עבור לתוכן העמוד
Menu

הערכה בעזה – תהיה תגובה של חמאס

הסתבכות בלתי צפויה של כוח צה"ל בפעילות חשאית בעומק הרצועה הביאה להסלמה חדשה ברצועת עזה • ההערכה כי ארגוני הטרור יגיבו על התקרית שבה נהרגו 7 מחבלים של החמאס אך בסופו של דבר שני הצדדים יכילו את האירוע ויחזרו לתהליך הרגיעה

זמן קצר לאחר שהשליח הקטארי מוחמד אלעמאדי עזב את רצועת עזה ולאחר שרמת האלימות שמפעיל חמאס על הגבול ירדה גם בסוף השבוע האחרון, שוב נכנסת רצועת עזה למצב של הסלמה ביטחונית שמאיימת לשבש את המאמץ המצרי להשיג רגיעה בין ישראל לחמאס.

הרקע להסלמה נובע כתוצאה מפעילות של כוח מיוחד של צה"ל שנכנס לעומק הרצועה לצורך פעילות איסוף מודיעין באזור ח'אן יונס.

הכוח נחשף ע"י הפלסטינים ובמהלך חילופי האש נהרגו 7 פלסטינים בהם נור א-דין ברכה מפג"ד הגדוד של חמאס באזור ח'אן יונס ושומר ראשו.

כמו כן נהרג בתקרית קצין צה"ל בדרגת סגן אלוף ונפצע חייל נוסף מהכוח.

בעקבות התקרית נורו 17 רקטות לעבר שטח ישראל, 3 מהן יורטו ע"י מערכת "כיפת ברזל".

ראש הממשלה נתניהו שהיה בביקור בפאריז, קיצר את ביקורו וחזר ארצה.

עפ"י דיווח בעיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה, מטרת חיילי הכוח הצה"לי שהיו מחופשים לפלסטינים ונסעו ברכב עם לוחיות זיהוי מקומיות הייתה לחטוף את האחראי מטעם חמאס על פעילות המנהרות באזור ח'אן יונס.

גורמים ברצועה סיפרו כי המכונית שבה נסעו חיילי צה"ל עצרה באופן חשוד ליד ביתו של מפקד החמאס נור א-דין ברכה , 3 ק"מ מהגבול באזור בני סוהילה ואז התבקשה לעצור ונפתחה לעברה אש.

כאמור, בחילופי האש נהרג קצין צה"ל וקצין נוסף נפצע, הכוח השיב באש שממנה נהרגו 7 מחבלים של חמאס שהבכיר שבהם הינו נור א-דין ברכה.

בארגון חמאס טוענים כי מטרת הכוח של צה"ל הייתה לחטוף את נור א-דין ברכה או לחסלו אך גורמים ביטחוניים בישראל דוחים על הסף את הטענות האלה.

נראה שמדובר בפעולה מודיעינית של כוח מיוחד של צה"ל בעומק השטח הפלסטיני, פעולות כאלה מתבצעות באופן שוטף בעומק הרצועה, בצורה חשאית ומתחת לראדאר, כדי להשיג מודיעין חיוני עבור צה"ל שמסייע לו בהתמודדות עם הטרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי.

הפעם נחשף הכוח, דבר שחייב את חילוצו והרחבת הפעילות הצה"לית עד לחזרת הכוח לשטח ישראל.

פעולות מסוג זה מאושרות ע"י שרשרת הפיקוד הבכיר עד לרמת הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה.

ארגוני חמאס והגי'האד האסלמי הודיעו כי ינקמו את מותם של 7 הפלסטינים שנהרגו, מדובר בפעולה שפגעה ביוקרה של הזרוע הצבאית של חמאס.

המודיעין המצרי פועל מאז אמש לנסות ולהרגיע את המצב הביטחוני ברצועה כדי שניתן יהיה לחזור לדיונים על הרגיעה. ברצועת עזה מעריכים כי תהייה תגובה צבאית של ארגון חמאס על מותם של 7 הפלסטינים במיוחד לאור העובדה שזיאד נח'אלה, ראש ארגון הגיהאד האסלאמי מאיץ בחמאס להגיב בחומרה על מה שאירע.

הפעילות המודיעינית  הישראלית

ישראל מקיימת פעילות מודיעינית באופן קבוע בתוך רצועת עזה כדי להתמודד בהצלחה עם הפעילות העויינת של ארגוני הטרור.

בחודש שעבר טענו גורמים בחמאס כי הארגון סיכל תוכנית של השב"כ הישראלי להתנקש בחיי 3 בכירים פלסטינים, יחיא סינוואר מנהיג החמאס ברצועה, מחמוד אבו זהאר חבר הלשכה המדינית והגנרל תוופיק אבו נעים ראש מערכת הביטחון של חמאס ברצועה..

עפ"י דיווח באתר הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" ב-24 באוקטובר, גורמי הביטחון הפלסטינים ברצועה עצרו בתחילת החודש סוכן מודיעין פלסטיני שעבד בשירות השב"כ הישראלי במשך 15 שנים. הסוכן מתואר כ "אחד מהסוכנים המסוכנים ביותר שפעלו אי פעם"."

מדובר באדם שראשי התיבות של שמו הם "מ.ח" בן 45 תושב הרצועה.

גורמים בחמאס טוענים כי "מדובר במכה קשה לשב"כ הישראלי" שכן הסוכן עסק במשימות מודיעיניות חשובות עבור ישראל.

הסוכן הישראלי ביצע משימות שטח, הוא צילם את בתיהם של מנהיגים בולטים ברצועה, עמדות צבאיות ועקב אחרי כמה מהמפקדים הצבאיים ברצועה וצילם את כלי הרכב המיוחדים שלהם.

לדברי הגורמים בחמאס הוא גם סיפק לישראל מידע על היכולות הצבאיות של הפלגים הפלסטינים ברצועה, על המקומות שמהן משוגרות הרקטות ומקום איחסונן, ועל המנהרות.

כתוצאה מדיווחיו השמיד צה"ל את המנהרות שהוא מסר על מיקומן.

הוא נלכד ע"י גורמי הביטחון של חמאס במהלך מבצע ביטחוני "מורכב" שבמהלכו הוא ניסה להטמין מכשיר האזנה סמוך לביתו של אחד ממנהיגי הרצועה.

הסוכן הישראלי גם השתתף במבצע של המודיעין הישראלי, בחודש מאי בשנה שעברה, שבעקבותיו אירע פיצוץ שממנו נהרגו כמה פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס באזור.

בזמנו דיווחו גורמים בחמאס כי מדובר במערכת איסוף מודיעין מתוחכמת וממולכדת בחומרי נפץ שניסה המודיעין הישראלי להטמין באזור.

אתר "אלמג'ד" הבטיח לחשוף את הודעותיו של הסוכן הישראלי ברגע שתסתיים החקירה.

עפ"י הנטען באתר "אלמג'ד", הסוכן הישראלי עסק באיסוף מודיעין על בתיהם ותנועותיהם של מנהיגים בולטים ברצועה כנראה כדי להכין את האפשרות לחיסולם ע"י גורמי הביטחון הישראלים.

בנוסף לאיסוף מידע מודיעיני לצורך חיסולים ממוקדים, טוען אתר "אלמג'ד" כי השב"כ הישראלי מפעיל סוכנים פלסטינים כדי להטמין מערכות האזנה משוכללות של המודיעין הישראלי במקומות רגישים ברצועה..

טענה כזו משמיע גם ארגון החזבאללה בלבנון שטוען חדשות לבקרים כי חשף מערכות האזנה של ישראל שהוטמנו בדרום לבנון ופוצצו בשלט רחוק ברגע שניסו לפרק אותן.

לאן פני הדברים?

לכוח צה"ל שפעל בעומק הרצועה ונחשף לא הייתה ברירה אלא להגיב באופן שהגיב, גם לכוחות החילוץ לא הייתה ברירה, המשימה לאחר שהכוח התגלה בידי אנשי חמאס הייתה לחלצו במהירות ולמנוע את נפילתו בשבי, דבר שאם היה קורה, היה משנה לחלוטין את תמונת המצב ברצועה וגורר את ישראל לפעולה צבאית נרחבת ברצועת עזה.

פרשנים ברצועת עזה מעריכים כי ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי מכינים תגובה צבאית הולמת בתגובה על מותם של 7 הפלסטינים והמפקד הבכיר בזרוע הצבאית, אך המגמה היא להכיל בסופו של דבר את מה שקרה ולחזור בהמשך למאמצי המודיעין המצרי לרגיעה.

ההתפתחות הבלתי צפויה משבשת את מאמצי הרגיעה של מצרים ואת הזרמת הכסף הקטארי בסך 90 מיליון דולר לרצועה עבור משכורות חמאס, הכסף הזה יכול להיכנס לרצועה רק באישורה של ישראל והנהגת חמאס איננה יכולה לוותר עליו.

לשני הצדדים, ישראל וחמאס, אין אינטרס לטרפד את המאמצים להשיג רגיעה ואח"כ הסכם הסדרה ארוך טווח.

בכיר חמאס אסמעיל רדוואן אמר אמש כי ארגונו איננו מעוניין במלחמה חדשה עם ישראל אך אם היא תיכפה עליו הוא מוכן לה.

הוא הדגיש כי "הפשע הזה לא יעבור ללא עונש וכי דמם של החללים לא נשפך לשווא".