עבור לתוכן העמוד
Menu

"הנערה הכחולה": איראן רועשת על רקע האיסור של נשים להכנס לאצטדיוני כדורגל

לפני כשבוע מתה סהר חודייארי, בת 30 שהציתה את עצמה למוות בעקבות העמדה לדין על כניסה לאצטדיון בלבוש גבר • בתו סולימאני נכנסה לויכוח באינטסגרם על רקע הדברים ונחסמה

איראן: זינייב סולימאני, בתו של קאסם סולימאני נמצאת במרכזו של דיון חריף באיראן על רקע ויכוח סוער בינה לבין השחקנית האיראנית צבא קמאלי, ביום העאשורא שכתבתה בחשבון האינסטגרם שלה שיחה דמיונית בינה לבין האימאם חוסיין.

היא כתבה: "הוי אימאם אתה חושב שלאחר הקרב של כרבלא, אנחנו חיים בשמחה ובעושר…לא…במדינה הזו נרצחים צעירים, ישנם הרבה יותר עשוקים ממך, אך עדיין מחייבים אותנו להשתתף באירועי זכרון לכבודך…לא אין לנו יותר סבלנות בשביל הטקסים שלך……אתה לא מכיר את סהר מסכנה?…בטח שאתה לא מכיר…אין לי חשק אפילו לספר לך מי היא הייתה…".

בתגובה לדברים החריפים הללו הודיעו מיד משמרות המהפכה כי הם מוציאות צו מעצר נגד השחקנית הבוטה. השחקנית הודיעה כי היא לא נעצרה והבהירה שלא ביקשה לפגוע בזכרו של אימאם חוסיין.

צבא קמאלי (מימין) וסהר חודייארי (משמאל)

סיפור הרקע לוויכוח באיראן הוא בעקבות מותה הטרגי של בחורה איראנית והתגובות הסוערות במדינה בעקבות מותה של סהר חודייארי, בת 30, שנעצרה בשנה שעברה כשניסתה להיכנס למגרש הכדורגל כשהיא מחופשת לגבר. היא ביקשה לצפות במשחק של קבוצתה האהודה, אסתקלאל טהרן. לפני כשבוע "הנערה הכחולה", כך כינויה, וזאת בשל צבע המדים של קבוצתה האהודה, הציתה את עצמה מחוץ לבית המשפט. לפי התקשורת האיראנית היא עשתה זאת אחרי ששמעה מגורם בבית המשפט שהיא תישלח לכלא לחצי שנה. אחרי ההצתה טען בית המשפט שכלל לא נערך לה משפט, ושהשופט יצא לחופשה.

חודייארי, בחורה משכילה, בעלת תואר ראשון, אולם לא הצליחה למצוא עבודה במשך זמן רב. היא הגיעה ממשפחה ענייה ודתית ואדוקה, נעצרה באצטדיון באשמת העדר כיסוי ראש והתחפשות לבחור. כמו כן נלקח ממנה הטלפון הסלולרי למשך כחצי שנה. לפני שבועיים הגיעה אל ביתה משפט בטהראן על מנת לקבל בחזרה את הטלפון הנייד שלה, אך נאמר לה כי היא נידונה לשישה חודשי מאסר ועליה לרצותה בקרוב. היא ניגשה לתחנת דלק ליד ושרפה את עצמה לאחר שקנתה כמה ליטרים של דלק ושפכה אותו על עצמה.

סהר חודאיארי, במגרש הכדורגל

איראן ניסתה במשך שבוע להסתיר את העובדה שסהר חודאיארי הייתה אוהדת כדורגל כדי למנוע תגובה חריפה מצד פיפ"א, אשר חוזרת ודורשת מאיראן לאפשר לנשים להיכנס לאצטדיונים.

ממשלות העבר באיראן, כולל זו של אחמדינג'אד וזו של רוחאני אפשרו כניסתן של נשים לאצטדיונים של הכדורגל, אך רבים מאנשי דת אדוקים, כולל אנשי דת המהווים "מקור לחיקוי" ואישים כמו חוג'תאלסאלם מונתזרי, התובע הכללי, מתנגדים בתוקף לכך והממשלה אינה יכולה לעמוד מול אותם הקיצונים.

לאחר מותה הטרגי, הטלוויזיה האיראנית הכריחה בשבוע שעבר את אביה להופיע מול המצלמות ולהוקיע את כל האיראנים באיראן ומחוצה לה אשר מדברים על הנושא. אילוץ אביה המתאבל לומר הדברים הללו הוביל לתגובה חריפה מאוד בקרב אנשים בחברה.

לפי מקורות שונים, המשטר חייב את המשפחה לקבור את הגופה בכפר נידח בכפר הולדתו של אביה במחוז צ'האר מחאל ובחתיארי כדי למנוע מהמוני צעירים להשתתף בטקסים, אך בכל זאת מאות צעירים הגיעו לטקסים.

איראן החוששת שפיפ"א תסלק אותה מהמשחקים מהמסגרות הבינ"ל בעקבות המקרה קיבל ממדים חסרי תקדים. הנבחרת האיראנית אמורה לשחק בימים הקרובים מול קמבודיה, ואיראן החוששת, טוענת שכל הנשים יכולות לרכוש כרטיס כניסה לאצטדיון בטהראן בו מתקיים המשחק.

בתו של קאסם סולימאני
בתו של קאסם סולימאני

דובר הממשלה של איראן אומר היום (שני) כי הממשלה מסכימה לכניסת נשים ואסור לגרום למצב שעוד בחורה כמו סהר חודאיארי תשרוף את עצמה. כדורגלנים רבים באיראן הביעו הסכמה שאיראן תסולק המשחקים עד שהמשטר יסכים לאפשר כניסתן של נשים לאצטדיונים.

האירועים הלוו שהתנהלו על רקע טקסי העאשורא לזכרו של האימאם חוסיין אשר השנה המשטר קיים אותם בצורה רחבה יותר מאי פעם. הביאו את בתו של קאסם סולימאני להעביר ביקורת חריפה על השחקנית האירנית מעל דפי האינסטרגם. בתגובה נסגרה חשבונה של זיינב סולימאני ביום ראשון.