עבור לתוכן העמוד
Menu

הנשיאה הבאה של סוריה?

אסמאא' אלאסד, רעייתו של הנשיא הסורי, השלימה את השתלטותה על המערכת הכלכלית הסורית וגוברת מעורבותה בנושאים פוליטיים וביטחוניים • כמה פרשנים בעולם הערבי טוענים כי היא מכוונת גבוה לתפקיד הנשיאות של סוריה

דיווחים שונים המגיעים מסוריה מצביעים על התחזקות מעמדה של רעיית הנשיא אסמאא' אלאסד, בת למשפחת סוחרים מחומס שהתחתנה עם הנשיא הסורי בשאר אלאסד בלונדון לפני כ-20 שנה.

עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-26 באוקטובר על כינוס ענק בהשתתפות כ-20 אלף איש, ממוסד "אלערין", שבראשו עומדת אסמאא' אלאסד, שהתקיים לראשונה בעיר חומס באחד ממגרשי הכדורגל בעיר, על הבניין ממול נתלתה תמונת ענק של רעיית הנשיא הסורי.

זוהי הפעם הראשונה שמונפת בפומבי תמונת ענק של אישה במשטר הסורי באירוע עממי גדול, כאילו היא זו שעומדת בראש המשטר. מדובר באירוע של תומכי המשטר הסורי מקרב משפחות ההרוגים והפצועים של כוחות הביטחון הסורים.

 

לכבוד כזה לא זכתה אפילו אניסה אלמח'לוף, רעייתו של הנשיא האב חאפז אלאסד, שנחשבה לאישה החזקה בסוריה עד למותה ב-2016.

 

 

 

 

 

העיתונאי הסורי הגולה ד"ר פייצל אלקאסם, המוכר היטב כשדר בערוץ אלג'זירה, פירסם ב-30 באוקטובר מאמר בעיתון "אלקודס אלערבי" תחת הכותרת " הפיכה היסטורית בסוריה-גברת הארמון  מובילה את אלאסד".

 

במאמר שמבוסס על מידע שקיבל מקצינים מהעדה העלווית השלטת בסוריה הוא טוען כי אשת הנשיא שהחלימה מסרטן השד מתקרבת יותר ויותר לכיסא הנשיאות בסוריה.

 

במאמרו הוא מתאר כיצד הפכה אסמאא' אלאסד באופן מעשי למפקחת על המינויים, הקידומים וההוצאה לגימלאות במערכת השלטון הסורי במיוחד במנגנוני הצבא, המשטרה, המודיעין ובמיוחד במשמר הנשיאותי, על פיה ישק דבר והיא שמפקחת באופן אישי על התהליך, כל מינוי חשוב, למשל לדרגת אלוף, מצריך את אישורה.

 

אסמאא' אלאסד מחזקת את מעמדה במערכת השלטונית הסורית אחרי שהשלימה את השתלטותה על המערכת הכלכלית בסוריה, סימן מובהק לכך הוא שממשל טראמפ הכליל אותה לראשונה ברשימת הסנקציות על פי "חוק קיסר" החדש.

 

היא הצליחה לדחוק  מחזית הכלכלה הסורית את המיליארדר ראמי מח'לוף, בן דודו של הנשיא בשאר אסד, ולהשתלט על חלק מהחברות שברשותו שאותן העבירה לבני משפחתה (משפחת אלאח'ראס). ועם התיאבון בא עם האוכל והדיעה הרווחת בסוריה היא שלאחר שהיא הפכה לדמות הדומיננטית השולטת בכלכלה הסורית היא מכוונת גבוה למעלה כדי להשתלט על כס הנשיאות.

 

אסמאא' אלאסד הפכה לאישה החזקה בסוריה והחליפה בתפקיד הזה את חמותה אניסה מח'לוף, אך נראה שיש לה גם שאיפות פוליטיות.

היא בנתה לעצמה בסיסי כוח חדשים בתחום הכלכלי והחלה להעביר בהדרגה את השליטה במגזר הכלכלי הסורי מידי העדה העלווית, מידיה של משפחת מחל'וף ששלטה בכלכלה מאז שנות ה-70 לידיה של העדה הסונית: משפחת אלאח'ראס ומשפחת אלדבאע' כדי ליצור איזון חדש לקראת שיקומה של סוריה מהאדמה החרוכה שהשאיר אחריו בעלה בשאר אלאסד כתוצאה ממלחמת האזרחים העקובה מדם.

 

בסוריה מספרים כי היא האחראית לפיטוריו של השר עאטף אלנדאף לאחר שהתנגד לכך שהלחם במדינה ימכר באמצעות "הכרטיס החכם" באמצעותו רוכשים גם מוצרי מזון אחרים, שאותו מפיצה משפחת אלדבאע' המקורבת אליה, המאפיה הכלכלית החדשה שהקימה אסמאא' אלאסד מורכבת ממשפחות אלדבאע' ואלאח'רס הגורפות מילארדי לירות סוריות מפרוייקטים שונים והן שהפכו לשותפות החדשות של משפחת אלאסד במקום משפחת מח'לוף.

יחסיה של אסמאא' אלאסד עם בני משפחת אסד האחרים אינם טובים. חמותה שהלכה בינתיים לעולמה מעולם לא אהבה אותה בלשון המעטה ועל פי מקורות בסוריה היא מסוכסכת גם עם הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא המשמש כמפקד דיוויזיה בצבא הסורי, ועם רעייתו מנאל אלג'דעאן.

 

היכן הנשיא באשר  אסד בכל הסיפור הזה? לא ברור, הוא נותן לרעייתו יד חופשית ויתכן שהוא מכין אותה כאלטרנטיבה שלטונית במקרה שיכפו עליו בחירות לנשיאות.

 

גורמים בסוריה טוענים כי אסמאא' אלאסד בונה את עצמה כמועמדת מוסכמת של כל העדות בסוריה ולא רק של העדה העלווית לתפקיד הנשיאה.

 

לטענתם, היא גם זוכה להערכה של גורמים בינלאומיים לאור פריצתה המטאורית לאחר שהחלימה ממחלת הסרטן והשתלטותה על המערכת הכלכלית הסורית.

אחת ההערכות גורסת שבשאר אלאסד "שרוף" מבחינה פוליטית ובינלאומית לשמש כמועמד בבחירות הבאות לנשיאות לאור מעשי הטבח שעשה בבני עמו מאז 2011, רעייתו פעילה מאוד בתחום הצדקה ומציגה את עצמה כ"אם של העם הסורי" בסיוע מערכת תעמולה משומנת היטב ויחסי ציבור בסוריה ובחו"ל.

 

קשה להעריך בשלב הזה כיצד יתפתחו הדברים, יש גם גורמים בסוריה שטוענים שאסמאא' אלאסד פועלת דווקא להכשיר את בנה הצעיר חאפז כיורש של האב בשאר בתפקיד הנשיא, בכל מקרה, היא הפכה לדמות החזקה בסוריה, יש המכנים אותה בתואר "הדיקטטור החדש" בסוריה וגם בעולם הערבי מתחילים להבחין בשינוי שחל במעמדה מדמות יצוגית לפוליטיקאית חזקה ומובילה.