עבור לתוכן העמוד
Menu

הסחיטה של חמאס: או כסף או הסלמה מחודשת

חמאס הציב אולטימטום לישראל של שבוע ימים לאשר את הכנסת הכסף הקטארי לרצועה אחרת יפתח בצעדי הסלמה בגבול הרצועה

המצב ברצועת עזה מתוח מאוד מאז הוכרזה הפסקת האש בין ישראל לחמאס, החיים לא שבו למסלולם הרגיל. מצרים מנסה לייצב את הפסקת האש ולקדם הסכם רגיעה ארוך טווח בין הצדדים אך נתקלת בקשיים רבים.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח מפי גורמים בחמאס ב-4 ביוני כי הארגון העביר מסר לישראל כי אם המענק הכספי החודשי הקטארי לא יגיע לרצועה עד סוף השבוע הבא, הוא יתחיל בצעדים להסלמת המצב הביטחוני.

השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי הודיע לפלגים הפלסטינים ברצועת עזה שישראל מסרבת להכניס את הכסף הקטארי לרצועה.

הקטארים הודיעו לממשל ביידן ולאו"ם שצעד כזה מצידה של ישראל הוא התגרות בפלסטינים שתביא לפיצוץ בתוך הרצועה.

גורמים בישראל אמרו כי לא יוכלו לאשר את הכנסת הכסף הקטארי לרצועה מכיוון שאין ערבויות שהכסף הזה לא יגיע לידי ארגון חמאס מכיוון שהפיקוח על הכסף הינו מוגבל.

ארגון חמאס מאיים על ישראל באמצעות מסרים שהועברו דרך המודיעין המצרי כי הוא יחזיר את צעדי ההסלמה לגבול הרצועה: בלוני תבערה ובלוני נפץ, הפגנות על גדר המערכת שכוללות ידויי אבנים והבערות צמיגים וגם ירי רקטות, הסלמה הדרגתית עד שישראל תיכנע לדרישותיו.

ישראל ממשיכה בינתיים בהגבלות על רצועת עזה, מעברי הגבול מישראל לרצועה פתוחים רק באופן חלקי להכנסת מוצרי יסוד,מרחב הדיג צומצם ל-6 מיל, עם זאת, סיוע הומניטארי רב נכנס לרצועה ממצרים דרך רצועת רפיח.

פגישה לבין הנציג הטארי לבין מנהיג החמאס
פגישה לבין הנציג הטארי לבין מנהיג החמאס

חמאס מנסה לנצל עכשיו את אי הבהירות בזירה הפוליטית בישראל כיד להלחיץ את ישראל ואולי גם לבחון את ממשלת השינוי בראשות נפתלי בנט, אם אכן היא תקום.

קטאר הינה מדינה תומכת טרור ומאות מיליוני הדולרים שישראל אישרה להכניס לרצועה הלכו ברובם להתעצמות הצבאית של חמאס, רק חלק קטן מהכספים האלה הלך למשפחות נזקקות ולקניית דלק עבור תחנת הכוח בעזה שמייצרת חשמל.

התיווך המצרי בין חמאס לישראל מתנהל בעצלתיים. השבוע יתקיים בקהיר מפגש, ביוזמת מצרים, בין כל הפלגים הפלסטינים בהשתתפות יו"ר הרש"פ בניסיון לקדם שוב פיוס לאומי.

המצב בשטח מתוח מאוד. בסוף השבוע היו כמה הפגנות ועימותים עם חיילי צה"ל במקומות שונים בגדה שבהם נפצעו עשרות פלסטינים, משטרת ירושלים אישרה לקיים מצעד דגלים נוסף ב-10 ביוני בסימטאות העיר העתיקה בירושלים וכבר החל מסע הסתה פלסטיני ברשתות החברתיות נגד המצעד בטענה כי הוא נועד להגיע למסגד אל-אקצא, כמו כן נמשכת ההסתה הפלסטינית על רקע המשך הביקורים של יהודים בהר הבית,  לא מן הנמנע שסבב לחימה חדש יגיע לפתחנו.