עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכם הנורמליזציה: ברש"פ מודים – כשלון אסטרטגי

חשש גדול בצמרת הרש"פ שמדינות ערביות ואסלאמיות נוספות יחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל • ברש"פ פועלים נמרצות בניסיון למנוע זאת • הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות מסמל את כישלון האסטרטגיה הפלסטינית, גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס חייב לפרוש מתפקידו

הרש"פ וחמאס הופתעו כאחד מההודעה על השגת הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל. ההלם בצמרת הרש"פ הוא גדול, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, לא העריך שאיחוד האמירויות תחרוג מהקונסנזוס הערבי שהיה עד כה, על פי דרישת הפלסטינים, שאף מדינה לא תחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל לפני שיושג הסדר קבע בין ישראל לרש"פ.

בסוף השבוע היו הפגנות בהר הבית ובמקומות שונים בגדה וברצועה נגד הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות.
המפגינים שרפו את תמונותיהם של הנשיא טראמפ, ראש הממשלה נתניהו ויורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד.

הפלסטינים כבר מכנים את ההסכם במילים "הסכם הקלון" (איתיפאק אלעאר-בערבית), הרש"פ הודיעה רשמית כי מדובר ב"בגידה ותקיעת סכין בגבם של הפלסטינים".

הורדת נושא הסיפוח מעל הפרק לפי שעה איננה מספקת את הפלסטינים. הם חוששים שהנושא יעלה שוב לסדר היום בעתיד לאחר שמדינות נוספות מהמפרץ יחתמו על הסכמי נורמליזציה נוספים עם ישראל. הם גם מאוכזבים מכך שג'ו ביידן , המועמד הדמוקרטי לנשיאות, תמך בהסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי אם הנשיא טראמפ יבחר לכהונה נוספת כנשיא יהיה זה סיוט חדש עבור ההנהגה הפלסטינית מכיוון שהוא יפעל בכל הכוח ליישם את תוכנית "עסקת המאה".

הזעם הפלסטיני גובר בעקבות השתיקה של מדינות ערב, מלבד שלוש מדינות: מצרים, עומאן ובחריין שבירכו על ההסכם.

הזעם של הרש"פ הופנה גם לעבר הליגה הערבית והעומד בראשה אחמד אבו אלע'יט בטענה כי ההסכם הוא הפרה בוטה של החלטות הליגה הערבית וסטייה חמורה מיוזמת השלום הערבית.

צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, הופיע באמצעי התקשורת הערביים ושפך אש וגופרית על אחמד אבו אלע'יט, בהופעה בערוץ אל-ג'זירה ב-14 באוגוסט הוא האשים את אבו אלע'יט במחדל שהביא לחתימת ההסכם וקרא להתפטרותו.

עריקאת טען כי איחוד האמירויות היא המדינה הראשונה שקיבלה את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

גורם בכיר בפת"ח אישר כי מדובר בניצחון מדיני היסטורי של ארה"ב וישראל בתולדות הסכסוך הישראלי-ערבי.

ניסיון לעצור את הסחף לכיוון ישראל

החשש הגדול ברש"פ הוא מפני סחף בעמדות של מדינות המפרץ ללכת בעקבות איחוד האמירויות זאת על רקע הידיעות כי גם בחריין ועומאן יחתמו בשבועות הקרובים על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

מלך בחריין חמד בן עיסא התקשר ליורש העצר של אבו דאבי, השיח' מוחמד בן זאיד ובירך אותו על ההסכם המתגבש עם ישראל. המלך אמר ליורש העצר כי מדובר ב"הישג היסטורי שיוביל לשלום עם ישראל ויחזק את המאמצים לשלום ויציבות במזרח התיכון".

על פי גורמים מדיניים בירושלים, ראש המוסד יוסי כהן שוחח בסוף השבוע בטלפון עם ראש ממשלת בחריין, ההערכה בירושלים היא כי בחריין שאירחה את הועידה הכלכלית למימון "עסקת המאה" האמריקנית, היא המדינה הבאה שתחתום בקרוב על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ אמר ב-14 באוגוסט כי "הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה היא בדרך".

בכירים ברש"פ עוסקים בניסיונות לעצור את הסחף במדינות המפרץ לכיוונה של ישראל. גורם בכיר ברש"פ אמר כי היו מגעים עם שר החוץ הסעודי והוא הודיע לרש"פ כי סעודיה מברכת על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל, בעקבות השיחה עימו אומרים בכירים ברש"פ כי מדינות ערביות ואסלאמיות נוספות ילכו בדרכו של איחוד האמירויות להסכמי נורמליזציה עם ישראל.

כישלון האסטרטגיה הפלסטינית

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות מסמל את ניצחון האסטרטגיה האמריקנית-ישראלית של הסכמי שלום נפרדים עם מדינות ערב, ללא קשר לערוץ הישראלי פלסטיני, על אסטרטגיית "ההתנגדות" של חמאס והג'יהאד האסלאמי והאסטרטגיה של מחמוד עבאס לנסות ולאלץ את ישראל והקהילה הבינלאומית לקבל את "הקווים האדומים" הפלסטינים באמצעות החרמת המשא ומתן עם ישראל וניתוק הקשר עם ממשל טראמפ.

למעשה, בראייה לאחור, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ניהל אסטרטגייה כושלת מאז הכריז הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, בניגוד לדעת בכירים בפת"ח הוא החליט על ניתוק הקשר עם הממשל האמריקני והפלסטינים משלמים על כך עד היום מחיר כבד.

בכירים בצמרת פת"ח מודים בשיחות סגורות בכישלון האסטרטגיה של מחמוד עבאס. הם מותחים עליו ביקורת נוקבת ויש כמה מהם שאף אומרים כי הוא סיים את דרכו הפוליטית ועליו לפרוש בכבוד ולפנות את כיסאו להנהגה צעירה ופרגמטית שתוכל להביא הישגים מדיניים לרש"פ.

עבאס שוחח בטלפון עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה בעקבות ההודעה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות והשניים סיכמו על הגברת השת"פ ביניהם. הרש"פ חתומה על הסכם אוסלו עם ישראל שמגביל אותה בכל הקשור לאלימות וטרור. ההערכה בצמרת פת"ח היא כי מחמוד עבאס לא יעז לחצות את הרוביקון ולהצטרף ל"ציר ההתנגדות" בראשות איראן, הוא פשוט נמצא במילכוד שאליו הוא הכניס את הרש"פ באסטרטגיה השגויה שלו.

אולם, הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירוית לישראל נותן גם אוויר כלכלי לרש"פ, נושא הסיפוח איננו עומד כעת על הפרק והרש"פ יכולה לחדש את השת"פ הביטחוני עם ארה"ב ולקבל מחדש עשרות מיליוני דולרים עבור מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

היא יכולה גם לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל, דבר שיאפשר למחמוד עבאס, הנצור במוקאטעה ברמאללה, ולבכירי הרש"פ לנסוע לחו"ל.

גורם בכיר בפת"ח מעריך כי אין גם מניעה לחדש את הקשר עם משרד האוצר הישראלי ולשוב ולקבל באופן חודשי את כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ השרוייה במשבר כלכלי קשה מאז החלה מגיפת הקורונה, אולם, ההחלטה נתונה בידיו של מחמוד עבאס.