עבור לתוכן העמוד
Menu

הסנקציות נכנסות לתוקף – תמונת מצב

השלב השני של הסנקציות נגד איראן נכנס לתוקף היום • המצב הכלכלי רעוע ונדמה כי הישועה מאירופה לא תבוא

ערב הטלת הסנקציות האמריקניות על תעשיית הנפט של איראן נרתמים ראשי המשטר למאמץ הסברתי רחב היקף – מבית ומחוץ – להמעיט מחשיבותן, להדגיש כי איראן יכלה בעבר ותוכל גם בעתיד להתמודד עימן ולנסות לתקוע טריז בין ארצות הברית לבין השותפות האחרות להסכם הגרעין.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן, אמר ב-30.10.2018 כי לסנקציות האמריקאיות תהיינה השלכות חמורות על הסדר העולמי. קודם לכן, הזהירה הנהגת איראן ובראשם הנשיא חסן רוחאני שאם איראן לא תוכל לייצא נפט אף מדינה לא תוכל לעשות זאת.

למרות זאת, ימים ספורים למועד החזרת הסנקציות על תעשיית הנפט באיראן, הנשיא רוחאני וסגנו הראשון, אסחאק' ג'האנגירי, חוזרים ומדגישים כי לאיראן יש רזרווה של  כ-100 מיליארד דולר ומחסני מצרכי היסוד שלה "מלאים בצורה חסרת תקדים", ומביעים ביטחון כי ארה"ב תיכשל במטרתה להפסיק לחלוטין את יצוא הנפט מאיראן.

בינתיים, עשרות חברות ובנקים בינלאומיים מפסיקים בהדרגה את שיתוף הפעולה עם איראן, דבר שכבר נותן את אותותיו על הכלכלה האיראנית (ראה להלן). המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה פרסם ביולי 2018 מחקר מקיף על חברות ובנקים שהפסיקו כבר את שיתוף הפעולה עם איראן[1] לאחר הסיבוב הראשון של הסנקציות נגד טהראן. התקרבות המועד לסיבוב הנוקשה והרציני יותר של הסנקציות על תעשיית הנפט, מאיצה את התהליך ומבריחה עוד חברות ובנקים שממהרים להפסיק כל שיתוף הפעולה עם איראן.


שער הריאל צפוי לצנוח שוב ועימו המצב הכלכלי

שער הריאל האיראני, צפוי לעמוד שוב בפני קריסה עם חזרת הסנקציות האמריקאיות, וזאת חרף עשרות תוכניות חדשות שיצאו אל הפועל ע"י הבנק המרכזי והמערכת הכללית של המשטר. לפני כחודש, הריאל האיראני צנח לשפל היסטורי (כל דולר אמריקאי נמכר כ-200 אלף ריאל, פי חמש מהשער הרשמי ופי 20 ביחס ללפני 9 שנים ופי 3000 ביחס לשנה הראשונה לעליית השלטון האיסלמי באיראן) אך עבדולנאצר המתי, הנגיד החדש וכלל מערכות השלטון עשו הכל כדי למנוע את המשך צניחת הריאל ואף הצליחו לגרום ליציבות מסוימת בשערו, שהיה 140 אלף ריאל מול כל דולר אמריקאי. עם התקרבות מועד הסנקציות הנוקשות של ארה"ב, חלה שוב התדרדרות בשער הריאל ונרשמה עלייה של כמעט עוד 10000 ריאל מול דולר. הצניחה הנוספת חלה למרות שעבאס ג'עפרי דולתאבאדי, התובע המרכזי של טהראן, הודיע ב-23.10.2018 כי הבנק המרכזי הזרים 18.5 מיליארד דולר לשווקים תוך שישה חודשים במטרה לגרום ליציבות שער הריאל.

במקביל לפיחות הצפוי בשער הריאל, צפויה עלייה נוספת במחירי מצרכי יסוד ושירותים חיוניים לאזרחים איראנים. עד כה למרות עליות המחירים לא הועלה כלל שכרם של מיליוני מורים ופקידי הממשלה, ואף כוחות הביטחון לא זכו עדיין להעלאת שכרם. החברה האיראנית הנתונה כבר בקשיים רבים הייתה עדה בחודשים האחרונים להפגנות, שביתות ומחאות רבות בסקטורים רבים על רקע  המצב  הכלכלי הקשה. אחמד מידרי, סגן שר העבודה והרווחה של איראן, הודיע כי 18% עד 35% מהעם האיראני חי מתחת לקו העוני, בשעה שעד לא מזמן 14% עד 18% מהאיראנים נחשבו אזרחים מתחת לקו העוני. הוא הוסיף כי הנתון המדאיג יחמיר עוד יותר, כי לדבריו, אין כל סימן באופק לשיפור הנתונים הכלכליים .

כמו כן, נשיא מרכז הסטטיסטיקה של איראן הודיע, כי האינפלציה בחודש ה-7 בלוח השנה הפרסית (שהסתיים ב-23.10.2018) הסתכמה ב-32.8%, בשעה שמצרכי היסוד בייחוד בשר, פירות וירקות עלו בחודש זה לפחות ב- 47%. משפחות איראניות רבות שולחות סרטונים לערוצי טלוויזיה של האופוזיציה האיראנית בחו"ל, כדי להראות שהמקררים שלהם ריקים והם מסתפקים באוכל הכי בסיסי כמו ביצים או לחם עם שכבת ביצים או רסק עגבניות. המשפחות מדגישות כי האינפלציה האמיתית היא גבוהה בהרבה מהנתונים הרשמיים. הנשיא חסן רוחאני אישר בשבוע האחרון כי חלה התדרדרות חמורה במצב המשפחות שיש להם שכר קבוע בשעה שמחיר כל המוצרים והשירותים במדינה עלו עם השתוללות שער מטבעות זרים לעומת הריאל האיראני.

המשטר האיראני ממעיט בחשיבות ההפגנות ואינו מקיים שיחות ומגעים כלשהם עם נציגי המפגינים והשובתים. יותר מכך, הוא ממשיך לעצור את הנציגים והפעילים של ההפגנות ומאיים עליהם בצורות שונות. ראשיו אף טוענים כי המפגינים פועלים מטעם גורמים המעוניינים לערער את המשטר האיראני ולמעשה פוגעים במה שהגדירו "המאמץ הלאומי" להתמודד עם הסנקציות.

היד הקשה שנוקט המשטר נגד המפגינים, גורמת לכך שכמעט כל ההפגנות, השביתות והמחאות נכשלו ומספר העצורים בבתי הסוהר גדל. במקביל לדיכוי מהבית נראה כי בטהראן נפלה החלטה לנסות ולפגוע גם במתנגדי המשטר בחו"ל ולאחרונה נחשפה מעורבותה של איראן בניסיונות לחסל מתנגדי משטר בצרפת ובדנמרק. חשיפה שמדגישה את מעורבותה של איראן בטרור ואת נכונות הטיעון האמריקני כי בכל הסכם יש להתייחס גם לסוגיית מעורבותה של איראן בטרור במזרח התיכון ובאירופה.

נראה כי ההפגנות הנרחבות וההמוניות שפרצו בינואר 2018 ויוני-יולי לא יחודשו בעתיד הקרוב והן צפויות להתפרץ שוב בטווח הקצר-בינוני לאחר הטלת הסנקציות על תעשיית הנפט. עם זאת, המחאה לא פסקה. במספר ערים מרכזיות באיראן נמשכות הפגנות במחאה על חומרת המצב הכלכלי. נהגי משאיות קיימו עוד חודש של מחאות ושביתות, אך כתוצאה מהמצב החמור של משפחותיהם, נאלצו להפסיק את השביתה ולחדש את העבודה. עשרות אלפי מורים קיימו במשך מספר ימים שביתות שבת ולא הופיעו בכיתות. המשטר עצר את מנהיגי המחאה ואף אשפז את האשם חאסתאר, אחד הפעילים הבולטים של התאחדות המורים, בבית חולים לחולי נפש כדי להציגו כמשוגע. אלפי פנסיונרים של הבנקים ברחבי איראן הגיעו בסוף חודש אוקטובר לטהראן במטרה להפגין על הפנסיה הנמוכה שלהם בצל החמרה במצב הכלכלי. המפגינים המבוגרים קראו בסיסמאותיהם כי קו העוני הוא פי 5 עד 7 משכר הפנסיה שלהם. ההפגנה התקיימה מול המטה המרכזי של קרן הפנסיה של הבנקים  בשעה שאסחאק' ג'האנגירי, הסגן הראשון של הנשיא, הודה כי כל קרנות הפנסיה של איראן יעמדו בשנים הקרובות בפני אתגרים רציניים וכולן עלולות להגיע למצב של קריסה כפי שקרנות רבים במדינה פשטו רגל בשנתיים האחרונות .

 

הישועה לא תבוא מאירופה

האיחוד האירופי המתנגד לביטול הסכם הגרעין עם איראן, הבטיח לפני חודש לטהראן לקבוע מנגנון לתשלומים פיננסיים, במטרה לעקוף את הסנקציות של ארה"ב, אם כי דיפלומט אירופאי בכיר הודה שפתרון זה לא יגיע לידי ביצוע בחודשים הקרובים. בנוסף לכך, אין כל וודאות למימוש והצלחת המנגנון כי לפי ה"פיננשאל טיימז" מ-29.10.2018, אף מדינה אירופית, כולל שלוש המעצמות התומכות בהישרדות הסכם הגרעין, אינן מוכנות לארח את המטה למימוש המנגנון, וזאת בגלל החשש מהסנקציות האמריקאיות[2].

בינתיים, משמרות המהפכה של איראן, מהחשש לסנקציות כבדות מצד ארה"ב שעלולות להביא לשיתוק הפעילות של חברת התקשרות הממלכתית של איראן וחברת הסולולר הראשונה של המדינה ע"ש Hamrah-e Aval, ויתרו על המניות שלהם בחברת הפיתוח אעתמאד מובין Etemad-e Mobin. לאחר שארה"ב הכריזה בתחילת אוקטובר 2018 על שורה של סנקציות נוקשות נגד מספר בנקים, חברות ומפעלים גדולים באיראן, אשר היו קשורים בצורה ישירה או עקיפה לארגון בסיג' (זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה), התעורר באיראן חשש כבד, שארה"ב במסגרת סנקציות חדשות, תגרום אף לשיתוק חברת התקשורת האיראנית וחברות סלולר או ניתוק אינטרנט של המדינה. ככל הנראה, על בסיס חשש רציני זה, משמרות המהפכה הודיעו באופן מפתיע כי הם מוותרים על  המניות. הודעת הויתור הקצרה של משה"ם פורסמה ב- 24.10.2018 ללא כל הסבר ופרטים על הליך הויתור או לציין לאן ולידי מי הועברו המניות שהשווי שלהן הוא מאות מיליארדי דולרים.

 

חברות נוספות עוזבות ; היקפי הסחר מצטמצמים:

– יונדאי הדרום קוריאנית, הודיעה ב- 29.10.2018 על ביטול ההסכם שחתמה עם איראן לאחר השגת הסכם הגרעין, לבניית תשלובת פטרוכימית חדשה, במחיר של 521 מיליון דולר. החברה נימקה את ההחלטה בהערכתה שאיראן לא תוכל לשלם עבור מימוש ההסכם לאחר חידוש הסנקציות האמריקאיות[3].

– חברת יצור מכוניות צרפתית, רנו, הודיעה כי מכירת רכביה לאיראן בחודש ספטמבר 2018 צנחה לאפס וזאת בשעה שבאותו החודש בשנת 2017, רנו מכרה 10932 רכבים לאיראן. בחודש אוגוסט 2018, שהסיבוב הראשון של הסנקציות האמריקאיות נגד איראן יצא אל הפועל, רנו עדיין מכרה 7626 רכבים לאיראן[4].

– חברת וולוו השוודית הודיעה בסוף ספטמבר 2018 כי חברת הרכבת המשאיות שלה באיראן נסגרה עקב הסנקציות האמריקאיות ואף היא הפסיקה לייצא לאיראן חלקי חילוף למשאיות[5]. קודם לכן, החברה הודיעה על ביטול כנס מנהליה שאמור היה להתקיים בטהראן[6]. חברת וולוו נחשבה אחת החברות הוותיקות שפעלו עשרות שנים באיראן.

– ממשלת עיראק החדשה בראשות עאדל עבדולמהדי, הודיעה בסוף אוקטובר 2018 כי היא תשמור על האינטרסים הלאומיים של עיראק ולא תפר את הסנקציות האמריקאיות. חמש מקורות מוסמכים במשרד הנפט העיראקי אישרו בפני הסוכנות רויטרס כי לפני הוראת בגדד, יופסק כבר בראשית נובמבר 2018 יצוא נפט מהעיר כרכוכ  לבתי הזיקוק של איראן[7].

– ביג'ן נאמדאר זנגנה, שר הנפט של איראן, אישר בסוף ספטמבר 2018 כי דרום קוריאה הפסיקה את רכישת נפט מאיראן מראשית יולי השנה. השר הוסיף כי עוד מדינות רבות צמצמו את רכישת הנפט האיראני אך לא נקב בשמותיהן[8]. סוכנות בלומברג הודיעה ב-25.10.2018 כי גם הודו לא תרכוש נפט מאיראן לפחות בחודש נובמבר 2018[9].

– שתי חברות ענקיות של סין, סי אן פי סי וסאינופק הודיעו ב-24.0.2018 על הפסקת יבוא הנפט האיראני. ההחלטה אמורה להתבצע כבר בראשית נובמבר 2018 וזאת חרף העובדה שסין מהווה היבואנית הגדולה של הנפט האיראני[10]. לפי רויטרס, סאינופק קודם להפסקת רכישת הנפט האיראני, צמצמה את עסקאותיה עם איראן עד 50%.

– רויטרס הודיעה כי בנק סיני ענק, Kunlun, מפסיק כל קשר עם איראן מראשית נובמבר 2018. הבנק היה הערוץ העיקרי להעברת כסף בין שתי המדינות ברוב העסקאות שהתקיימו עד כה[11].

– חוסיין פיר מואזין, חבר בחדר המסחר המשותף של איראן וסין, הודיע ב-30.10.2018 כי סין אינה מקיימת את הבטחותיה בייצוא חלקי חילוף לרכבים וחומרי גלם חיוניים לאיראן בגלל הבעיות שנוצרו בקיום קשרים בנקאיים בין שתי המדינות. לדבריו, סין בניגוד למדיניותה הרשמית לשמירת הסכם הגרעין עם איראן, אינה עושה די להמשך הקשרים בנקאיים בין איראן לבנקים החשובים של סין ומעשיה מוכיחים כי היא גורמת לניתוק בין הבנקים הגדולים עם איראן ושואפת שהקשרים הבנקאיים בין שתי המדינות יתקיימו בין הבנקים החלשים של סין עם איראן[12]. יש לציין כי איראן זקוקה נואשות בעת האחרונה לחלקי חילוף. סוכנות הידיעות תסנים, המקורבת למשמרות המהפכה של איראן, הודיעה בסוף אוקטובר 2018 כי מחיר חלקי חילוף לכל סוגי הרכבים עלה בתקופה האחרונה בין 100% עד 300%[13].

– מקור בכיר בהנהלת בנק Mega טאיוואני אישר בפני רויטרס כי הבנק מפסיק את קשריו עם איראן מראשית נובמבר 2018[14].

-מהאטיר מוחמד, ראש ממשלת מלזיה, הודיע כי ממשלתו תפסיק את קשריה הכלכליים והמסחריים עם איראן או שתצמצם את הקשרים בצורה משמעותית כדי לשמור על האינטרסים של מלזיה מול ארה"ב[15].

– במקביל מספר תיירים אמריקאים ואירופיים שביקרו באיראן בחודשים האחרונים ירד למחצית וזאת חרף הצניחה המשמעותית בערך הריאל האיראני שהוזילה מאוד את הוצאות הטיול עבור תיירים מערביים. בכיר בחברת המורשת האיראנית הדגיש כי תיירים מערביים חוששים יותר לבקר באיראן בעת האחרונה[16].

[1] https://jcpa.org.il/article/%D7%94%D7%A1%D7%A0%D7%A7%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%A7/

[2] https://www.ft.com/content/0cb5534c-daac-11e8-9f04-38d397e6661c

[3] https://www.radiofarda.com/a/hyundai-iran-petrochemical-project/29570922.html

[4] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/08/05/1862126/%D8%B1%D9%86%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

[5] https://www.reuters.com/article/iran-nuclear-volvo/truckmaker-volvo-pulls-out-of-iran-after-us-sanctions-idUSFWN1WA079

[6] https://www.reuters.com/article/us-iran-nuclear-volvo/volvo-halts-iran-truck-assembly-due-to-us-sanctions-idUSKCN1M413A

[7] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/08/05/1862311/%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%DA%A9%D9%88%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

[8] https://www.isna.ir/news/97070402148/%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%85%D8%AF%D8%AA-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

[9] https://www.bloomberg.com/news/videos/2018-09-26/india-bows-to-u-s-on-iranian-oil-video

[10] https://www.reuters.com/article/us-china-iran-oil-exclusive/exclusive-sinopec-cnpc-to-skip-iran-oil-bookings-for-november-as-u-s-sanctions-near-idUSKCN1MY1C9

[11] https://uk.reuters.com/article/uk-china-iran-banking-kunlun-exclusive/exclusive-as-u-s-sanctions-loom-chinas-bank-of-kunlun-to-stop-receiving-iran-payments-sources-idUKKCN1MX1L5

[12] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/08/08/1864826/%D8%A8%D8%AF%D8%B9%D9%87%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

[13] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/08/01/1859348/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-100-%D8%AA%D8%A7-300-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA

[14] https://www.reuters.com/article/taiwan-iran-mega-bank/refile-taiwans-mega-intl-commercial-bank-plans-to-end-taiwan-iran-clearing-mechanism-after-nov-sources-idUSB9N1UY00P

[15] https://fa.alalam.ir/news/3807791/%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

[16] https://www.isna.ir/news/97073017059/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF