עבור לתוכן העמוד
Menu

"הסכם הגרעין : הרבה הרבה יתר גרוע ממה שאתם חושבים"

לדברי היועץ המיוחד שהתפטר המו"מ רוב מאלי עושה כבשלו בתחום ההסכם הגרעין • גבריאל נורונה מאשים כי ארה"ב נכנעה בפועל גם לדרישות הרוסיות במו"מ בהקשר לסנקציות • עיקר דאגתו היא מזומן רב שיגיע לידי איראן וארגוני הפרוקסי שלה גם דרך ממשלת ארה"ב בעסקאות שבויים ומהסרת הסנקציות • המאמר המלא פורסם במגזין טאבלט

גבריאל נורונה, כיהן כיעוץ מיוחד לענייני איראן במחלקת המדינה משנת 2019. הוא היה חבר בצוות המו"מ של ארה"ב לחזרה להסכם הגרעין בווינה , והתפטר ביחד עם 2 עמיתים נוספים לנוכח הסיכומים הסופיים אליהם נחשף לקראת סוף המו"מ. נורונה, פרסם ב-8 למרץ מאמר במגזין "טאבלט" תחת הכותרת "זה אינו ההסכם של אובאמה. זהב הסכם הרבה הרבה יותר גרוע".

האם איראן מתכנן חיסול בכירים לשעבר בארה"ב?

נורונה, כותב בתחילת דבריו כי ההתפטרות של בכירים בצוות, שהם מיניים ישירים  של הנשיא ביידן ומזכיר המדינה בלינקן, היו צריכים לגרום לנשיא ולמטה לעצור לשנייה ולחקור את סיבת ההתפטרות. חוסר ההתייחסות שלהם לנושא מראה לדבריו כי רוב מאלי, קיבל למעשה יד חושפית בנושא האיראנית במטרה אחת – לחתום על ההסכם.

עובד מחלקת המדינה לשעבר מאשים את מזכיר המדינה כי הוא מפר את הבטחתו בתחילת המו"מ כי במסגרת צוות המו"מ יהיה "גיוון דעות" וכי בפועל מאלי מוותר בכל הנושאים של המו"מ.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

לדברי נורונה, הוא מקבל פניות רבות מאנשי הקונגרס והציבור במטרה לעצור את ההסכם ולחלוק את רשמיו.

חבר צוות המו"מ לשעבר טוען כי דרישותיו של שר החוץ הרוסי לברוב לאי קשירת הסנקציות על רוסיה בעימות מול אוקראינה להמשך הפעילות הרוסית מול איראן נענו.

"זה ברור לי: העסקה שמתנהלת בווינה מסוכנת לביטחון הלאומי של ארה"ב, ליציבות המזרח התיכון ולעם האיראני שסובל הכי הרבה תחת המשטר האכזרי הזה. היעדר ראיות המצדיקות הסרת הסנקציות של ארה"ב אינו חוקי, והעסקה שתוטל על העולם ללא תמיכת הקונגרס תהיה לא לגיטימית. עסקה זו לא תשרת את האינטרסים של ארה"ב לא בטווח הקצר או הארוך".

מאלי מוכן להכל

נורונה מאשים: "עם רוברט מאלי בראש, ארצות הברית הבטיחה להסיר את הסנקציות על כמה מהטרוריסטים והמענים הגרועים ביותר של המשטר, על פקידים מובילים שפיתחו את תשתית ה-WMD של איראן, והסכימה להסיר את הסנקציות על משמרות המהפכה האסלאמית (IRGC) עצמו. בתמורה, איראן תקבל פחות מגבלות מאלה שהוטלו במסגרת ה-JCPOA, וההגבלות על תוכנית הגרעין שלה יפקעו שש שנים מוקדם יותר מאשר על פי תנאי ההסכם הישן. וזו רק ההתחלה". הוא מפרט את הסנקציות שארה"ב מוכנה להסיר מעל איראן: "ממשל ביידן מתכונן לסיים את הסנקציות על פי הוראת ביצוע (E.O.) 13876, המכונה E.O. נגד משרד המנהיג העליון, ברגע שהעסקה תושלם. פעולה זו תסיר את הסנקציות על כמעט כל 112 האנשים והישויות שהוטלו עליה סנקציות תחת סמכות זו, גם אם הם יוטלו סנקציות תחת רשויות משפטיות אחרות. המהלך הזה משמעותי מכיוון שארצות הברית השתמשה בסמכות זו כדי להטיל סנקציות על כמה מהאנשים המרושעים ביותר שאתם יכולים לדמיין. מאלי והחברים הרוסים שלו בווינה הסכימו שאנשים אלה יהיו חופשיים להסתובב ברחבי העולם למרות עברם הרצחני, ללא כבלים וללא מעצורים בנוס, למימון שלהם, ולתכנן פיגועי טרור חדשים".

חמאס דוחף להסלמה בירושלים לקראת רמדאן ויום השנה ל"שומר החומות"

נורונה מפרט את הסנקציות שיוסרו מעל אנשי ממשל איראנים אותם הוא מכנה "רשעים" וביניהם מתכנני הפיגוע בארגנטינה ועוד. הוא מאשים את שר החוץ לשעבר זריף ומכנה אותו כ"תועמלן ראשי" שמטרתו העיקרית הייתה לבצע שטיפת מוח לכתבים ומשפיעים באירופה וארה"ב במטרה להונות אותם בדבר כוונותיו האמיתיות של המשטר. "משמרות המפכה הם אילו שקבעו את מדיניות החוץ בפועל", הוא כותב.

"ארה"ב לא מסירה את הסנקציות על הבסיג' עצמו (שהיה הגורם הביטחוני האחראי להרג רוב 1,500 האיראנים בנובמבר 2019) כי לנושאים והנותנים בווינה לא היה אכפת במיוחד – הם רק רצו שיוסרו סנקציות על מנגנוני המימון כי זה מה שבעצם עניין אותם".  הוא ממשיך ומפרט את הסנקציות הכלכליות שיוסרו על הזרועות הכלכליות של איראן בעיקר של משרד הנשיא, משמרות המהפכה ועוד: "הסנקציות יוסרו גם על הבנק המרכזי של איראן (CBI) וקרן הפיתוח הלאומית (NDF), שהוטלו עליה סנקציות תחת רשויות הלוחמה בטרור על סיפוק מיליארדי דולרים למשמרות המהפכה, כוח קודס וחיזבאללה. על ה-CBI וה-NDF הוטלו סנקציות לאחר שאיראן תקפה את תשתית האנרגיה במזרח ערב הסעודית בספטמבר 2019". ארגונים אלה עדיין מממנים טרור, קובע נורונה.

הסכנה הגדולה – שטף מזומנים למשה"מ

לדבריו הדבר המטריד ביותר הוא שארה"ב מוכנה להסיר את הסנקציות מעל משמרות המהפכה ובעקבות כך להעלות את הסכנה של טרור עולמי. "במקום לדרוש מהאיראנים להפסיק לנהל ולתמוך בטרור, מאלי הסכים להפצרות האיראניות החוזרות ונשנות להסיר את משמרות המהפכה מרשימתה טרור. בתחילה, הוא הציע כי ניתן יהיה להחליף זאת במחויבות איראנית לשיחות עתידיות על תיקי הטרור ו"נושאים אזוריים". אנשי המשא ומתן האיראנים וכך גם הרוסים לא האמינו למזלם וביקשו עוד. הם דרשו שהוויתור יהיה בלתי מותנה, ושיתקיימו שיחות בעתיד על כך. כמובן, הבטחה לשיחות עתידיות היא כמעט חסרת משמעות לאור הכניעה האמריקנית בווינה. כך או כך, דיפלומט זר אישר לי לאחרונה שמחיקת ארגון הטרור הזר של משמרות המהפכה אכן סוכמה סופית".

נורונה שואל: "אז מה קיבלנו בתמורה לכל הוויתורים האלה לגברים ולמוסדות השפלים ביותר באיראן? האם המשטר התנקה לגבי פעילותו הגרעינית החשאית או התחייב להפסיק את ההעשרה הגרעינית? האם המשטר התחייב להפסיק לתמוך בטרור ולקיחת בני ערובה אמריקאים? התשובה הקצרה בכל הסעיפים היא לא".

והוא מפרט: "סעיפי ה"שקיעה" של ה-JCPOA (הסכם הגרעין) לא הורחבו כלל. כמה מגבלות של JCPOA, כמו אמברגו הנשק של האו"ם על איראן לייבוא ​​או ייצוא נשק קונבנציונלי, כבר פג. כל ההגבלות המשמעותיות יפוג במהלך תשע השנים הבאות. איראן לא תעשה שום פשרות על הפעילות הטילים הבליסטיים שלה, פעילות הטרור שלה, תמיכתה בקבוצות פרוקסי או לקיחת בני ערובה מארה"ב וממדינות אחרות. אבל תקבל כסף בכל מקרה – הרבה ממנו."

"איראן עומדת לקבל גישה לכמות עצומה של מזומנים: ההערכה האחרונה שלי (שנגזרת ממספרים במהלך כהונתי במשרד החוץ) היא גישה של 90 מיליארד דולר לעתודות מט"ח, ולאחר מכן הכנסה נוספת של 50-55 מיליארד דולר, מדי שנה מייצוא גבוה יותר של נפט ופטרוכימיה, ללא הגבלות כיצד או היכן ניתן לבזבז את הכסף".

כסף תמורת אסירים

נורונה חושש: "באופן אישי, העברת הכספים המטרידה ביותר תהיה תשלום כופר בגובה של 7 מיליארד דולר שארצות הברית מתכוננת לשלם עבור שחרורם של ארבעה אמריקאים מכלא איראני. עכשיו, הרשו לי להבהיר: אני אשמח מאוד להחזיר את האמריקנים האלה הביתה בשלום מהר ככל האפשר. הם קורבנות תמימים שיחד עם משפחותיהם סבלו שלא בצדק במשך זמן רב מדי. אבל אל תטעו: התשלום של ביידן רק יגביר את תעשיית לקיחת בני הערובה באיראן. לאחר שאובמה שילם לאיראן 1.7 מיליארד דולר עבור ארבעה אמריקאים ב-2016 (כולל 400 מיליון דולר במשטחים של מזומנים), אנשי דת וגנרלים איראנים התרברבו בכך במשך שנים – והיו שהציעו שלקיחת בני ערובה יכולה לשמש מעתה שיטה נכונה לאיזון התקציב של איראן. . למרבה הצער, אם ביידן יעבור את העסקה הזו, זה בהחלט יכול להיות המקרה שוב. שבעה מיליארד דולר יהוו כשליש מתקציב הטרור והביטחון השנתי של איראן, ויעודדו עוד יותר אלימות ברחבי העולם ונגד איראנים. במחירים כאלה, בטוח שינחתו יותר אמריקאים בכלא אווין".

בסיום דבריו הוא כותב: " בכל יום אני לומד יותר על העסקה הנוראה שיוצאת מוינה. מידת הכניעה המתרחשת שם מדהימה, במיוחד עבור אלו מאיתנו שעבדו בנושאים הטכנים  כדי להטיל את הסנקציות הללו ולפקח על תוכנית הגרעין של איראן במשך שנים. זו הסיבה שאנשי צוות ללא שיכות מפלגתית מבקשים נואשות פיקוח נוסף מהקונגרס, למרות שמאלי והממשל תכננו את תהליך המשא ומתן כך שיתרחש ללא כל תשומה של הקונגרס). פקידי ממשל ניסו לטעון בפני עורכי הדין בפנים שהם רק חוזרים ל-JCPOA המקורי, ולכן אינם צריכים להגיש את העסקה לקונגרס במסגרת חוק סקירת הסכם הגרעין של איראן (INARA) משנת 2015 שנחתם בחוק על ידי הנשיא .

זה לא נכון. ממשל ביידן לא חוזר ל-JCPOA. היא ניהלה משא ומתן על הסכם גרעין אחר לגמרי. ואני יכול להבטיח לך שזה הרבה הרבה יותר גרוע מהמקור".

https://www.tabletmag.com/sections/israel-middle-east/articles/this-isnt-obamas-iran-deal-its-much-much-worse