עבור לתוכן העמוד
Menu

הערכה: תגובה טקטית של חיזבאללה במטרה לשמור על משוואה

סגן מזכ"ל ארגון חיזבאללה, השיח' נעים קאסם הודיע כי ארגונו יגיב בימים הקרובים מול ישראל על מותו של פעיל הארגון בהפצצה האווירית בסוריה • מערכת הביטחון הישראלית ערוכה לתגובה ולפעולה צבאית יזומה אם תאתר הכנות בשטח לביצוע פיגועים נגד חיילי צה"ל

סגן מזכ"ל חיזבאללה, השיח' נעים קאסם הופיע אמש בראיון מיוחד בערוץ "אל-מיאדין" והתיייחס לתגובה האפשרית של ארגון חיזבאללה על מותו של פעיל הארגון עלי כאמל מוחסן בהתקפה האווירית בסוריה המיוחסת לישראל.

אין מדובר בראיון מיוחד על האירוע, הראיון היה מתוכנן מראש לציון 14 שנים למלחמת לבנון השניה, אולם המסר העיקרי של השיח' נעים קאסם היה כי חיזבאללה לא יוותר על תגובתו וכי המשוואה שקבע בזמנו חסן נצראללה לתגובה על מותם של פעילי הארגון בסוריה ובלבנון שרירה וקיימת.

 

השיח' נעים קאסם שמר על עמימות וסירב לומר כיצד יגיב ארגונו. אולם הוא אמר בפירוש כי התגובה תהייה בימים הקרובים, ויתכן שהארגון רוצה להגיב עוד לפני חג הקורבן (עיד אלאדחא) שיחול בסוף השבוע כדי להוריד את הנושא מעל סדר היום.

 להלן עיקר המסרים של השיח' נעים קאסם:

א. משוואת ההרתעה קיימת מול ישראל ולא נשנה אותה, גם כללי העימות עמה לא ישתנו, ישראל לא תצא מלבנון אלא באמצעות ההתנגדות, הפסקת התוקפנות וההפרות מצדה תעשה רק בכוח.

ב. לא צפויה מלחמה בחודשים הקרובים, יש מבוכה בישראל ונסיגה במעמדו של הנשיא טראמפ בארה"ב. ציר ההתנגדות ערוך בעמדת התגוננות.

אם הישראלים יחליטו על מלחמה אנו נגיב, מלחמת לבנון השנייה ב-2006 תהייה דוגמא ראשונה לתגובה שלנו.

ג.תקרית המטוס האיראני בשמי סוריה בסוף השבוע שעבר:

ממשלת לבנון חייבת לומר את עמדתה בנושא, האמריקנים שואפים לטרפד כל פיתרון מדיני ולהגן על ישראל, הניסיון לפגוע במטוס הוא התשובה על ההסכם האסטרטגי בין איראן לסוריה.

ארה"ב רוצה להחיות את רעיון "המזרח התיכון החדש" באמצעות הנחתת מכה על "ציר ההתנגדות", הם נכשלו ב-2006, הם מנסים ליצור מזרח תיכון חדש במהדורה שלישית.

איראן עומדת לבצע תרגיל ימי באש חיה

 

ד. לארה"ב אין שום תוכנית כוללת באזור, היא מנסה לגבש הישגים פה ושם ולגבש קונספציה, היעדר תוכנית של האמריקנים מהווה הזדמנות לציר ההתנגדות להשיג ניצחונות והישגים.

ה. ההסכם הצבאי בין איראן לסוריה:

זוהי התשובה הגדולה לישראל ולארה"ב שמבטלת את כל הטענות שלהם.

השיח' נעים קאסם טען כי ישראל העבירה לחיזבאללה מסר באמצעות האו"ם, אך סירב לפרט מהו. "יש לנו מסר מצה"ל דרך האו"ם, אנחנו לא חייבים לענות לו, ואנחנו לא נדבר על התוכן שלו".

השייח/ נעים קאסם
השייח' נעים קאסם

ארגון חיזבאללה מתעקש להגיב נגד ישראל למרות שהוא יודע כי מותו של פעיל הארגון לא היה מכוון מצדה, הוא מנסה להראות כי המצב הכלכלי הקשה בלבנון לא משפיע על מדיניות ההרתעה שלו מול ישראל וכי הוא איננו חושש מישראל.

עם זאת הוא איננו מעוניין בהתפתחות מערכה צבאית גדולה ולכן השיח' נעים קאסם טרח לשלול בראיון את האפשרות הזו.

האיראנים ושלוחותיהם חוששים מתגובה ישראלית-אמריקנית חזקה על כל התקפה מצידם ומעדיפים להמתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר בתקווה כי ג'ו ביידן ינצח בהן.

ההערכה במערכת הביטחון היא שהתגובה של חיזבאללה תהייה "מידתית" והוא ינסה לפגוע בחיילי צה"ל ולא באזרחים. התגובה גם לא תהייה קשורה לאירועים באיראן, לגל הפיצוצים והשריפות ששיאו היה הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז,.

חיזבאלה ינסה להפגין עצמאות בתגובה שלו והיא תהייה תגובה טקטית בשטח כדי לשמור על המשוואה שקבע "דם תמורת דם".

קורפווסר: “אם איראן תייחס לישראל את הפעולה היא תגיב”

צה"ל נערך לכל האפשרויות , הוא נקט בכל האמצעים הדרושים בשטח ואף פרס סוללות "כיפת ברזל" באזור הצפון וסוללות ארטילריה, גורמי ביטחון אומרים כי אם ישראל תאתר מבחינה מודיעינית סימנים להכנות מעשיות בשטח לתקוף את חיילי צה"ל, היא לא תמתין ותנחית "מכה מקדימה" כדי לסכל כל ניסיון פיגוע בחיילי צה"ל.

המסר הישראלי לחיזבאללה הוא ברור והארגון יודע זאת, כל פגיעה בחיילי צה"ל תביא לכך שחיזבאללה ישלם מחיר כבד במותם של עשרות מאנשיו.