עבור לתוכן העמוד
Menu

הסולם של מחמוד עבאס

הרש"פ הודיעה על חידוש הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל שהופסקו בגלל תוכנית הסיפוח בגדה • ההערכה ברש"פ היא כי למרות חידוש הקשרים עם ישראל, העימות המדיני עמה הוא בלתי נמנע בעיקר בגלל מדיניות ההתנחלויות והבניה במזרח ירושלים

תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב ונצחונו של ג'ו ביידן היו הסולם של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שאפשר לו לרדת מהעץ שעליו טיפס ועלה לפני כחצי שנה, בעקבות תכנית הסיפוח של ישראל בגדה.

בזמנו הוא הודיע על התנערות מכל ההסכמים עם ישראל והפסקת התיאום הביטחוני, אולם בפועל נמשך התיאום הביטחוני עם ישראל בנושאים ביטחוניים רגישים ויציאת בכירי הרש"פ לשליחויות מדיניות בירדן, מצרים, טורקיה וקטאר.

אמש הודיע חוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחיים ברש"פ על החזרת המצב לקדמותו, כפי שהיה עד ל-19 בחודש מאי השנה, וחידוש התיאום הביטחוני והאזרחי בין הרש"פ לישראל.

 לדבריו, ההחלטה התקבלה לאחר שורה של מגעים והתחייבויות שקיבל יו"ר הרש"פ בכתב ובעל פה שלפיהם ישראל מחויבת להסכמים עם הרש"פ.

גורמים בפת"ח טוענים כי ישראל התקפלה וכי נושא הסיפוח בגדה ירד לגמרי מעל הפרק.

לדבריהם, עבאס החליט על המהלך בעקבות המצוקה הכלכלית הקשה של הרש"פ, משבר הקורונה והייאוש הגובר בקרב תושבי הגדה וכצעד מקדים לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן כדי להראות לממשל החדש כי הפלסטינים מעוניינים בחידוש המשא ומתן  למרות ההתנכלות של הנשיא טראמפ לרש"פ.

ההבנות המחודשות בין ישראל לרש"פ נעשו באמצעות החלפת מכתבים בין חוסיין א-שיח' למתאם הפעולות בשטחים.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה גילה אמש כי מדינות אירופאיות תיווכו בין הרש"פ לישראל וכי הפלסטינים הציבו בפני ישראל שלוש אפשרות:

חידוש המשא ומתן תחת פיקוח הרביעייה הבינלאומית (קוורטט), חידוש המו"מ מהנקודה שבה הופסק בתקופתו של הנשיא ברק אובאמה או הצהרה ישראלית בכתב כי ממשלת ישראל מחויבת להסכמים עם הרש"פ – ישראל בחרה באפשרות השלישית.

ניצחונו של גו' ביידן בבחירות בארה"ב מהווה מתנה מדינית גדולה ליו"ר הרש"פ שרואה בו הזדמנות גדולה לסובב לאחור את הגלגל לתקופה שקדמה לבחירתו של הנשיא טראמפ לנשיא ארה"ב, לבטל את מרבית הצעדים שנקט ממשל טראמפ נגד הפלסטינים, לקבור את תוכנית "עסקת המאה" ולחדש את המשא ומתן עם ישראל מהנקודה שבה הוא נפסק.

מוחמד א-שתייה גילה אמש כי מדינות אירופאיות תיווכו בין הרש"פ לישראל
מוחמד א-שתייה גילה אמש כי מדינות אירופאיות תיווכו בין הרש"פ לישראל

מצבה הכלכלי של הרש"פ הוא בכי רע בגלל מגיפת הקורונה ובגלל ההחלטה שלא לקבל מישראל את כספי המסים שישראל גובה עבורה.

בקופת משרד האוצר בישראל ממתינים יותר משלושה מיליארד שקלים שישראל גבתה עבור הרש"פ ששילמה במשך התקופה הזו רק משכורות חלקיות לפקידיה.

עכשיו תוכל הרש"פ לקבל את הכספים ממשרד האוצר הישראלי, דבר שיאפשר לה לשפר את מצבה הכלכלי, לשלם משכורות מלאות לפקידיה, להחזיר הלוואות שלקחה מבנקים ולטפל בצורה טובה יותר במשבר הקורונה, סכנת קריסתה של הרש"פ חלפה.

הפיוס עם חמאס

ההודעה שפירסם השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח' נעשתה בעוד בקהיר נועדות משלחות של פת"ח וחמאס בנושא הפיוס בחסות המודיעין המצרי.

יו"ר הרש"פ תקע סכין בגבה של תנועת חמאס ללא שום היסוס ובכך קבר עוד יותר עמוק באדמה את מהלכי הפיוס שממילא היה הצגה גדולה ולשני הצדדים, תנועת פת"ח ותנועת חמאס, לא הייתה שום כוונה רצינית לממשו.

ארגוני האופוזיציה הפלסטינים ובראשם חמאס זועמים על החלטת הרש"פ לחדש את הקשרים והתיאום הביטחוני עם ישראל.

בהודעה שפירסם ארגון חמאס נאמר כי" הפעולה של הרש"פ פוגעת בכל הערכים והעקרונות הלאומיים והסיכומים של מזכ"לי הפלגים הפלסטינים ודקירה( בגב) המאמצים הלאומיים לבניית שותפות פוליטית ואסטרטגיית מאבק להתמודד עם הכיבוש, הסיפוח, הנורמליזציה ועסקת המאה".

חמאס קרא לרש"פ לחזור בה לאלתר מהחלטתה.

ההחלטה של יו"ר הרש"פ לחדש את הקשרים והתיאום הביטחוני עם ישראל הייתה צפויה ולא הפתיעה שום גורם במערכת הפוליטית הפלסטינית, גם הרחוב הפלסטיני לא הופתע – הוא מעולם לא האמין שהרש"פ אכן הפסיקה את התיאום הביטחוני עם ישראל.

עשרות אלפי הפקידים ברש"פ בוודאי מרוצים מההחלטה של מחמוד עבאס שמאפשרת להם לקבל עתה משכורות מלאות, אך הלכי הרוח בשטחים הם של תסכול ובוז כלפי הרש"פ. התחושה הכללית היא שבכירי הרש"פ משחקים בחייהם של תושבי השטחים ודואגים רק לאינטרסים הכלכליים האישיים שלהם.

יו"ר הרש"פ והחבורה המקיפה אותו הם ברי מזל, אילו היה הנשיא טראמפ מנצח בבחירות לנשיאות מצבם היה הופך להרבה יותר גרוע, עתה הם יכולים לשוב לקדמת הבמה הבינלאומית על כנפי ממשל ג'ו ביידן ולמחזר את כל טענותיהם המדיניות, המשפטיות והמוסריות שהנשיא טראמפ דחה על הסף.

אולם, הפיצוץ בין ישראל לרש"פ הוא רק שאלה של זמן. חידוש הקשרים האזרחיים והביטחוניים אינו אומרים כי שני הצדדים נכנסים לתקופה של בניית אמון הדדי מחודש, ממשלת ישראל ממשיכה במדיניות ההתנחלויות ובבניה במזרח ירושלים, עכשיו עומד על הפרק המכרז לבניית יותר מאלף יחידות דיור בשכונת גבעת המטוס בירושלים והרש"פ מתכוונת לנהל על כך מאבק בינלאומי.

על הפרק גם יוזמתו המדינית של מחמוד עבאס שתידון בקרוב באו"ם לכינוס ועידה בינלאומית לשלום בתחילת השנה הבאה, מדובר ברעיון ישן שישראל דחתה כמה פעמים בעבר על הסף אך מחמוד עבאס מנסה למחזר אותו בתקווה שהממשל של ג'ו ביידן יתמוך בו.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי יחסי ישראל והרש"פ עומדים לחזור למתכונת שהייתה בתקופתו של הנשיא ברק אובאמה.

.