם של חמאס והג'יהאד האסלאמי בציבוריות הפלסטינית, סקר דעת קהל פלסטיני שפורסם בשטחים לפני כחודשיים הצביע על כך ש-80 אחוזים מהפלסטינים בשטחים ובחו"ל דורשים את התפטרותו המיידית של מחמוד עבאס מתפקידו.

השליח האמריקני האדי עמרו הבהיר את עמדת הממשל בדבר הצורך הדחוף ברפורמות שלטוניות של הרש"פ כדי לחזק את מעמדה ברחוב הפלסטיני, בשלב הראשון דובר בהחלפת הממשלה והעומד בראשה ד"ר מוחמד א-שתייה.

א-שתייה נכשל בטיפול במגיפת הקורונה ובחילוץ הרש"פ ממצוקתה הכלכלית, הוא גם הצטרף לאיומים של מחמוד עבאס על ישראל בדבר פנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג, חזרה לתוכנית החלוקה מ-1947 והקמת "מדינה אחת" לישראלים ולפלסטינים.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר דיווח ב-8 באוקטובר כי ממשל ביידן דרש מהרש"פ לקבל את ההבנות בין המודיעין המצרי לתנועת חמאס, לרבות הקמת ממשלת טכנוקרטים, רעיון שעלה בפגישה בין נשיא מצרים א-סיסי לבין ג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי, בתמורה חידש הממשל את ההתחייבויות  למחמוד עבאס לשפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ ולמנוע את קריסתה בתקופה הקרובה בתנאי שיו"ר הרש"פ יבצע את הרפורמות הדרושות.

בחודש אוגוסט האחרון שקל יו"ר הרש"פ לבצע שינוי קוסמטי בהרכב הממשלה הפלסטינית, הוא תכנן להשאיר את מוחמד א-שתייה בתפקיד ראש ממשלה  ולהחליף כמה שרים בתחומי הפנים, הבריאות והשלטון המקומי מבלי שהממשלה תאלץ להתפטר.

אולם, בסופו של דבר הוא נסוג מתוכניתו, הרחוב הפלסטיני רוצה לראות שינוי אמיתי בתחום הביצועי של הממשלה ומנגנוני הביטחון, כולל הפסקת תופעות השחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מסרב להיענות למה שנראה לו כתכתיבים של ממשל ביידן וכרגע קיימת מתיחות בין המוקאטעה ברמאללה לבין הבית הלבן, באחת מישיבות ההנהגה הפלסטינית כינו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ובכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' את בכירי ממשל ביידן במילה "שקרנים".

ג. על פי גורמים ברש"פ, ממשל ביידן גם דרש מיו"ר הרש"פ להפסיק ולשלם קיצבאות חודשיות למחבלים ולבני משפחותיהם, מבחינתו של מחמוד עבאס הדרישה הזו של הממשל הינה חציית "קו אדום".

 

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה אמר לכתבים זרים ברמאללה ב-10 בנובמבר כי הרש"פ מוכנה לדון בחוק שמסדיר את תשלום המשכורות לאסירים ביטחונים שכלואים בישראל ולמשפחות "השהידים".

"אם למישהו יש הסתייגות לגבי סעיף זה או אחר בחוק,אפשר לדון בכך" הוא אמר.

ד.כעס בממשל ביידן על הנסיעה הצפויה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למוסקבה ב-23 בחודש לפגישה עם הנשיא פוטין.

מחמוד עבאס מבקש את עזרת רוסיה לכנס את הקוורטט, בניגוד לעמדת ממשל ביידן, כדי לדון ברעיון כינוס ועידת שלום בינלאומית.

ממשל ביידן סבור שמדובר בטעות שעלולה לגרור את הפלת ממשלת בנט, אך מחמוד עבאס נחוש לעקוף אותו.

ה. כעס בממשל ביידן על האיומים של יו"ר הרש"פ אשר נתן אולטימטום של שנה לישראל לסגת לקווי 67 אחרת הוא יבטל את הסכמי אוסלו ואת ההכרה של אש"פ בישראל,הממשל האמריקני סבור שהאיומים האלה מיותרים והם מעכירים שלא לצורך את היחסים בין הרש"פ לישראל.

 

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי לאור מצבו הרגיש של מחמוד עבאס ברחוב הפלסטיני והתחזקות כוחה של תנועת חמאס הוא איננו יכול להצטייר כמי שנכנע לתכתיבים האמריקנים, דווקא עימות בינו לבין ממשל ביידן ישרת את מטרותיו ויצייר אותו כמי שאיננו חושש מלהתעמת עם הממשל כדי לשמור על האינטרסים של הפלסטינים.

האמריקנים מקיימים בינתיים התיעצויות פנימיות כיצד לנהוג בנושא הקונסוליה, בימים הקרובים יכנס לתפקידו מייק הרצוג השגריר החדש של ישראל בוושינגטון וההערכה היא שהממשל ינסה בתחילה להגיע להבנות שקטות עם ישראל בנושא פתיחת הקונסוליה בירושלים או שידחה את ההכרעה למועד נוח יותר מבחינתו.