עבור לתוכן העמוד
Menu

הנשיא א-סיסי ומלחמתו ב"אחים המוסלמים"

שלטונות מצרים שחררו ממעצר את בנו של נביל שעת', שר החוץ לשעבר ברש"פ, שהואשם בתמיכה בתנועת "האחים המוסלמים" והפצת פייק ניוז • ברש"פ טוענים כי שחרורו נועד לרצות את ממשל ביידן, גורמים מצרים מכחישים וטוענים כי אין שום פשרה עם תומכי "האחים המוסלמים" שהינה ארגון טרור

נשיא מצרים, עבד אלפתאח א-סיסי, אינו מרפה מדוושת הגז בכל הקשור לטיפול בתנועת "האחים המוסלמים" במצרים. עם עלייתו לשלטון ב-2014 הוא הוציא את התנועה מחוץ לחוק והכריז עליה כ"ארגון טרור", ראשי התנועה שנשארו במצרים, ובראשם נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי, הועמדו לדין, רבים אחרים נמלטו לחו"ל ומצאו מקלט מדיני בקטאר ובטורקיה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הנשיא המצרי מגלה דבקות במטרה ונחישות. הוא לא חושש מהלחץ הבינלאומי ומארגוני זכויות האדם וממשיך לטפל ביד של ברזל בתנועת "האחים המוסלמים" שיש לה גם זרוע צבאית העוסקת בטרור ומשתפת פעולה גם עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני.

דוגמא לנחישות המצרית ואפס הסובלנות של שלטונות מצרים כלפי תנועת "האחים המוסלמים" אפשר לראות במקרה של ראמי שעת', בנו של נביל שעת', שר החוץ הפלסטיני לשעבר המקורב מאוד במשך שנים רבות לשלטון המצרי.

השבוע שיחררו שלטונות מצרים את ראמי שעת' (50) ממעצר, הוא היה עצור במשך 900 ימים בכלא המצרי בתנאים קשים.

שעת' נאלץ לוותר על אזרחותו המצרית כתנאי לשחרורו, הוא נעצר בקהיר ביולי 2019 והועמד לדין ביחד עם פעילים נוספים באשמת סיוע לארגון טרור, דהיינו לתנועת "האחים המוסלמים" והפצת ידיעות כוזבות (פייק ניוז).

שעת' היה ממיסדי תנועת ה-BDS  במצרים וחבר כמה קבוצות פוליטיות חילוניות, אך לטענת שלטונות מצרים הייתה לו גם פעילות חשאית עבור "האחים המוסלמים", גורמי הביטחון של מצרים העבירו אותו ב-6 בינואר לידי נציג הרש"פ בקהיר,  הוא הוטס לירדן ואחר כך לפאריז.

רעייתו הצרפתיה, סלין לברון שעת', דחפה את ממשלת צרפת  להפעיל לחץ כדי לשחררו, גם אביו נביל שעת' שיש לו קשרים רבים במודיעין המצרי פעל נמרצות למען שחרורו, אבל הנשיא המצרי א-סיסי לא התרגש, גם לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון פנה אליו בנושא, הוא המשיך להפגין את מדיניות היד החזקה כלפי כל מי שקשור לתנועת "האחים המוסלמים".

נשיא צרפת מקרון, שמבין היטב את סכנת הטרור האסלאמי הקיצוני, גילה הבנה לעמדתו של נשיא מצרים א-סיסי  והבהיר כי "נושא זכויות האדם לא יהווה מכשול ביחסים הכלכליים והצבאיים עם מצרים".

בחודש מאי שעבר הודיעה צרפת כי תעביר למצרים 30 מטוסי קרב מסוג רפאל החל משנת 2024 במסגרת עסקת מכירת נשק בשווי ארבעה מליארד דולר במטרה לחזק את השותפות הצבאית עמה.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי שחרורו של ראמי שעת' נעשה כמחווה מצרית כלפי ממשל ביידן כדי להראות לממשל הדמוקרטי שמצרים משפרת את תנאי זכויות האדם ומשחררת אסירים פוליטיים, זאת לאחר שממשל ביידן הקפיא סיוע צבאי למצרים בשווי 300 מיליון גולר כדי להפעיל עליה לחץ בנושא זכויות האדם.

 

גורמים מצרים מכחישים את הדברים ואומרים כי שחרורו של ראמי שעת' נעשה תמורת וויתור על אזרחותו המצרית וכמחווה כלפי אביו שיש לו קשרים הדוקים עם צמרת השלטון במצרים.

 

שעת' אמר לעיתונאים שהמתינו לו בשדה התעופה שארל דה גול בפאריז  כי הוא "ימשיך להילחם למען מצרים טובה יותר" ולמען שחרורם של חבריו שעדיין עצורים בכלא המצרי.

משפחת שעת' פירסמה הודעה שבה הביעה מורת רוח משלילת האזרחות המצרית מבנם ראמי ו"מהתנאים הבלתי אנושיים" שבהם, לטענתה, הוא הוחזק בכלא המצרי.

כאמור, הנשיא א-סיסי לא  מתקפל בנושא הטרור של "האחים המוסלמים" ותומכיהם, הוא יודע שהם מחפשים את ראשו ורוצים לחסלו ולהחליף את השלטון במצרים, הנחישות שלו משתלמת, הוא יודע שהכל בדיפלומטיה הוא עניין של אינטרסים, כך הוא הצליח לקפל את נשיא טורקיה ארדואן, המנהיג הבכיר של תנועת "האחים המוסלמים" שהעניק מקלט מדיני לראשי התנועה שנמלטו ממצרים עם עליית א-סיסי לשלטון.

ארדואן המבקש להתקרב למצרים כדי לשפר את מעמדה האזורי של טורקיה ואת האינטרסים שלה בים התיכון, נאלץ לגרש כמה ממנהיגי "האחים המוסלמים" שמצאו מקלט במצרים לקטאר ולמאלזיה, כמו כן הוא הורה לשני ערוצי הטלוויזיה "א-שרק" ו"מכמלין" של "האחים המוסלמים", המשדרים בשפה הערבית מטורקיה, להפסיק את שידורי ההסתה נגד המשטר המצרי.

 

הבעיה של הנשיא המצרי עדיין נותרה עם ממשל ביידן בכל הקשור ליחסו לתנועת "האחים המוסלמים" וזכויות האדם, עד כה נמנע הנשיא האמריקני מלהזמינו לבית הלבן למרות שהוא כבר אירח שם מנהיגים מהמזרח התיכון כמו עבדאללה מלך ירדן ונפתלי בנט ראש ממשלת ישראל.

 

עם זאת, בחודשים האחרונים חל  שיפור ביחסים האישיים בין הנשיא ביידן לנשיא מצרים. אחרי מבצע "שומר החומות" בחודש מאי שעבר, התקשר הנשיא ביידן אישית לנשיא א-סיסי וביקש ממנו לפעול למען השגת רגיעה בין ישראל לחמאס בגבול הרצועה, זו הייתה אחת הסיבות העיקריות ליוזמה המצרית להשגת רגיעה ארוכת טווח ברצועה.