עבור לתוכן העמוד
Menu

הסלמה מסוכנת בשטחי הגדה

מערכת הביטחון הישראלית חוששת מההסלמה בשטחי הגדה ואפשרות של פרוץ אינתיפאדה עממית מזויינת עד סוף השנה • כוחה של הרש"פ בשטח נחלש, קרב הירושה בצמרת הרש"פ מתעצם והדרג המדיני חייב לקבל החלטה על מבצע צבאי גדול בצפון השומרון כדי לבלום את התפשטות פעילות הטרור

ההסלמה בשטחי הגדה נמשכת גם לאחר הפיגוע שביצעה אתמול חוליית טרור מקומית מאזור ג'נין נגד אוטובוס חיילים בצפון בקעת הירדן שהייתה שקטה עד עכשיו מבחינה ביטחונית.

בפיגוע נפצעו 7 חיילי צה"ל אחד מהם באורח קשה.

ארגוני הטרור מעודדים מההצלחה של פיגועי הירי, ההסתה הפלסטינית נמשכת ברשתות החברתיות עם קריאות לאינתיפאדה מזויינת בגדה.

אמש נפצעו 4 חיילי צה"ל מהשלכת מטעני חבלה לעבר עמדת צה"ל באזור רמאללה.

בסוף השבוע שעבר קיבלנו דוגמא נוספת לטרור המתגבר בשטחי הגדה, מחבל ממחנה הפליטים דהיישה תקף בסכין חייל צה"ל במחסום באזור קריית ארבע ופצע אותו באורח בינוני, הוא נורה למוות על ידי חייל צה"ל.

לא רק פיגועי ירי גם תקיפות בנשק קר

הממשל האמריקני מודאג מאוד מההסלמה בשטחי הגדה, הוא שיגר לישראל ולרש"פ את ברברה ליף, סגנית מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב.
היא נועדה עם בכירים בישראל וברש"פ והדגישה את הצורך בהורדת האלימות בשטחים ומתן הקלות נוספות לרש"פ.

גורמי הביטחון הישראלים הבהירו לברברה ליף כי המלחמה בטרור תימשך במלוא הכוח.

מערכת הביטחון הישראלית מודאגת מאוד מההתפתחויות הביטחוניות האחרונות בשטחי הגדה והתגברות תופעת השימוש בנשק חם לביצוע פיגועים נגד חילים ואזרחים ישראלים.

על פי נתוני צה"ל, השנה החולפת התאפיינה במספר שיא של פיגועי ירי, מאז תחילת השנה היו 60 פיגועי ירי עד חודש אוגוסט, עוד 220 פיגועי ירי סוכלו על ידי כוחות הביטחון.

בשנה שעברה היו 50 פיגועי ירי, בשנת 2020 היו 48 פיגועים ובשנת 2019 היו 61 פיגועים.

צה"ל והשב"כ עצרו במהלך 4 החודשים האחרונים יותר מ-1200 מבוקשים בשטחי הגדה.
תופעה שמדאיגה מאוד את צה"ל הינה עלייה בהשלכת בקבוקי התבערה, מאז תחילת השנה ועד היום הושלכו יותר מאלף בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל ואזרחים ישראלים בשטחי הגדה.

מתחילת השנה ועד היום נהרגו יותר מ-70 פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון.

למרות גל פיגועי הירי בערים המרכזיות בישראל, צה"ל נמנע, בהוראת הדרג המדיני, מלקיים מבצע צבאי גדול בצפון השומרון בסגנון מבצע "חומת מגן 2" כדי לפרק את תשתיות הטרור שמונות כמה מאות מחבלים חמושים ואלפי כלי נשק בלתי חוקיים וכמויות גדולות של תחמושת.

לעומת זאת, הגביר צה"ל את פעילות היחידות המיוחדות ומבצע "שובר גלים" לסיכול פעילות של מחבלים בודדים שמתכוונים לבצע פיגועים נגד ישראלים.

מסתבר כי הפעילות הזו איננה מספיקה כדי לעצור את הטרור. חגי תשרי מתקרבים ובידי מערכת הביטחון יש מידע מודיעיני בדוק על כוונות של ארגוני טרור להגביר את פעילותם, בקצב שבו מתרחשים האירועים נראה כי אין מנוס וצה"ל ייאלץ לצאת בקרוב למבצע צבאי רחב היקף בשטחי הגדה כדי למגר את תופעת הטרור.

צה"ל ינסה להפריד את הערים הפלסטיניות שאינן מעורבות בטרור מצפון השומרון כדי שלא לגרור את כל שטחי הגדה להסלמה ויגביר את שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

על הרקע הזה אפשר להבין כי ההתקפלות של שב"ס בסוף השבוע שעבר בפני האסירים הביטחוניים הייתה החלטה מגבוה של הדרג המדיני כדי למנוע שפיכת דלק בעיתוי הנוכחי על האש שבוערת כבר במקומות שונים בגדה.

שירות בתי הסוהר ביטל את כל הצעדים החדשים שנקט בבתי הסוהר לגבי ניוד האסירים הביטחוניים ובתמורה הסכימה ועדת החירום של האסירים הביטחוניים לבטל לאלתר את שביתת הרעב שבה עמדו לפתוח כ-1,200 אסירים ביטחוניים בשלב הראשון.

מהלך נוסף באותו הקשר הוא החלטת ישראל לשחרר את פעיל הג'יהאד האסלאמי ח'ליל אלעוואוודה ששבת רעב יותר מ-170 ימים, ישראל מנסה לצמצם את החיכוך כדי למנע התפרצות של גל טרור בשטחי הגדה שיתפשט גם למזרח ירושלים.

ארגוני הטרור ובראשם חמאס כבר נערכו להעניק תמיכה מבחוץ לשביתת הרעב של האסירים הביטחוניים ומנהיג חמאס אסמעיל הניה הודיע כי נושא האסירים הביטחוניים הוא בראש סולם העדיפויות של תנועתו.

הסלמה בשטח

בימים האחרונים הייתה עליה בפיגועי הירי נגד החיילים והמתנחלים הישראלים ועימותים עם כוחות צה"ל בכל מקום שאליו הם נכנס ולבצע מעצרים.

ההסלמה הזו עלולה להביא לפרוץ אינתיפאדה עממית מזויינת חדשה עד לסוף השנה, דבר שמדאיג את מערכת הביטחון הישראלית.

הערים ג'נין ושכם בצפון השומרון הן שמובילות את המגמה הזו אולם באחרונה הצטרפו אליהן גם מקומות נוספים כמו העיירה טובאס, הכפר רוג'יב והעיירה סילוואד.

ישראל נמצאת במרוץ נגד הזמן כדי למנוע מהמחבלים הבודדים בשטח להפוך לחוליות טרור חזקות ומנוסות בפיגועים.

היום קשה יותר לכוחות צה"ל לבצע מעצרים במקומות שונים בגדה והם נתקלים בעימותים עם צעירים פלסטינים שמשתמשים בנשק חם, בבקבוקי תבערה ובאבנים, התופעה הזו לא הייתה קיימת לפני שנתיים, רמת התעוזה של הפלסטינים התגברה וההרתעה הישראלית נשחקה.

העימותים בין כוחות צה"ל לבין תושבי הגדה הפלסטינים הפכו במקומות מסויימים, כמו צפון השומרון, לעניין יום יומי, התופעה הזו החלה במבצע "שומר החומות" במאי 2021 והיא מקבלת תאוצה גם בעקבות העימות הצבאי האחרון בין צה"ל לג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה (מבצע "עלות השחר").

היחלשות כוחה של הרש"פ

ההתתדדרות במצב הביטחון בשטחי הגדה נעוצה גם בהיחלשות כוחה של הרש"פ שויתרה מראש על השליטה באזורים מסויימים, כמו אזור ג'נין, כדי שלא להיכנס לעימותים מזויינים עם הפעילים החמושים של הג'יהאד האסלאמי באזור הזה.

כל עוד הם לא מאיימים על השלטון המרכזי של הרש"פ ברמאללה ההנחייה של יו"ר הרש"פ אבו מאזן היא לא להתעמת עמם אם אינם מאתגרים באופן ישיר את כוחות הביטחון של הרש"פ ומתמקדים בעימותים עם צה"ל.

הרש"פ איבדה לפני זמן רב את השליטה במחנות הפליטים בגדה ובהם קמו קבוצות חמושות עצמאיות שחלק מהן נתמך על ידי מוחמד דחלאן.

גם אזור חברון הפך לאזור עצמאי בגלל סכסוכי חמולות והרש"פ מתקשה לאכוף בו את הסדר ואת הביטחון.

זה משרת את האסטרטגיה של אבו מאזן להראות שה"אינתיפאדה העממית" נגד הכיבוש הישראלי מתגברת וכי ישראל חייבת לסגת בהקדם מכל השטחים עד לקווי 67.

לקרב הירושה בצמרת הרש"פ יש השלכות חשובות על המתרחש בשטח. לכל אחד מבכירי תנועת פת"ח שרואה את עצמו כיורשו האפשרי של אבו מאזן יש מליציות חמושות בשטח, והם נערכים לאפשרות של עימות צבאי עם המליציות של חוסיין א-שיח' שאבו מאזן כפה על הנהגת אש"פ בתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של הארגון כדי להכשירו לתפקיד היורש.

חוסיין א-שיח' מסתמך על כוחות הביטחון של הרש"פ שנתונים לפיקודו של מקורבו מאג'ד פרג' אף ספק אם הם יעמדו לרשותו ביום פקודה.

ספק רב אם ההקלות הכלכליות שישראל עושה לרש"פ, בתיאום עם ממשל ביידן, יכולות להביא לרגיעה.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן ייצא השבוע למצרים כדי לבקש את תמיכת הנשיא א-סיסי ביוזמתו החדשה-ישנה לשכנע את האו"ם להעניק למדינת פלסטין חברות מלאה באו"ם, כיום יש לה מעמד של מדינה משקיפה.
זהו הקלף המדיני היחידי שיש לאבו מאזן בהיעדר אופק מדיני, ישראל וארה"ב מתנגדות למהלך הזה בתקיפות והממשל הזהיר את אבו מאזן כי יטיל עליו וטו כשהנושא יגיע למועצת הביטחון.

ארגוני הטרור מנסים לנצל את חוסר היציבות הפוליטית בישראל בגלל מערכת הבחירות כדי לערער את היציבות הביטחונית באמצעות הגברת ההסתה ברשתות החברתיות ובפיגועי טרור.

בשטחי הגדה יש עשרות אלפי כלי נשק בלתי חוקיים ואם ישראל לא תעצור בזמן את הכאוס הביטחוני בצפון השומרון, הוא עלול לעבור בהדרגה ולהתפשט לאזורים נוספים, הפעילות הנוכחית של צה"ל בצפון השומרון איננה מספיקה לעצור את הטרור, בשטח יש מאות מבוקשים חמושים ואיראן וחזבאללה מזרימים כספי לארגון הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון כדי להקים שם מאחז קדמי לקראת השתלטות על אזורים נוספים.

בהקשר הזה, מעצרו של השיח' בסאם א-סעדי, בכיר הגי'האד האסלאמי בג'נין היה צעד חשוב לעצירת התופעה אך הוא איננו מספיק לעצירת פעילות הטרור של הג'יהאד האסלאמי.

בשורה התחתונה, המצב הביטחוני בשטחי הגדה הוא במגמת הסלמה ונדרשת פעילות נרחבת של צה"ל בצפון הגדה כדי לעצור את התפשטות הטרור לאזורים נוספים, ההחלטה על כך היא בידי הדרג המדיני.