עבור לתוכן העמוד
Menu

הסגרת עשמאווי למצרים – ניצחון ענק לא-סיסי

לוב הסגירה למצרים את רב המחבלים השאם עשמאווי האחראי להקמת ארגוני טרור במצרים ובלוב ולביצוע 17 טרור שבהם נהרגו עשרות אנשי צבא ומשטרה • המודיעין המצרי טוען כי עשמאווי פעל בשליחותה של קטאר כדי לערער את היציבות במצרים ובלוב

בשבוע שעבר ביקר שר המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל בלוב ונפגש עם פילדמרשל ח'ליפה חפתר מפקד הצבא הלאומי הלובי. בעקבות המפגש שעסק בין היתר בנושאי שיתוף פעולה בין שתי המדינות למלחמה בטרור הוסגר ב-28 במאי רב המחבלים השאם עשמאווי למצרים במסגרת הסכם ההסגרה הקיים בין לוב למצרים.

השאם עשמאווי, קצין לשעבר בקומנדו המצרי בדרגת רב סרן, נעצר בחודש אוקטובר שעבר על ידי הצבא הלובי באזור דרנה, הוא צפוי להיות מוצא להורג בקרוב.

במהלך תקופת מעצרו בלוב, גזר עליו בית דין צבאי מצרי ביחד עם עוד 13 מחבלים עונש מוות לאחר שהרשיעם באחריות לפיגוע שבו נהרגו 28 קצינים וחיילים של הצבא המצרי.

לכידתו של רב המחבלים עשמאווי נחשבת להישג חשוב במלחמה בטרור הג'יהאדיסטי. הוא נעצר במבצע מיוחד של הצבא הלובי ועמו נעצרו רעייתו ו-2 בניו של חברו, המופתי מוחמד ראפאעי, האידיאולוג הג'יהאדיסטי שנהרג עיר דרנה בלוב לפני יותר משנה.

להשאם עשמאווי היו קשרים הדוקים עם כל ארגוני האסלאם הקיצוני, החל מהזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים" ועד לארגון אל-קאעדה ובמיוחד לשלוחת דאע"ש בצפון סיני שנקרא בעבר "אנצאר בית אלמקדס" ושעשמאווי היה אחד ממיסדיה.

לקריאה נוספת:

חיזבאללה: בין הטילים המדויקים למצב הכלכלי

 

מי הוא השאם עשמאווי?

השאם עשמאווי נולד במצרים ב-1978, הוא סיים את המכללה הצבאית בשנת 2000, שירת בחיל הרגלים המצרי ואח"כ הצטרף לכוחות המיוחדים.

בשנת 2011 פוטר מהשירות הצבאי בגלל בעיות משמעת ודעותיו הקיצוניות ועבד כסוחר בגדים וחלקי חילוף למכוניות.

בשנת 2013  הקים חוליית טרור, ביחד עם 4 קצינים שפוטרו מהצבא המצרי, החולייה הזו היוותה את הגרעין להקמת ארגון הטרור "אנצאר בית אלמקדס" בצפון סיני שאחר כך נשבע אמונים למנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי ושינה את שמו

ל"מחוז סיני".

על פי דיווח בעיתון "אליום א-סאבע" ב-8 באוקטובר 2018 ,עשמאווי נמלט ב-2013 ממצרים לטורקיה ומשם עבר לסוריה ולרצועת עזה שבה התאמן בהכנת מטעני חבלה וגם עבר אימונים צבאיים.

בסופו של דבר הוא הגיע ללוב והקים בעיר דרנה את ארגון "צבא מצרים החופשי", לאחר הגעתם של מחבלי דאע"ש ממוצא מצרי, שנמלטו מעיראק ומסוריה, לאזור דרנא, הוא נתקל בקשיים בהקמת הארגון והקים ארגון חדש בשם "אלמוראבטון" שהוא עמד בראשו, הכינוי שלו היה "אבו עומר אלמוהאג'ר".

לארגון "אלמוראבטון" היה קשר הדוק לארגון אל-קאעדה.

במצרים עצמה הוא הקים ארגון טרור נוסף תחת השם "אנצאר אלאסלאם" שהיה אחראי לפיגוע גדול נגד כוחות המשטרה המצרית באוקטובר 2017 באזור "אלוואחאת", דרומית מערבית לקהיר שבו נרצחו 16 שוטרים.

השאם עשמאווי פעל במצרים תחת הכינוי "שרף אבו מוהנד" והיה המוח המתכנן של פיגועים גדולים נגד הצבא והמשטרה, הוא אימן מחבלים בשימוש בחומרי נפץ ופיקח על פעולות טרור.

הוא השתתף אישית ב-2013 בניסיון להתנקש בחיי מוחמד אברהים ששימש אז בתפקיד שר הפנים המצרי, הפיגוע נכשל והוא נפצע אך הצליח להימלט.

בין היתר היה מעורב. בתכנון ההתנקשות בחיי התבוע הכללי המציר השאם ברכאת באמצעות מכונית תופת ב-29 ביוני 2015.

גורמי הביטחון במצרים מייחסים לו תכנון וביצוע 17 פיגועי טרור שבהם נהרגו עשרות אנשי צבא ומשטרה, שמו נקשר גם בתכנון להתנקש בחיי הנשיא א-סיסי באחת מנסיעותיו לחו"ל.

הפיגוע הגדול ביותר שמיוחס לעשמאווי היה באזור אלעריש שבצפון סיני בפברואר 2015 שבו נהרגו 29 אנשי ביטחון מצרים ועוד 60 נפצעו..

 

משמעויות

הוצאתו הצפויה להורג של השאם עשמאווי מהווה פרק חשוב של מלחמה במנהיג טרור שפגע במאות אזרחים וחיילים במצרים ובלוב.

גורמי מודיעין מצרים טוענים כי השאם עשמאווי פעל בשליחותה של קטאר כדי לערער את היציבות במצרים ובלוב במסגרת תופעת "האביב הערבי" שהחלה ב-2011.

ברשותו של עשמאווי היה מידע מודיעיני רב על הקשרים עם ארגוני הטרור הקיצוני.ח'ליפה אלעבדי, דובר הצבא הלובי מסר כי עשמאווי סיפר בחקירתו על הקשרים הרבים שהיו לו עם חכים בלחאג', ראש שלוחת אל-קאעדה בלוב.

הוא מסר בחקירתו כי הסיוע הלוגיסטי הגיע לארגוני טרור בדרנא מהערים טריפולי וממסראנה וכי בעיקר עסק בלוב בהכשרת ואימון מחבלים לביצוע פיגועים במצרים ובלוב, בין היתר אימן מחבלים שנמלטו מסוריה ומעיראק.

עשמאווי נחשב לאב הרוחני והמבצעי של הטרור הג'יהאדיסטי במצרים ובלוב ובזכות מעצרו נחשפו תשתיות טרור גדולות בשתי המדינות.

לכידתו והוצאתו הצפויה להורג של עשמאווי מהווות הצלחה מבצעית גדולה וחשובה והן יגרמו למכה מבצעית ומורלית קשה לארגוני הטרור במצרים ובלוב, הוא נחשב לסמל של הטרור הג'יהאדיסטי שלמרות שהפך לאגדה בחייו, יסיים אותם על הגרדום כמו רבי מחבלים נוספים.