עבור לתוכן העמוד
Menu

הסלמה בהדרגה: חמאס אנו נמצאים בשלב "מנוחת הלוחם"

ארגוני הטרור ברצועה החליטו על הסלמה מדורגת נגד ישראל כדי להפעיל עליה לחץ לזרז את המגעים בנושא שיקום הרצועה ועסקת חילופי השבויים • גורמים ברצועה אומרים כי משוואת "עזה-ירושלים" עדיין בתוקף ויחיא סינוואר מחפש את העיתוי המתאים מבחינת חמאס ליישמה

לאחר שקט יחסי ברצועת עזה ובתום חג הקורבן המוסלמי, חידשו ארגוני הטרור את הפעילות נגד ישראל ושיגרו בלוני תבערה לעבר עוטף עזה ששרפו כמה שדות בצד הישראלי. בתגובה צמצמה ישראל את מרחב הדיג ברצועה ל-6 מיל ומטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו ב-25 ביולי מטרות של חמאס ברצועת עזה.

התרחיש הזה היה צפוי וצה"ל נערך אליו בהתאם, עיתון "אל-אח'באר" המקורב לחמאס ולחזבאללה דיווח ב-26 ביולי כי הפלגים הפלסטינים ברצועה קיבלו החלטה למקד בימים הקרובים את הלחץ על ישראל לאורך גבול הרצועה כדי להביא לזירוז המגעים בקהיר בכל הנושאים הכלכליים וההומניטרים הקשורים לרצועה.

על פי הדיווח, ההסלמה מול ישראל תהייה הדרגתית, היא תתחיל בשיגור בלוני תבערה לעבר ישובי עוטף עזה ואחר כך תעבור לתהלוכות לאורך גבול הרצועה בהתאם למתכונת של "צעדות השיבה" שהחלו ב-2017 ונמשכו כשנה וחצי.

הפלגים חוששים כי שיגור הרקטות מהרצועה לעבר ישראל כעת יביא להסלמה גדולה ונראה כי הם בוחרים בפעילות טרור בעצימות נמוכה.

ישראל ממשיכה בסגירת המעברים לרצועה ומונעת הכנסת חומרי גלם וחומרי בניין, המדיניות הישראלית קובעת ששיקום הרצועה מותנה בהתקדמות המהלכים להחזרת 4 השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס,על פי גורמים בחמאס, ישראל מכניסה לרצועה רק 30 אחוזים מהסחורות שנכנסו אליה לפני המלחמה האחרונה.

צוותי ההנדסה של הצבא המצרי ממשיכים בפינוי ההריסות של המלחמה. הפינוי יקח כחודש ימים, אך מועד תחילת הבניה של הבתים שנהרסו לוט בערפל.

יחיא סינוואר מחפש הזדמנות להדליק את השטח

גורמים בחמאס אומרים כי טועה מי שחושב בישראל כי מבצע "חרב ירושלים" ("סיף אלקודס"-בערבית) הסתיים, בסך הכל אומרים בחמאס אנו נמצאים בשלב "מנוחת הלוחם".

מבחינת חמאס, המערכה נגד ישראל ולמען ירושלים ומסגד אלאקצא שהתחילה ב-21 במאי נמשכת. בהקשר הזה יש לראות את שיגור 2 הרקטות מדרום לבנון בתגובה על עליית היהודים להר הבית ביום תשעה באב.
ארגון חמאס לא מודה רשמית כי הוא שיזם את הירי אבל בשטחים מתייחסים לכך כעובדה מוגמרת. ההסבר שניתן הוא כי יחיא סינוואר לא רצה לקלקל את חג הקורבן לתושבי הרצועה שהיו נתונים להפצצות במהלך עיד אלפיטר, לכן,הרקטות שוגרו בדרום לבנון ולא מרצועת עזה, זהו מבחינת יחיא סינוואר אחד ההישגים שלו במלחמה האחרונה, הוא יכול לפתוח כמה חזיתות נגד ישראל במקביל.

גורמים בחמאס מדגישים כי הארגון לא יעבור בשתיקה על העלייה ההמונית של יהודים להר הבית ביום תשעה באב, לדבריהם, יחיא סינוואר לא יאפשר את שחיקת המשוואה שקבע "עזה-ירושלים" ולא יתן לממשלת בנט לכפות משוואות חדשות בשטח.

סינוואר ממתין להזדמנות המתאימה להדליק את השטח מחדש על רקע אירועים בירושלים או בהר הבית כדי להדגיש מחדש את משוואת "עזה-ירושלים".

ארגון חמאס מעודד מאוד ממה שקרה בתחומי מדינת ישראל במהלך מבצע "שומר החומות", חמאס טוען כי הצליח להצית "מלחמת אזרחים" בין יהודים לערבים בערים המעורבות בישראל. הוא טוען כי כעת השקט בשטח הוא שברירי אך כל אירוע הקשור בהפרת הסטטוס קוו בהר הבית או במזרח ירושלים עלול להצית את השטח מחדש.

סינוואר מחפש את ההזדמנות להעלות מחדש את הבעיה הפלסטינית לסדר היום הבינלאומי, הפלסטינים מעודדים מהחרם של חברת הגלידות "בן אנד ג'ריס" על ההתנחלויות ומההתפתחויות בדעת הקהל האמריקנית לטובת הפלסטינים, חמאס מחפש את ההזדמנות המתאימה שבה ישראל תעשה טעות גדולה ביחס לפלסטינים במזרח ירושלים שאותה הוא יוכל למנף שוב כ"מושיעם של הפלסטינים".