עבור לתוכן העמוד
Menu

הערכה פלסטינית: המשך משבר הקורונה יוביל לאי יציבות פוליטית

מרכז מחקרים פלסטיני מעריך כי השלכות משבר הקורונה הן לטובתה של ישראל ועשויות להביא להגברת ההתנחלויות בשטחי הגדה והנורמליזציה עם מדינות ערב • עוד נכתב במחקר הפלסטיני כי הימשכות המשבר תגביר את העוני והאבטלה בשטחים הפלסטינים ותביא לאי יציבות פוליטית וחברתית רחבה

מכון המחקרים והיעוץ הפלסטיני "אלזיתונה" פירסם ב-10 באפריל הערכת מצב אסטרטגית על משבר הקורונה תחת הכותרת " השלכות הקורונה תחת הכיבוש הישראלי".

הערכת המצב עוסקת בטיפול הפלסטיני במשבר הקורונה בשטחי הרש"פ בגדה וברצועת עזה. בהערכת המצב נכתב כי עד עתה התפשטות המגיפה בשטחים הפלסטינים היא בשליטה והפלסטינים מסתדרים באמצעים הקיימים ברשותם, אולם, הסכנה להתפשטות המגיפה עדיין קיימים דבר שיחייב סיוע לעם הפלסטיני והפעלת עוד לחץ על ישראל.

הערכת המצב עוסקת בהשלכות הרפואיות, הכלכליות והמדיניות של משבר הקורונה בשטחים הפלסטינים.

להן עיקרי המסקנות בתחום הכלכלי והמדיני.

 

ההשלכות הכלכליות

 

המחקר מעריך כי בגלל המצב הכלכלי הקשה בעולם ההשפעות הכלכליות על הפלסטינים עלולות להיות כלהלן.

א.ירידה בסיוע האזורי והבינלאומי לפלסטינים.

ב הגברת הלחץ על אונר"א.

ג. התגברות העוני והאבטלה בשטחים הפלסטינים,אם ימשך המשבר עוד 6 חודשים הדבר יעלה לכלכלה הפלסטינית סכום של 3 מיליארד דולר.

הימשכות משבר הקורונה תביא לאי יציבות פוליטית וחברתית רחבה.

 

ההשלכות המדיניות

 

א.לאור הבעיות הכלכליות והחברתיות בעולם, מדינות אירופה, ארה"ב וסין יהיו עסוקות בעיניניהן הפנימיים וישראל תנצל זאת להרחיב את ההתנחלויות ואת הנורמליזציה עם מדינות ערב בתירוץ של שת"פ לשיפור הסביבה הרפואית, האזורית והבינלאומית.

ב.מדינות ערביות ינצלו את התקופה לאחר מגיפת הקורונה בתואנות שונות( הומניטריות וכלכליות) להעמקת הנורמליזציה עם ישראל.

ג.הימשכות המגיפה לתקופה ארוכה תביא למצב של כאוס וחוסר יציבות, הדבר עלול לגלוש לחברה הפלסטינית בגדה וברצועה.

ד.אם ימשך משבר הקורונה, הדבר יפתח את האפשרות לצמיחתם של ארגונים פוליטיים חדשים, חלק מהם מזויינים, ישראל תראה בכך איום וגם הזדמנות אם זה יקרה במדינות השכנות לה.

ה.משבר הקורונה עלול להביא לניצחון או הפסד של הנשיא טראמפ בבחירות, אם הוא יכשל בטיפול במשבר הוא עלול להפסיד בבחירות לנשיאות.

"עסקת המאה" תתיקל בקשיים במיוחד לאור העובדה שהמנגנון החשוב ביותר בעסקה הוא "הפיתוי הכספי" שיתכן ולא יהיה בתקופה הקצרה הקרובה.

ו.התפשטות הקורונה בשטחי הגדה המערבית עלולה להביא להיחלשות ההתנחלויות, אולם, אם הקורונה תתחזק בשטח ישראל בלבד, הדבר הזה יביא להתחזקות ההתנחלויות בשטחי הגדה.

ז.התפשטות רחבה של מגיפת הקורונה בישראל תביא לחיכוכים פנימיים בין תרבויות שונות ועימותים בין דתיים וחילונים, הערבים החיים בישראל יהיו נתונים ללחץ פוליטי וכלכלי במסגרת הזו.

ח. התפשטות הקורונה בעולם תביא לכך שארה"ב תיאלץ לצמצם את מדיניות המצור  והחרם,איראן תרוויח מכך וזה יפגע במגמה הישראלית להכביד על איראן.

ט. ישראל תנצל את תופעת האנטישמיות שגברה בגלל משבר הקורונה כדי לחבל במגמות האירופאיות המתנגדות למדיניות הישראלית.

 

סיכום (כפי שנכתב במסמך המקורי)

 

הבעיה הפלסטינית עוברת את אחת התקופות הקשות שלה בהיסטוריה של הסכסוך הערבי-ציוני במיוחד אם תתארך תקופת ההשתלטות על מגיפת הקורונה.

יש להאיץ את בנייתו מחדש של אש"פ על בסיס לאומי, הכרחי להתגבר על מה שכינה פרוייד "הנרקיסיזם של ההבדלים הקטנים" ולבנות מדיניות משלימה בין הגדה לרצועת עזה.

בני גנץ ונתניהו התגברו על המחלוקות בינהם לקראת ממשלת אחדות וזה צריך להיות לקח כיצד להעדיף את האינטרסים האסטרטגיים העליונים גם אם לומדים את הלקח מהאוייב עצמו.

 

1) https://www.alzaytouna.net/2020/04/07/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%82%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D8%AC%D9%8A-117-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%D9%8A%D9%86-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A7%D8%AA/