עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה והפליטים הסורים בלבנון – עניין של זמן

למעלה ממיליון פליטים סוריים נמצאים באזור הגבול עם לבנון, רובם ממוקמים באזור הבקע • בניסיון למנוע את התפשטות הנגיף אל המחנות מנסה האו"ם לסייע להם

מחנות הפליטים ברחבי המזרח התיכון מהוות מקור לחשש גדול בארגון הבריאות העולמי מהדבקות בנגיף הקורונה. מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון עליהם דיווחנו הם מקום אחד, אולם החשש הגדול הוא בסוריה ובמחנות הפליטים ממלחמת האזרחים במדינה. פקידים ופליטים יודעים כי מדובר רק בעניין של זמן עד שהוירוס יגיע אל המקום הצפוף הזה.

ברקע משבר הקורונה: ארה"ב נערכת להסלמה מול איראן ושלוחותיה

"כמובן שאנחנו חוששים [מהנגיף]", אמר סאלח, פליט מחלב שחי במחנה של כ -400 איש ליד בר אליאס בעמק בקעא, ל"אל ערביה אנגלית ". "אנחנו חיים אחד על השני, אז אם היה מקרה אחד, זה יתפשט לכל המחנה תוך שבוע".

בין אידליב לביירות: התמודדות חיזבאללה מול הקורונה

UNHCR מכין יחידות בידוד

סוכנות הפליטים של האו"ם (UNHCR) החלה להיערך והקימה יחידות בידוד בתוך המחנות באם יעלה הצורך בכך, אמר ג'וזפ זפאטר, ראש פעילות מבצעי האו"ם בעמק בקעא, שם נמצאים עיקר מחנות הפליטים בין ללבנון לסוריה.

"אם הנגיף יופיע בקרב מחנות הפליטים, יהיה קשה מאוד לבודד אותם.", אמר זאפטר ל"אל ערביה" באנגלית. "יש לנו תוכנית מגירה לבניית יחידות בידוד מסוגים שונים במחנות הפליטים."

עיריות בבקעה מזהות גם אתרים מחוץ למחנות שיכולים לשמש כיחידות בידוד עבור תושבי לבנון או סוריה. ואמנם ארגון ה- UNHCR אינו מבצע בדיקות של נגיף הוירוס בעצמו,  אך הסוכנות מספקת משאבים למשרד הבריאות ותכסה את העלויות של הבדיקה.

מניעה קשה בתנאים צפופים

"אנו מנסים לגרום לכל אדם להישאר בביתו ולהימנע מיציאה שלא לצורך למעט מקרים דחופים"., הסביר סאלח. הוא סיפר כי תושבי המחנות נאלצים לקנות אספקה מדי יום בגלל חוסר יכולת לאחסן את המוצרים וכן ישנו מלאי קטן של חומרי חיטוי וניקוי.

באזור סביב המחנה נראה כי האכיפה של הסגר מועטה. תושבים מקומיים הקימו מחסומים מאולתרים כדי למנוע מזרים להכניס את הוירוס למחנה, חנויות רבות נשארו פתוחות והפליטים נוהגים להסתובב ברחבי האזור בסוריה ובלבנון ללא ציוד מיגון.

כמה פקידים בלבנון קראו להחמיר את ההגבלות על הפליטים.  מנהיג הכוחות הלבנונים, סמיר ג'גאה, למשל, קרא למנוע מתושבי המחנות הסורים והפלסטינים לעזוב את המחנות לחלוטין בגלל משבר הנגיף.

אמנם לא נעשו פעולות מחמירות יותר אך פליטים באזורים מסוימים קיבלו הודעות WhatsApp המאיימות עליהם בגירוש אם יעזבו את מחנותיהם.

ארגונים לא ממשלתיים דיווחו גם על קשיים באספקת אספקה ​​למחנות. זאפאטר אמר כי האו"ם מנסה לסייע בהגדלת הכמות וטען כי ישנן הגבלות קשות יותר על הכנסת ציוד למחנות יותר משאר המדינה.

"אין סיכון נוסף בשל העובדה שאתה פליט – זה לא אומר שהסיכון לחלות או להדביק גדול יותר, לכן אנו מבקשים סיוע של הרשויות". אמר.

במקביל, הוא ביקש מפליטים להיענות לרשויות ולעקוב אחר ההוראות למניעת התפשטות הנגיף.