עבור לתוכן העמוד
Menu

הפלסטינים מבינים – הרש"פ היא דיקטטורה

פרשת מותו של הפעיל הפוליטי, ניזאר בנאת, בידי אנשי הביטחון של הרש"פ מדגישה את העובדה כי הרש"פ היא משטר ערבי דיקטטורי כמו שאר המשטרים במזה"ת • הרש"פ מאשימה את מוחמד דחלאן ותנועת חמאס בליבוי ההפגנות • היא הודיעה על פתיחה בחקירת מותו של בנאת, אך ההערכה היא שהיא תטייח את תוצאותיה

גל של מחאה שוטף את שטחי הרש"פ בעקבות מותו של הפעיל הפוליטי, ניזאר בנאת, בידי אנשי הביטחון הפלסטינים.

בסוף השבוע שעבר הפגינו אלפי פלסטינים בחברון וברמאללה נגד הרש"פ והעומד בראשה, הם קראו להעמיד לדין את האחראים למותו ובאותה הנשימה קראו גם ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס והחבורה המקיפה אותו, ראש הממשלה מוחמד א-שתייה, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' ואחרים להתפטר מתפקידם.

המחאה העממית נמשכת, אך מגלה סימנים של דעיכה. אמש הודיעה מפלגת "העם" הפלסטינית על התפטרותה מממשלתו של מוחמד א-שתייה בגלל שאיננה שומרת על זכויות האדם של הפלסטינים.

חיסול ניזאר בנאת - יריה בראש של עבאס
חיסול ניזאר בנאת – יריה בראש של עבאס

בנאת היה פעיל פוליטי מאזור חברון שנלחם למען זכויות האדם ונגד השחיתות של הרש"פ, הוא הקליט מאות סרטוני וידיאו שאותם הפיץ ברשתות החברתיות ובהם ביקורת חריפה על מעשי השחיתות ברש"פ.

מדובר בדמות עממית שנלחמה עבור מה שהאמינה בו: צדק עבור תושבי השטחים. הדמוקרטיה, חופש הביטוי והמלחמה בשחיתות היו נר לרגליו למרות שהוא היה מודע היטב לסכנות הטמונות בכך שהוא חי תחת משטר דיקטטורי פלסטיני.

כ-25 אנשי הביטחון המסכל הפלסטיני שבראשו עומד הגנרל זיאד הב א-ריח, נאמנו של יו"ר  עבאס, פשטו ביום חמישי שעבר על ביתו של ניזאר בנאת בחברון, לעיני בני משפחתו הם היכו אותו באלות ובמוטות ברזל, כולל מכות על ראשו, הפשיטו אותו כדי להשפילו וגררו אותו עירום אל חדר החקירות במשטרת חברון, אחרי שעתיים נמסרה הודעה למשפחתו כי הוא מת במהלך החקירה.

שלטון דיקטטורי אפל

מה שקרה לבנאת משקף את התנהלותה היום יומית של ההרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון הפלסטינים. אין לזה שום קשר לישראל, למרות שיש כמה גורמים פוליטיים ברחוב הפלסטיני שמנסים לקשור זאת לתיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל על פי הסכמי אוסלו. מדובר בהתנהלות אישית של יו"ר הרשות, מחמוד עבאס שנועדה לשמור על כיסאו, בדיוק כמו כל שליט ערבי אחר במזה"ת, באמצעות מנגנוני הביטחון שלו.

הרש"פ היא משטר ערבי דיקטטורי לכל דבר ועניין, זכויות האדם וחופש הביטוי לא מעניינים את בכירי הרש"פ הדואגים בעיקר לעצמם ולבני משפחותיהם ומעורבים במעשי שחיתות, הדבר השני שמעסיק אותם הוא השמירה על משרותיהם ומעמדם בכל דרך, כולל בדיכוי אכזרי של כל מי שמתנגד לשלטונם.

לכן, חוקק  עבאס כבר לפני יותר משנתיים את "חוק הפשעים האלקטרונים" שמאפשר לרש"פ לעצור, לחקור ולאסור כל מי שמותח עליה ביקורת ברשתות החברתיות, את החוק הזה ניסו מנגוני הביטחון הפלסטינים ליישם כמה פעמים על ניזאר בנאת. הוא נעצר ונחקר יותר מ-12 פעם על דברים שפירסם ברשתות החברתיות אך המשיך באומץ בשלו,למרות האיומים, למקורביו אמר שהוא יודע כי הרש"פ ומחמוד עבאס אינם יכולים לסבול את הביקורת שלו וכי סופו מתקרב.

אנשי המנגנון  מכים עיתונאים
אנשי המנגנון מכים עיתונאים

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה הודיע על הקמת ועדת חקירה שתבדוק את נסיבות מותו של ניזאר בנאת, הרשות הפלסטינית מנסה לשכך את הזעם העממי ואת הביקורת הבינלאומית שנמתחה עליה מצד ממשל ביידן, מדינות אירופה וארגונים לזכויות אדם.

אבל, לאף אחד בשטחים אין ציפיות מהחקירה, בכל המקרים הקודמים שבהם מתו כ-40 פלסטינים, במתקני החקירות של הרש"פ בגדה או של חמאס ברצועת עזה, טוטאו ממצאי החקירה בנסיבות מותם מתחת לשטיח או טוייחו.

גורמים באזור חברון אומרים כי משפחתו של ניזאר בנאת מבררת כעת את שמותיהם של אנשי הביטחון שהיכו אותו למוות והיא תתחשבן עימם, בסיוע גורמים נוספים, בשיטת נקמת הדם הנהוגה בחברה הפלסטינית, אף אחד לא סומך על מערכת החקירות והמשפט של הרש"פ.

יציבות שלטון הרש"פ

גורמים בכירים ברש"פ מאשימים את מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס, ואת תנועת חמאס בשלהוב ההמונים כדי לזעזע את משטר הרש"פ בגדה. בכירים ברש"פ אומרים כי הרש"פ שולטת במצב למרות ההפגנות והיא יכולה להכיל אותן בחוכמה.

גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי לא נשקפת סכנה כרגע לשלטונו של מחמוד עבאס בגלל גל המחאה העממי על מותו של ניזאר בנאת. ישראל לא מתערבת בנעשה מכיוון שמדובר בעניין פלסטיני פנימי, אבל אם תהייה סכנה להמשך משטרו של מחמוד עבאס ישראל תתערב, "לא נאפשר לארגון הטרור חמאס להשתלט על שטחי הגדה" מבהיר גורם מדיני בכיר.

אירועי המחאה נגד הרש"פ בעקבות מותו של ניזאר בנאת הם מבחן חשוב ליכולתה של הרש"פ לשרוד בכוחות עצמה בשטחי הגדה ללא עזרה מישראל, מעמדה של הרש"פ נמצא בשפל המדרגה בעקבות המלחמה האחרונה ברצועת עזה, כוחה של תנועת חמאס התחזק מאוד ברחוב הפלסטיני ומותו של ניזאר בנאת מחריף את המצב הפנימי בשטחי הגדה עבור הרש"פ.

הפגנות  בעקבות רצח הפעיל החברתי
הפגנותבעקבות רצח הפעיל החברתי

עבאס הזעיק את פעילי תנועת פת"ח בגדה להגן על משטרו, לרשותו עומדים כ-30 אלף אנשי ביטחון חמושים שחלקם מיומן בפיזור הפגנות וגם לתנזים של פת"ח בגדה יש עשרות אלפי כלי נשק.

בינתיים, רק חלק קטן מהם יצא לרחובות רמאללה.

למרות הימשכות גל המחאה, נראה כי עבאס שולט במצב. בחירות בתחומי הרש"פ לא יתקיימו בחודשים הקרובים, מחמוד עבאס מבין היטב את מצבו ואת מצבה של תנועת פת"ח, לאור השנאה העממית לרשות והתחזקות כוחה של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני הוא הופך להיות הרבה יותר תלוי בעזרתה של ישראל, זה יגביר את המוטיבציה שלו להילחם בטרור בתחומי הגדה, תנועת חמאס תנסה במקביל להפגנות העממיות להניע גל של טרור בשטחי הגדה כדי ליצור כאוס ביטחוני, אתמול פירסמה תנועת חמאס קריאה להגביר את "ההתנגדות העממית" להתנחלויות בשטחי הגדה.