עבור לתוכן העמוד
Menu

הסירוב להקלות של עבאס מביא את הרצועה לפיצוץ

יו"ר הרש"פ מייחל לפיצוץ ברצועת עזה שיביא לסיום שלטונה של תנועת חמאס • מחמוד עבאס מסרב להסיר את הסנקציות שהטיל על הרצועה ומטרפד יוזמות לסיוע הומניטארי לתושבי עזה

מי שמשלם את מחיר היריבות הפוליטית בין פת"ח לחמאס הינם 2 מיליון פלסטינים החיים ברצועת עזה.

השבוע החליט הקבינט הביטחוני בישראל שלא לבצע הקלות הומניטאריות נוספות כעת לרצועת עזה ואילו מחמוד עבאס ממשיך לעמוד בסירובו שלא להסיר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה לפני שנה ושנמשכות עד עצם היום הזה.

הועד הפועל של אש"פ הקים ועדה עליונה לדון בענייני הרצועה. הועדה התכנסה ב-9 ביוני והמליצה על תשלום 50 אחוזים מהמשכורות לפקידי הרש"פ ברצועה לפני עיד אלפיטר, נמתין ונראה אם אכן זה יקרה.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-12 ביוני מפי גורם בכיר בפת"ח כי לאחר עיד אלפיטר תיזום התנועה מהלך פיוס עם חמאס שמתבסס על עריכת בחירות כלליות, הקמת ממשלה אחת ועיקרון "חוק אחד, ביטחון אחד ונשק אחד".

אף אחד מתושבי השטחים לא תולה תקוות בפרסום הזה. מצרים שהובילה את תהליך הפיוס נאלצה להפסיקו עפ"י בקשת פת"ח שהודיעה כי לא תגיע למפגשים עם נציגי חמאס בקהיר.

לא רק שמחמוד עבאס מסרב להסיר את הסנקציות שהטיל על הרצועה הוא גם מסרב לדון בהקלות הומניטאריות לרצועת עזה.

לפני חודשיים יזם ג'ייסון גרינבלאט, השליח האמריקני המיוחד, ועידה בבית הלבן כדי ללבן פתרונות להקלת המצב ברצועת עזה, מחמוד עבאס דחה את ההזמנה בתירוץ כי ממשל טראמפ מנסה לנצל את המצב כדי לנתק את רצועת עזה מהגדה.

הוא גם דחה יוזמה של ניקולא מילדאנוב, שליח האו"ם למזה"ת, למפגש משולש של הרש"פ עם ישראל ומצרים כדי לבחון דרכים להקל על מצוקת רצועת עזה.

 

מדוע מסרב יו"ר הרש"פ להקל על הרצועה?

 

א.עפ"י המלצת מקורבו, הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי בגדה, מנסה מחמוד עבאס כבר תקופה ארוכה ליצור תסיסה בקרב תושבי הרצועה כדי לחולל הפיכה נגד חמאס בסגנון "האביב הערבי".

אולם, הוא נכשל  ותנועת חמאס הצליחה לתעל את זעם ההמונים נגדו.

ב-10 ביוני הייתה דווקא הפגנה גדולה במרכז רמאללה נגד הסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על הרצועה ועכשיו מאיימת הסכנה הזו על יציבות משטרו של מחמוד עבאס.

ב.מחמוד עבאס הינו דיקטטור שאיננו מעוניין בשותפות פוליטית עם חמאס ושילובה במערכת קבלת ההחלטות הפוליטי, הוא איננו סומך עליה וחושש כי כוונתה האמיתית היא להפיל את שלטונו בגדה ולהשתלט עליה כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007.

ג. מחמוד עבאס רוצה לבודד את רצועת עזה ולהיפטר מהנטל שלה עד שהמצב שם יתפוצץ והיא תיפול כפרי בשל לידיו.

כל סיוע הומניטארי לרצועה מחזק מבחינתו את שלטון חמאס בה ואיננו משרת את האינטרס הפוליטי שלו.

ואכן, הכתובת הרשמית של הפלסטינים הינה אש"פ שמחמוד עבאס עומד בראשו. כל סיוע בינלאומי לרצועת עזה חייב לעבור דרך הרש"פ במיוחד לאור העובדה שתנועת חמאס נחשבת עפ"י הרביעיה הבינלאומית לארגון טרור.

מחמוד עבאס שולט על ברז הסיוע הבינלאומי וגם על תשלום המשכורות לעשרות אלפי פקידי הרש"פ ברצועה.

הוא מנסה להכתיב לחמאס את התנאים לפיוס ובראשם את התפרקותה מנשקה ומסירתו לרש"פ.

הוא יודע שאין סיכוי שהיא תסכים לכך וזה משרת את מטרתו לטרפד את הפיוס ולהמתין לקריסת שלטון חמאס ברצועה בעקבות המשבר הכלכלי החריף.

שלושה גורמים פועלים כעת למנוע פיצוץ ברצועת עזה, נורבגיה בשם האיחוד האירופי, שליח האו"ם למזה"ת ניקולא מלדאנוב ומצרים.

עד כה הם לא הצליחו לגבש שום נוסחה מוסכמת שתוצע לחמאס ולרש"פ בדבר סיוע הומניטארי לרצועה, לכן האווירה ברצועת עזה היא קשה וייתכן שאחרי עיד אלפיטר, תושבי הרצועה יתחילו לצאת שוב לרחובות ולהפגין.