עבור לתוכן העמוד
Menu

הערכה: סעודיה מחזיקה את המפתחות לתכנית טראמפ

הנשיא טראמפ שואף להכריז על תוכניתו החדשה לשלום במזה"ת מייד לאחר הבחירות בישראל • טראמפ מחמם מנועים אך הצלחת תוכניתו תלויה רבות בסעודיה אשר אימצה בחודשים האחרונים את עמדתו של יו"ר הרש"פ.

נראה כי הנשיא טראמפ  מתחיל לנסות ולקדם את תוכנית השלום החדשה שלו למזה"ת המכונה "עסקת המאה". גורם בכיר בבית הלבן גילה בסוף השבוע שעבר כי יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ ג'ראד קושנר, אחד מאדריכלי תוכנית השלום החדשה, יתן במהלך פאנל בועידה שתתקיים בורשה השבוע, תמונת מצב של תוכנית השלום ו"היכן הדברים עומדים" ומה הממשל מקווה להשיג בשבועות ובחודשים הקרובים, קושנר אמור לענות של שאלות בנושא. בתוך כך החליט עבאס לצאת לסעודיה להתייעצויות.

אולי יעניין אותך:

גורמים בכירים בממשל מסרו עוד כי ג'ראד קושנר יגיע בסוף החודש לביקור באזור כדי לדון עם מנהיגים ערבים בתוכנית השלום. בכיר בבית הלבן אמר שקושנר יבקר בסעודיה, עומאן,איחוד האמירויות, בחריין, קטאר ומרוקו, יעדכן את מנהיגיהן בסטטוס של תוכנית השלום ויבקש את תמיכתם בתוכנית כאשר זו תפורסם.

רמאללה ועמאן אינן נמצאות בתוכנית הביקור של  קושנר בעקבות ההתנגדות הנחרצת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושל עבדאללה מלך ירדן לתוכנית השלום האמריקנית.

ג'ראד קושנר אמר כי גורמים פלסטינים רשמיים הוזמנו לדון על תוכנית השלום החדשה בין ישראל לפלסטינים במסגרת ועידת ורשה אולם הרש"פ דחתה בתוקף את ההזמנה.

 

עמדת הרש"פ

 

צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ אמר ב-9 בפברואר כי הרש"פ מתנגדת בתוקף להשתתף בכינוס בורשה על המצב במזה"ת, הוא הודיע כי הרש"פ לא הסמיכה שום גורם לדון בשמה או בשם אש"פ בתוכנית האמריקנית החדשה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מטרת הכינוס בורשה היא לדון בתוכניות נגד איראן וכי הרש"פ איננה משתתפת בשום כינוס שמטרתו לפגוע במדינה אחרת, מכיוון שהדבר נוגד את מדיניותה שלא להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות זרות.

עריקאת האשים את הממשל האמריקני כי הוא בודד את עצמו  מכל חסות לתהליך השלום והזהיר כי "כל נורמליזציה עם ישראל או פגישה עם נתניהו היא דקירה בגבם של הפלסטינים והתרת דמם".

עפ"י גורמים אמריקנים, מטרת ביקורו של היועץ ג'ראד קושנר במדינות המפרץ בסוף החודש היא לנסות ולהשיג מימון להיבטים הכלכליים של "עסקת המאה". ברש"פ רואים בכך ניסיון אמריקני להשיג מימון ערבי לפרוייקטים שמטרתם לשפר את המצב הכלכלי בשטחים מבלי שום היבט מדיני אמיתי מכיוון, שלדבריהם, הבעיה הכלכלית היא תוצאה ישירה של "הכיבוש הישראלי" שנתמך ע"י ארה"ב בעצמה, לכן מי שצריך לשאת באחריות לשיפור המצב הכלכלי הן ישראל וארה"ב שפגעו בכלכלה הפלסטינית.

לגבי חידוש הדיאלוג המדיני  בין ארה"ב לרש"פ, החרם הפלסטיני על הממשל עדיין בתוקף בעקבות הכרזתו של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

הפלסטינים גם לא שכחו את שאר ההחלטות האנטי פלסטיניות  של הממשל כמו הפסקת הסיוע הכספי לרש"פ ולאונר"א, לבתי החולים הפלסטינים במזרח ירושלים, סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון ומתן "אור ירוק" לישראל בהמשך בניית ההתנחלויות בגדה.

ברש"פ סמוכים ובטוחים כי הנשיא טראמפ יכשל בניסיונו להשיג תמיכה בתוכניתו המדינית החדשה מכיוון שישנו קונסנזוס ערבי-אסלאמי-בינלאומי נגד התוכנית  – פרוייקטים כלכליים אינם יכולים מבחינת הפלסטינים להוות תחליף הולם  לבעיות האמיתיות של הסכסוך.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי אם באמת ממשל טראמפ מעוניין ביציבות באזור, עליו לקבל את ההחלטות הבינלאומיות להשגת הזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים, רק כך תושג התקדמות.

עפ"י ההיגיון, דווקא בעת הזו הייתה הרש"פ אמורה להשיג אחדות לאומית כדי להתמודד עם תוכנית השלום האמריקנית, אולם, הפילוג בין פת"ח לחמאס הוא בשיאו, משבר האמון הוא גדול וגם הניסיונות של מצרים ורוסיה לחדש את תהליך הפיוס נדונו לכישלון.

ברש"פ רואים בתוכנית "עסקת המאה" האמריקנית ניסיון להקים מדינה קטנה ברצועת עזה הנשלטת ע"י חמאס בעוד בחלקים מהגדה בלבד תוקם אוטונומיה שבראשה תעמוד הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס דוחף את רצועת עזה לפיצוץ גדול כדי לטרפד את אפשרות ישום תוכנית "עסקת המאה".

הוא מכביד את הסנקציות הכלכליות על  הרחוב העזתי כדי לעמת אותו עם ממשל חמאס כדי שזה יפנה את הזעם העממי לעברה של ישראל.

החשש הפלסטיני הוא שסדר היום של מדינות ערב השתנה. להערכת גורמים בכירים ברש"פ הסכנה האיראנית היא האיום הרציני על המשטרים הערבים במיוחד באזור המפרץ ויש חשש שהן מוכנות כעת לנטוש את יוזמת השלום הערבית מ-2002 וללכת לנורמליזציה עם ישראל מבלי שהושג הסדר מדיני לבעיה הפלסטינית ובמיוחד לסוגיית הפליטים.

 

לאן פני הדברים?

 

סביר להניח כי ג'ראד קושנר לא יחשוף בהופעתו בועידת ורשה את פרטי "עסקת המאה", הוא ישאיר לנשיא טראמפ לעשות זאת בבוא העת.

גם הסיור שלו בסוף החודש במדינות ערב ביחד עם ג'ייסון גרינבלט נועד לעסוק בהיבטים הכלכליים שילוו את התוכנית המדינית החדשה.

ארה"ב איננה יכולה לממן בעצמה את כל התוכנית והיא זקוקה לעושרן של מדינות ערב, האם הן יסכימו לממן תוכנית שהם אינם בקיאים בפרטיה?וגם אם ידעו את פרטיה האם יצאו נגד עמדתו של מחמוד עבאס?

עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, פרשת רצח העיתונאי גמאל חאשוקג'י שיבשה את התוכניות של ממשל טראמפ, וכי חלה שחיקה במעמדו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שהיה אמור לסייע לאמריקנים להניע בעולם הערבי את תוכנית "עסקת המאה".

מוקד הכוח בנושא הפלסטיני נלקח מידי יורש העצר וחזר לידי מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז, למרות האיבה העמוקה של סעודיה לאיראן והרצון לגבש קואליציה נגדה, המלך הסעודי איננו מוכן "למכור" את הבעיה הפלסטינית ולהמירה בקואליציה צבאית נגד איראן.

הוא אימץ את עמדתו של מחמוד עבאס בנושא הפתרון לבעיה הפלסטינית ובמיוחד את עמדתו בנושא ירושלים ובכך הוא מחשק את כל מדינות ערב האחרות במחנה הסוני שיהיו חייבות ללכת בעקבותיו.

הנשיא טראמפ רוצה להכריז על תוכניתו החדשה מייד לאחר הבחירות בישראל לכן הוא מנסה לקדם את היבטיה הכלכליים כבר עכשיו.

אולם, כפי שהדברים נראים חלו שינויים לרעתו של הנשיא טראמפ בכל הקשור לעמדתה של סעודיה שהיא מנהיגת המחנה הסוני, שום מדינה ערבית לא תתמוך ב"עסקת המאה" מבלי שסעודיה תוביל אותה.

לכן, המפתח הוא בידי סעודיה אשר מאמצת כרגע את העמדה הפלסטינית במלואה. המשימה של ג'ראד קושנר בסיורו במזה"ת בסוף החודש תהייה להבקיע את העמדה הסעודית, ספק רב אם יצליח במשימתו.