עבור לתוכן העמוד
Menu

הסנקציות על איראן וההסלמה בדרום

הירי בסופ"ש הקודםש ל הגא"פ על ישראל יכול להיות איתות לקראת שבוע הבא כאשר הסבב השני של הסנקציות הנרחבות על איראן יכנסו לתוקף

פלוגות אלקדס (סראיא אלקדס) של הג'האד האסלאמי בפלסטין (גא"פ) נטלו אחריות למה שהגדירו מבצע "נקמת תשרין" בתגובה על המשך פעילותו של "האוייב הציוני" נגד בני העם הפלסטיני והרג , לטענת הארגון, שך חמישה פלסטינים ופציעת 232 בגבול הרצועה, במהלך תהלוכות השיבה.

פלוגות אלקדס (ירושלים) הדגישו כי שגרו סוגים שונים של טילים ופצצות מרגמה לעבר התנחלויות בעוטף עזה.

ה-גא"פ הדגיש,  כי הארגון וכמוהו שאר פלגי ההתנגדות בעזה מוכנים להגן בדמם על האוכלוסייה הפלסטינית והוסיף, כי הוא בוחן להרחיב את תגובתו "בכמות ובאיכות אם תמשך התוקפנות נגד עמנו".

זרוע איראנית בעזה

ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין הוא הארגון הקרוב ביותר לאיראן מבין ארגוני הטרור הפלסטיניים ולמעשה כל תקציבו ממומן בידי איראן הרואה בו בן חסותה ועושה. בניגוד לחמא"ס, המנהל סדר יום מדיני וצבאי עצמאי ופחות תלוי באיראן, ארגון הג'האד האסלאמי פועל, בדרך כלל, בהנחיית טהראן ומנסה לתמרן בזהירות בין התכתיב האיראני למציאות בעזה בה החמא"ס נותן את הטון ומכניס שיקולים רחבים יותר למדינית התגובה שלו.

ירי הטילים המאסיבי של הג'האד האסלאמי התבצע זמן קצר לאחר ביקור ראש ממשלת ישראל בעומאן והרמטכ"ל האזרי בישראל, וחלק מם הפרשנים פרש את הדבר כתגובה איראנית – באמצעות שליחיה באזור להתפתחויות אלה.

מעבר לזאת ב-26 אוקטובר ציין ה-גא"פ את יום השנה ה-23 לחיסול (26 אוקטובר 1995) פתחי שקאקי, מנהיג הארגון במלטה, תאריך אותו מציין הארגון בפיגועים וירי לעבר ישראל.

 

 

פרסום של הגא"פ
פרסום של הגא"פ

י

מעבר לזאת, באמצעות הג'האד האסלאמי מנסה איראן להשפיע מרחוק על תהליך ההסדרה בין ישראל לבין החמא"ס ולהציב את הג'האד האסלאמי כגורם כוח שיש להביאו בחשבון בכל תהליך הסדרה. ירי הרקטות האחרון של הג'האד האסלאמי (26-27 אוקטובר) בעיצומם של מגעים להסדרה בין ישראל לחמא"ס בתיווך ערבי (מצרים, קטר) הוכיח כי הארגון יכול – בעצת איראן – להשפיע לשלילה על תהליך ההסדרה ואף לסכלו. בכך מצליחה איראן להשיג השפעה הן על הערוץ המדיני תוך שהיא ממשיכה בסיוע צבאי, כספי ואימון ארגוני הטרור ברצועה.

מבחינת טהראן עזה (ובמדינה מוגבלת יותר גם יהודה ושומרון, שמנהיג איראן קרא בעבר לחמש גם את תושביהן) מהוות עוד זירת עימות באמצעות שליח במאבק שהיא מנהלת על עיצוב המזרח התיכון לצד סוריה, לבנון ותימן.

איראן ממשיכה לראות בג'האד האסלאמי בפרט ושאר ארגוני הטרור הפלסטיניים בפרט (בעיקר החמא"ס) חלק מקו ההגנה הראשון על המולדת איראן והם תופסים מקום חשוב בתפיסת הביטחון הלאומי שלה להתשת ישראל.

עם התקרבות מועד הטלת הסנקציות על תעשיית הנפט האיראנית (4 נובמבר) עלולה איראן להגביר את לחצה על אירגונים אלה כדי שיגבירו את פעילותם נגד ישראל.