עבור לתוכן העמוד
Menu

הספינים של החמאס

ההבטחה של חמאס להעניק לכל משתף פעולה שיסגיר חיילי צה"ל או אנשי שב"כ חנינה וסכום של מיליון דולר הינה תרגיל בלוחמה פסיכולוגית כדי להביא לחשיפתם של משתפי הפעולה עם ישראל • חמאס מנסה לתקוע טריז בין השב"כ הישראלי לסוכניו ברצועת עזה וליצור בינהם משבר אמון

הרשתות החברתיות בשטחים ובעולם הערבי עוסקות בהרחבה בספין החדש של החמאס בדבר הענקת פרס של מיליון דולר,פלוס חנינה מלאה, לכל משתף פעולה עם ישראל שיביא להסגרת חיילים של צה"ל או קצינים מהשב"כ הישראלי לידי ארגון חמאס.

את ההצעה הזו הציג "אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של החמאס, במסיבת עיתונאים ב-12 בינואר בעיר עזה שבה חשף את תוצאות החקירה של חמאס בפרשת ההתקלות בח'אן יונס עם הכוח המיוחד של צה"ל ב-12 בנובמבר בשנה שעברה.

אין זה פלא שיש התעניינות רבה בנושא נוכח המצב הכלכלי הקשה בשטחים. הציבור הפלסטיני משתעשע ברעיון אך יודע היטב כי אף משתף פעולה לא יעז לחשוף בפני חמאס את קשריו עם השב"כ הישראלי ולהסתכן בהסגרת חיילים של צה"ל או רכזים של השב"כ לידי החמאס.

ההצעה של חמאס איננה מעשית מכיוון שאין שום איש ביטחון ישראלי השוהה בתוך תחומי רצועת עזה. סביר להניח שצה"ל וגורמי הביטחון האחרים כבר הסיקו את המסקנות הדרושות מחשיפת הכוח הצבאי הישראלי בח'אן יונס וישנו את שיטות הפעולה שלהם בתחומי רצועת עזה.

מדובר בספין תקשורתי של חמאס שמנסה לתקוע טריז בין השב"כ הישראלי לבין סוכניו ברצועת עזה וליצור משבר של אמון תמורת פרס כספי כביכול.

תושבים בשטחים אומרים בגלוי כי כל משתף פעולה שימסור את עצמו לארגון חמאס יוצא להורג  או ייעצר גם אם ימסור לו מידע חשוב על תנועות צה"ל או פעילות השב"כ הישראלי, הוא לא יקבל אפילו דולר אחד מחמאס, לכן, הסבירות שהתרחיש שמציע חמאס יתקיים שואפת לאפס.

ברשתות החברתיות שואלים המשתמשים מהיכן יש לחמאס מיליון דולר להקצות למטרה הזו? האם מדובר בסכום שנלקח מתשלומי הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר עבור פקידי החמאס שנכנס לרצועה באישור ישראל?

הרי ארגון חמאס מתלונן על מצוקה כספית קשה והנה נמצא פתאום סכום כסף גדול לאיזה רעיון בלתי מעשי, לכן הסבירות הגבוהה היא כי מדובר בספין תקשורתי – זו ההנחה הרווחת בשטחים.

הזרוע הצבאית של חמאס עשתה מאמץ גדול לסחוט את הלימון שוב עד לטיפה האחרונה במסיבת העיתונאים שהיא כינסה ולייצר ספין חדש במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל כי יש לה "הצלחות" מודיעיניות גדולות.

לכן הוצגו במסיבת העיתונאים תמונות וקטעי סרטונים ממצלמות האבטחה של חמאס במקומות שונים ברצועה כדי להקנות אמינות גבוהה לגירסא של חמאס בקרב הצופים בהם, בקרב הציבור הפלסטיני וגם בקרב הציבור בישראל.

מטרת חמאס היא כפולה, מחד להראות לציבור ברצועה כי הוא שולט בכל רחבי רצועת עזה והצליח לחשוף את פעילות הכוח הישראלי, למרות שהאמת היא שהכוח נחשף בדרך מקרית, ומאידך גיסא גם לגרום לציבור בישראל להטיל ספק בגירסאות דובר צה"ל וביכולתן המבצעית של היחידות המיוחדות בצה"ל הפועלות מאחורי קווי האויב.

ארגון חמאס מנסה לצייר תמונה שקרית כי לזרוע הצבאית של חמאס יש יכולות-על בתחום המודיעין והמודיעין הנגדי,אך הוא איננו יכול להסביר כיצד פועלים מאות משתפי פעולה ברצועת עזה במשך שנים רבות וכיצד שהו חיילי צה"ל באזור ח'אן יונס במשך יותר מחודשיים מבלי שיתגלו.

בחמאס טוענים כי מאז עליית הארגון לשלטון ברצועת עזה ב-2007 איבדה ישראל מקורות מודיעין רבים ברצועת עזה, חמאס טוען כי הצליח לחסום את כל "הפרצות המודיעיניות" בפני ישראל ולכן היא נאלצת להפעיל יחידות מיוחדות החודרות לעומק השטח כדי לייצר מקורות מודיעין חדשים באמצעים טכנולוגים מתקדמים.

למרות שטען כי בידיו "אוצר  מודיעיני" גדול שהושאר מאחור ע"י חיילי הכוח המיוחד של צה"ל, לא הציג חמאס שום מערכת טכנולוגית ישראלית לעיני המצלמות במסיבת העיתונאים, הוא מנסה לשמור על עמימות ומחכה שהתקשורת בישראל תחשוף פרטים חדשים על המבצע בח'אן יונס כדי שישלימו לו את התמונה המלאה שחסרה לו.

חמאס מתרכז עכשיו בחולייה האנושית שהיא "עקב אכילס" שלו ברצועה, תופעת שיתוף הפעולה עם ישראל נמשכת למרות העונשים הכבדים שמטיל חמאס על כל מי שנתפס.

ברצועה רואים בהצעת הפרס של מיליון דולר "מלכודת דבש" של מנגנוני הביטחון של חמאס כדי לזהות וללכוד משתפי פעולה עם ישראל בתקווה שהם יקנו את הספין החדש וימהרו להתייצב  בפני גורמי הביטחון של חמאס, להודות בפשעיהם ולחזור בתשובה.

ייתכן שחשיפת הכוח המיוחד של צה"ל בח'אן יונס חשפה חלק משיטות הפעולה של המודיעין הישראל אבל הכוח התעשת והצליח להימלט מבלי שנלכד שום לוחם, חמאס נותר מאחור עם שרידי הציוד המודיעיני ברכב שהופצץ מהאוויר לאחר שהלוחמים פונו באמצעות מסוק מרצועת עזה.

גם אם חמאס הצליח לשחזר חלק ממשימות הכוח  שנמלט , הרי שעשה זאת מאוחר מדי ולצה"ל היה מספיק זמן לצמצם את הנזקים בשטח.

עתה יופקו הלקחים בצה"ל, הכוחות המיוחדים ישכללו את שיטות הפעולה שלהם וארגון חמאס ימצא עצמו בפני אתגר חדש וקשה יותר.