עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכנה: תשתיות הטרור בצפון השומרון

צה"ל עושה פעולות מוצלחות באזור ג'נין לסיכול טרור, אך משלם עליהן מחיר יקר בחיי לוחמים הגיעה העת לכבוש מחדש לזמן מוגבל את צפון השומרון ולטהר אותו מקיני הטרור •  אי פירוקה של תשתית הטרור יאיץ את זליגת הפיגועים לשטח ישראל והמשימה תהייה קשה יותר, צריך ליזום פעולה התקפית גדולה ולהכות את הטרור בבסיסיו

בעיר ג'נין הוכרזה שביתה כללית במחאה על מותו של המחבל דאוד זביידי, אחיו של המחבל זכריא זביידי שעצור בישראל, שמת בבית חולים בישראל לאחר שנפצע באורח קשה בפעולת צה"ל במחנה הפליטים ג'נין בסוף השבוע שעבר.

בג'נין התקיימה הפגנת ענק בדרישה לקבל את גופתו, בצה"ל בודקים מבחינה משפטית את אפשרות השארת הגופה בישראל לצרכי מיקוח.

"אבו מוחמד" בכיר בקבוצת "גדודי חללי אלאקצא" של פת"ח הבטיח "נקמה קשה וכואבת" בישראל על מותו של המחבל דאוד זביידי.

על פי גורמי ביטחון בישראל, גוברת ההתרעות על כוונות לביצוע פיגועים על ידי ארגוני הטרור השונים באזור ג'נין לקראת "יום ירושלים" וחג שבועות.

יחידות סיירת גולני  והימ"מ עשו בסוף השבוע שעבר מבצע חשוב ומוצלח נגד הטרור במחנה הפליטים ג'נין ועצרו את המחבל המבוקש של הג'יהאד האסלאמי מחמוד אלדבעי שמעורב בשורה של פיגועים נגד ישראל ותכנון פיגועים נוספים במסגרת "גדוד ג'נין" של הג'יהאד האסלאמי.

במהלך המבצע נפצעו 11 פלסטינים, מהם כמה מחבלים חמושים, אך ישראל שילמה מחיר יקר, הימ"מ איבד את אחד מלוחמיו הנועזים רס"ב נעם רז ז"ל.

בקרב נגד חיילי סיירת גולני ולוחמי הימ"מ שנכנסו למחנה הפליטים ג'נין השתתפו עשרות מחבלים חמושים מכל הארגונים, צה"ל פועל בשיטה הזו  הנקראת "כיסוח דשא" כבר כמה שבועות מאז החל גל הטרור אך היא איננה מספיקה לעצור את הטרור שרק הולך ומתגבר.

תחקיר המבצע שערך צה"ל מגלה תופעה מסוכנת, אלפי כדורים נורו לעבר הלוחמים ששיתקו את כלי הרכב המוגנים של הכוחות.

במחנה פליטים ג'נין לבדו יש מאות אלפי כדורים של כלי נשק שונים ומאות כלי נשק בלתי חוקי, בכפרים שמסביב לעיר ג'נין יש כמה אלפי כלי נשק בלתי חוקיים ואמצעי חבלה.

שר הביטחון בני גנץ אמר בסוף השבוע שעבר בערוץ 12 שצה"ל עושה פעילות התקפית בהיקפים חסרי תקדים בצפון השומרון, אבל גורמי ביטחון בכירים כי הפעילות הזו איננה מספיקה כדי לעצור את זליגת הטרור מצפון השומרון לתוך ערי ישראל.

חודש רמדאן אמנם הסתיים, אולם לפנינו עוד שורה של ימי אזכור מתוחים ובראשם "יום ירושלים" שבו מבקשים גורמים ממחנה הימין לערוך מצעד דגלים בעיר העתיקה בירושלים שיעבור דרך שער שכם עד לכותל המערבי.

מותה של כתבת ערוץ אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה וגל ההסתה האדיר נגד ישראל באמצעי התקשורת הערביים וברשתות החברתיות מגביר עוד יותר את המוטיבציה לפיגועי טרור בתוך ישראל עצמה.

ארגוני הטרור לוקחים בחשבון כי ישראל עלולה להרחיב את פעילות המנע שלה נגד מוקדי הטרור בצפון השומרון ומנסים להרתיע אותה.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר דיווח ב-14 במאי מפי גורמים בחמאס כי כל הפלגים הפלסטינים ברצועה קיימו מגעים דחופים עם המתווכים במצרים במהלך הכניסה של כוחות צה"ל לפאתי מחנה הפליטים ג'נין כדי להעביר מסרי אזהרה לישראל שכל חצייה של קו אדום במחנה תיענה בתגובה לא צפוייה כשהם רומזים לירי רקטות לעבר ישראל.

התעוזה הגוברת של ארגוני הטרור בצפון השומרון וכמות אמצעי הלחימה האדירה שבידיהם הם סכנה גוברת לאזרחי ישראל ולחיילי צה"ל,הדבר מוכיח כי ההחלטה של הדרג המדיני-ביטחוני שלא לכבוש לאלתר את אזור צפון השומרון ולנקות אותו מקיני הטרור, מייד לאחר הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, בדגש על אזור ג'נין, הייתה טעות.

אילו פעלה ישראל מייד לאחר הפיגוע בתל אביב במבצע צבאי נרחב לכיבוש זמני של כל צפון השומרון כדי לחסל את תשתיות הטרור היינו היום במצב אחר, היינו יוצאים למבצע עם הצדקה מוסרית והעולם היה נאלץ להבין את המהלך, עכשיו יהיה קשה יותר להילחם בטרור לאחר אירועי הר הבית בחודש רמדאן והריגתה הבלתי מפוענחת של כתבת אלג'זירה שירין אבו עאקלה במחנה הפליטים ג'נין.

צה"ל והשב"כ הצליחו למנוע כ-20 פיגועים בישראל שתוכננו לקראת ליל הסדר כתוצאה מגל המעצרים שערך ברחבי הגדה, אבל הגרעין הקשה של הטרור נותר בעיר ג'נין ובנותיה, המידע היום יומי הזורם לשב"כ הוא מדאיג מאוד, ג'נין הפכה לעיר הבירה של הטרור הפלסטיני והיא נחושה להביא את הטרור בחזרה ללב מדינת ישראל.

לכן, צה"ל חייב לפרק את תשתיות הטרור בהקדם האפשרי, לרש"פ אין שום שליטה בשטח והתושבים באזור ג'נין לוחצים עליה להפסיק לגמרי את התיאום הביטחוני עם ישראל.

הדרג המדיני ביטחוני חייב לקבל החלטה על כיבוש של העיר ג'נין ומחנה הפליטים הסמוך לה ומעצר כל המחבלים המסתתרים בה, כמו כן מבצע נרחב בכמה כפרים מרכזיים באזור ג'נין שבהם יש קיני טרור כמו קבאטייה, אליאמון, רומאנה ועוד. מדובר ב"קיני צרעות" טרוריסטים ששואבים עידוד מגל הפיגועים בערי ישראל ומתכננים פיגועים נוספים ויש לבער אותם.

ישראל חייבת להגן על עצמה ולשנות את שיטות הפעולה, עליה לקבוע עובדות ביטחוניות חדשות בשטח לפני שיגבר עליה הלחץ הבינלאומי, במקביל היא חייבת  לעשות פעולה מהירה לסגירת הפרצות בגדר ההפרדה והקמת מפקדה של מג"ב שתהייה אחראית על השמירה על קו התפר, מניעת כניסת שב"חים לישראל ופגיעות בגדר ההפרדה.

אנו במירוץ נגד הזמן.