עבור לתוכן העמוד
Menu

הסולם שהגישה ישראל לעבאס – הציל אותו, בינתיים

ישראל הצילה את הרש"פ מתבוסה בבחירות וקנתה יציבות שלטונית של הרש"פ בשטחי הגדה לחודשים הקרובים •  בשטח התסיסה גוברת והיא עלולה להתפרץ נגד שלטונו של מחמוד עבאס • גורמים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ ינסה לאחד מחדש את תנועת פת"ח

בשטחי הגדה יש כבר סימנים מדאיגים בתגובה לדחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. הרחוב הפלסטיני החל להגיב לקריאות של ארגון חמאס להסלים את המצב הביטחוני נגד ישראל בעקבות החלטת יו"ר הרש"פ לדחות את הבחירות לפרלמנט, נאומו של מוחמד דף, 2 ניסיונות דקירה בצומת גוש עציון ופיגוע ירי בצומת תפוח בשומרון.

צה"ל תיגבר את כוחותיו בשטחי הגדה, נראה כי הקיץ החם וצום הרמאדאן לא ממתנים את התגובות והשטח מתחיל להתחמם, בימים שנותרו עד לעיד אלפיטר עלולה ההסלמה הביטחונית להתגבר ולהתפשט.

תנועת חמאס מנסה להבעיר גם את מזרח ירושלים ועל משטרת ירושלים להיערך בהתאם. מחד גיסא, להפגין יד תקיפה נגד מפירי סדר, אך מאידך גיסא לא לחזור על הטעות שעשתה כשסגרה את מתחם המדרגות בשער שכם.

קמפיין נגד ישראל: להציל את שייח' ג'ארח
קמפיין נגד ישראל: להציל את שייח' ג'ארח

בחמאס ממתינים לכל טעות ישראלית כדי להצית מחדש את התבערה בירושלים, באופק הקרוב יום שחרור ירושלים ב-9 במאי וגם הפינוי הצפוי של כמה מהמשפחות הפלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים, על פי החלטת בית המשפט המחוזי.

ברשתות החברתיות כבר החל קמפיין אגרסיבי פלסטיני נגד הפינוי, מדובר בעוד חבית חומר נפץ הצפויה להתפוצץ בפניה של ישראל אם היא לא תיערך לטפל בה כראוי, ירדן עוזרת לרש"פ ללבות את היצרים במזרח ירושלים נגד הפינוי הצפוי.

 

ישראל הגישה את חבל ההצלה למחמוד עבאס

לסיכום הפרק של דחיית הבחירות הפלסטיניות נראה כי ישראל  הצילה, בטווח הזמן הקצר, את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת תנועת פת"ח מתבוסה מחפירה בבחירות.

תנועת פת"ח עמדה להפסיד בבחירות לפרלמנט לתנועת חמאס ואילו יו"ר הרש"פ עמד להפסיד בבחירות לנשיאות למרוואן ברגותי, כל סקרי דעת הקהל הפלסטינים שהתפרסמו באחרונה הצביעו על המגמה הזו.

גם השב"כ הישראלי העריך זאת ושכנע את הדרג המדיני לנסות למנוע את הבחירות. ראש הממשלה נתניהו שלח לרמאללה את ראש השב"כ נדב ארגמן כדי לשכנע את עבאס לדחות את הבחירות מחשש להתחזקות תנועת חמאס בגדה. יו"ר הרש"פ סירב, אך ישראל הגישה לו חבל הצלה שיאפשר לו לרדת באלגנטיות מעץ הסירוב: היא לא השיבה על הבקשה הרשמית הפלסטינית לאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות ובמקביל פתח השב"כ הישראלי במבצע מעצרים נרחב בשטחי הגדה, שבו נעצרו עשרות פעילים של חמאס ומועמדים של התנועה לבחירות לפרלמנט כדי לשבש את ניצחון חמאס במקרה שמחמוד עבאס יילך עד הסוף ויקיים את הבחירות למרות התנגדות ישראל וללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים.

יו"ר הרש"פ נאחז בחבל ההצלה של מזרח ירושלים ומינף אותו עד הסוף כדי לדחות את הבחירות, בכך הוא הציל את שלטונו ואת שלטון תנועת פת"ח, גם ישראל הרוויחה מהמהלך הזה יציבות שלטונית של הרש"פ בשטחי הגדה בחודשים הקרובים, מבחינת ישראל שלטונו של מחמוד עבאס הוא הרע במיעוטו, למרות השחיתות במנגנוניה הרש"פ נלחמת בטרור.

ירדן ומצרים מרוצות גם הן משמירת הסטטוס קוו והיציבות בשטחים אך השאלה היא מה יקרה בטווח הזמן הרחוק יותר.

 

חשש לפיצוץ בשטחי הגדה

36 רשימות עמדו להתמודד בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי לעומת 11 רשימות לבחירות לפרלמנט ב-2006, הדבר הזה מעיד על הצימאון הפוליטי הגדול אצל תושבי השטחים לשינוי נוכח המשך הדיקטטורה ותופעות השחיתות ברש"פ.

הדיעה הרווחת בשטחים היא כי גם אם ישראל הייתה מאשרת לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות, יו"ר הרש"פ היה מוצא תירוץ אחר לדחות את הבחירות מחשש להפסד.

אופציית הדחייה של הבחירות הפכה למעשית מהרגע שבו מרוואן ברגותי הודיע על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות והתחזקה לאחר שברגותי הקים ביחד עם נאצר אל-קידווה את הרשימה העצמאית שתתמודד בבחירות לפרלמנט.

הפיצול הזה ביחד עם מוחמד דחלאן שגורש מתנועת פת"ח ב-2011 מאיימים על מנהיגותו של מחמוד עבאס, יריביו הפוליטיים קמו עליו וממשיכים לנסות ולהדיחו מהשלטון.

מרוואן ברגותי האיום הגדול על עבאס
מרוואן ברגותי האיום הגדול על עבאס

החשש הגדול כעת בלשכתו של יו"ר הרש"פ וגם בישראל, שעוקבת מקרוב אחר הנעשה, הוא מה יעלה בגורלה של תנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון.

דחיית הבחירות מנעה ברגע האחרון את התרסקות פת"ח ופיצול התנועה ל-3 פלגים: פלג מחמוד עבאס, פלג ברגותי-אלקידווה ופלג מוחמד דחלאן.

אולם השטח רוחש וגועש ופת"ח נותרה מאוחדת רק למראית עין. יו"ר הרש"פ לא קבע שום תאריך חדש לקיום הבחירות  והוא ממשיך לכהן בתפקידו ללא לגיטימציה מחודשת שאותה הוא רצה להשיג באמצעות הבחירות.

ראש ממשלת קטאר לשעבר, השיח' חמד בן ג'אסם אל-ת'אני קרא אמש ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למסור את השלטון לדור הצעיר כדי שיוביל את הפלסטינים לחוף מבטחים. לדבריו, בעקבות ביטול הבחירות "הפלסטינים חזרו לנקודת האפס".

ההערכה בצמרת פת"ח היא שבהיעדר  בחירות בעתיד הקרוב מחמוד עבאס ינסה שוב לאחות את הקרע עם מרוואן ברגותי ונאצר אל-קידווה ולהחזירם לשורות פת"ח, את תנועת חמאס הוא ניסה לרצות באמצעות הצעה להקמת ממשלת אחדות לאומית בהתאם לתנאים הבינלאומיים, אך חמאס דחתה את ההצעה על הסף.

 

הפיצול בין פת"ח לחמאס עתיד להתגבר בעקבות החלטת הרש"פ לדחות את הבחירות, בצמרת פת"ח יש סכסוכים רבים וקרב הירושה צפוי אף הוא להתעצם, מחמוד עבאס ניצב בפני אתגר חדש גדול והוא השמירה על יציבות שלטונו, התסכול והזעם על דחיית הבחירות בקרב מגזרים רבים שציפו לשינוי עלולים להתפרץ בשטח מול הרש"פ אם ימצא הגפרור המתאים להצית את התבערה.