עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכסוך בסוריה: העלויים חוששים כי שילמו את המחיר

המאבק בין משפחת אלאסד לבין משפחת מח'לוף הוא בעצם סכסוך סורי-רוסי • סוריה ביטלה עצמה בפני איראן ומשאירה את בני העדה העלווית כמחסום האחרון באזור הצפון

בסוריה מתחוללים אירועים לא פחות מדרמטיים, וגורמים רבים במזרח התיכון מנסים לברר האם ימיו של הנשיא בשאר אלאסד ספורים. בשורש המשבר עומד הקרע במשפחת אסד בין בשאר ואשתו אסמא מצד אחד, לבין בן הדוד הטייקון, ראמי מח'לוף, מצד שני.

מקורות באופוזיציה הסורית מסרו לנו, כי בשורש הקרע, דרישה של רוסיה, להתחיל ולפרוע את החובות הכספיים של אסד על הוצאותיה הענקיות בהצלתו, מכיוון שנכזבה תוחלתה של רוסיה להשתלט על שדות הנפט של סוריה, והיעדר הסיכוי לפתח את פוטנציאל הגז הטבעי מול חופי סוריה.

על פי המקורות, ההון העצום של ראמי מח'לוף, אינו באמת ההון שלו, אלא הכספת של משפחת אסד ליום סגריר. בעוד סדאם חוסיין ראה בבנק הלאומי של עיראק כבנק הפרטי שלו, ורוקן אותו בשעת קריסה, כך משפחת אסד העבירה סכומים גדולים מן הבנק הלאומי, לבנק הפרטי תחת שמו של מח'לוף.

כעת, פנתה אסמא אסד לבן הדוד כדי שיעביר לרוסיה את החוב, אבל ראמי מח'לוף התכחש לטענה כי אלה כספי המשפחה, אלא כספיו הפרטיים, וסירב לבקשה.
התגובה הייתה קשה לא רק נגד מח'לוף, אלא גם כלפי משפחתו וחבריו, אבל הוא מתמיד במריו.

וכאן יש לנסות ולהבין את הרקע של רוסיה, על פי המקורות באופוזיציה הסורית. רוסיה רוצה לצמצם את נוכחותה בסוריה רק לשטחים שמעניינים אותה באמת לאורך החוף, מול הר העלווים. בשל סיבה זו, רוסיה ותורכיה הגיעו להבנות בעניין אידליב, למורת רוחו של אסד.

בעניין זה יש לרוסיה זהות אינטרסים עם השליטה העלווית בצפון, ועם מפקדי צבא סוריה בצפון. (אגב, סימנים דומים אנו יכולים לזהות גם בלוב.) הם רואים מה קורה בדרום סוריה, כאשר "צבא סוריה" אינו אלא אוסף של אנשי מיליציות שיעיות, לובשי מדים סוריים, ומה שהם עושים זה תהליך של הפיכת דרום סוריה לאזור שיעי על פי הדת לפי המודל האיראני. אנשי הדת העלווים בצפון מבינים שזה מה שיקרה בצפון, אם השפעת איראן תתרחב לשם. למעשה, אלה אנשי הדת העלווים שהם בין החוסמים העיקריים את התפרסות איראן בצפון סוריה.

אסד לא יכול לוותר על איראן, עד כדי התבטלות, והרשה לה להפוך את מסגד אומיה הגדול, לחוסיינייה שיעית, ואנשי הדת העלווים מבינים כי את החשבון בבוא היום ישלמו העלווים, והם מסויגים מן המהלכים האלה.