עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת פגישת טראמפ-עבאס: האם תכנית האוטונומיה חוזרת?

חשש בקרב בכירים ברשות מכך שהנשיא טראמפ מבקש להחיות את הרעיון שהחל בחתימה על הסכמי קמפ דיווד

עיקרי המאמר:

  • טראמפ צפוי להיפגש עם עבאס בסוף החודש
  • ארה"ב הגיעה למסקנה כי לא ניתן לחדש את המו"מ לפי רעיון שתי המדינות
  • "עיסקת המאה" של טראמפ: חזרה לתוכנית האוטונומיה
  • הפלסטינים חוששים ומנסים לגייס את מדינות ערב נגד התוכנית

ההנהגה הפלסטינית ממתינה בקוצר רוח לפגישה בין יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לבין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצפויה להתקיים בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בסוף החודש.

 

 

אנשי הרש"פ מנסים להבין מה מכין הנשיא האמריקני עבור הפלסטינים בחודשים הקרובים ומהי אותה "עסקת המאה" שהוא דיבר עליה כל כך הרבה להשגת שלום בין ישראל לפלסטינים.

הפסימיות שוררת בקרב צמרת הרש"פ, מכיוון שהמידע שהגיע למשרד חוץ הפלסטיני מגורמים יודעי דבר בבית הלבן איננו מבשר טובות.

העיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי פרסם ב-9 בספטמבר, כי ממשל טראמפ אימץ את התפיסה הישראלית לגבי מהות הפתרון לסכסוך הישראלי הפלסטיני והוריד מסדר היום את רעיון "פתרון שתי המדינות".

נראה כי הממשל השתכנע כי ראש הממשלה נתניהו מתנגד להקמת מדינה פלסטינית עצמאית וכי הקואליציה שהוא עומד בראשותה לא תוכל לקבל הצעה כזו.

אולי יעניין אותך לקרוא:

עבאס פועל חסל פוליטית את ברגותי // יוני בן מנחם

דורי גולד בלונדון // המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

לכן, ממשל טראמפ, לאחר ששליחיו ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט סיירו במזה"ת ונפגשו עם מנהיגי ערב ועם יו"ר הרש"פ, גיבש נייר הצעות אמריקני שיוצג בקרוב לפלסטינים כ"אופק מדיני".

ממשל טראמפ מתכוון להציג לפלסטינים לנהל משא ומתן עם ישראל על אוטונומיה מלאה- ממשל עצמי מנהלי בתוך גבולות מדינת ישראל הנוכחיים ותחת השליטה הביטחונית של ישראל.

עפ"י ההצעה האמריקנית, ישראל תעביר לידי הרש"פ שטחים נוספים מאזורי C ו-B ותעשה עבורם הקלות כלכליות משמעותיות.

ירושלים תישאר בריבונות ישראלית מלאה, כולל חלקה המזרחי והעיר העתיקה, אך אזור אבו דיס הקרוב לירושלים שממנו ניתן להשקיף על הר הבית יועבר לשליטה פלסטינית מלאה, בדומה לרעיון מזכר ההבנות של ד"ר יוסי ביילין עם אבו מאזן מאוקטובר 1995.

הפרסום בעיתון "אלקודס" שהודלף ע"י הרש"פ לא הוכחש ע"י שום גורם, הממשל האמריקני פשוט התעלם ממנו והפך לשיחת היום ברש"פ.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאלכי התייחס אליו והודיע כי הפלסטינים ידחו על הסף כל הצעה אמריקנית שמתעלמת מרעיון פתרון שתי המדינות.

עבאס במליאת האו"ם (צילום: UN)
עבאס במליאת האו"ם (צילום: UN)

כפי שהדברים נראים, הנהגת הרש"פ משוכנעת כי ממשל טראמפ מוטה לחלוטין לטובתה של ישראל.

להערכתה, הממשל רוצה להגיע לפתרון אזורי ונורמליזציה של מדינות ערב המתונות עם ישראל וחיסולה של הבעיה הפלסטינית.

ברש"פ כבר מתכננים להתנגד להצעה האמריקנית. בכוונת הרש"פ לנסות ורתום את מדינות ערב לצאת נגד הרעיון, כפי שעשו  בההצלחה כשבלמו את כוונתו של הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי למרות שהעולם הערבי מפולג ועסוק בבעיותיו שלו ולמרות הפיצול בין הגדה והרצועה, הרי שהצעת האוטונומיה הינה NON STARTER  וכי ממשל טראמפ התעלם מכל שנות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים מאז הסכם אוסלו ב 1993 ועד היום.

גורם בכיר בתנועת פת"ח אומר כי החייאת רעיון האטונומיה הינה בבחינת "אור אדום" לכל מנהיג פלסטיני ואם ממשל טראמפ יציע אותו הוא יכניס את כל האזור למצב של חוסר יציבות מתמשך.

לדבריו,רעיון האוטונומיה יאפשר לישראל להמשיך במדיניות ההתנחלויות בגדה ויגביר את התסכול והיאוש בקרב הפלסטינים.

העובדה שראש הממשלה נתניהו הפסיק לדבר על רעיון שתי המדינות, והקמת מדינה פלסטינית מפורזת, אותה הוא הציע בנאום בר אילן ב-2009, נתפסת בעיני הפלסטינים כהוכחה לכך שממשלת ישראל כולה מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית בכל מתווה שהוא.

מבחינתם, ממשלת ישראל הימנית חוזרת לרעיון האוטונומיה שהוצע ע"י זאב ז'בוטינסקי עוד לפני הקמת מדינת ישראל ב-1948 ואומץ בהמשך ע"י ראשי הממשלות מנחם בגין ויצחק שמיר ז"ל ואף סוכם עם נשיא מצרים אנוואר סאדאת.

עתה לדעתם, מאמץ אותו הנשיא טראמפ בתיאום עם ראש הממשלה נתניהו.

אם הדברים אכן נכונים, הרי ש"עסקת המאה" שעליה דיבר הנשיא טראמפ תידחה על הסף ע"י הפלסטינים בעוד שישראל תקבל אותה עקרונית ותהייה מוכנה לנהל עליה משא ומתן לצורך יישומה.

הפלסטינים חוששים מאוד מהבאות, הם עלולים להיקלע לקיפאון מדיני ולמצב שבו יהיה להם ממשל עצמי לניהול חייי האוכלוסיה ללא ריבונות על האדמה שתמיד תהייה בשליטה ישראלית.

בתרחיש שכזה, ישנו חשש כי מעשי אלימות וטרור יהיו רק שאלה של זמן. גורם בכיר בפת"ח אומר כי משבר גלאי המתכות בהר הבית היה רק קדימון למה שצפוי אם ארה"ב וישראל ינסו לכפות על הפלסטינים את תוכנית האוטונומיה.