עבור לתוכן העמוד
Menu

"הנסיכים" – נכדו של ח'מיני ובתו של רפסנג'אני: המשטר האיראני בדרך לקריסה

הביקורת של ה"נסיכים" מצטרפת לאמירות נוספות שנשמעו מקרב הממסד הדתי לפיהן חלה שחיקה ניכרת בלגיטימיות של המשטר האסלאמי ככל שהוא מתקרב לציון שנתו הארבעים

חסן ח'מיני (Hassan Khomeini) נכדו של מחולל המהפכה האסלאמית באיראן ומי שנמנה על תומכי מחנה הרפורמה באיראן, האיתאללה רוחאללה ח'מיני. הזהיר כי השיטה פוליטית (שלטון איש הדת – "ולאית פקיה") באיראן  עלולה לקרוס.

ראיון של סא"ל במיל. מיקי סג"ל:

דבריו של ח'מיני מצטרפים לאמירות נוספות שנשמעו מקרב הממסד הדתי לפיהן חלה שחיקה ניכרת בלגיטימיות של המשטר האסלאמי ככל שהוא מתקרב לציון שנתו הארבעים.

חסן ח'מיני, ששמו אף הוזכר כאחד המועמדים להחליף את מנהיג איראן, אמר כי אין כל ערובה שהמשטר האסלאמי ימשיך להתקיים אם לא יתחשב במספר בעיות יסוד המחייבות התייחסות דחופה.

לקריאה נוספת:

פרויקט – 40 שנים להפיכה האסלאמית

ח'מיני הצביע על מספר נושאים שיש להתייחס אליהם: הסובלנות, מריטוקרטיה, הימנעות מדיכוי וצביעות. ח'ימני טען כי על המשטר להידרש לסוגיות הללו לתקנן לפני שיהיה מאוחר מדי, שכן הן יכולות לסמן את קריסת החברה והמשטר.

חסן חמינאי
חסן חמינאי

עוד אמר נכדו של מחולל המהפכה כי על המדינאים באיראן צרכים להיות מודאגים מהיום שסמכותם הפוליטית תאבד ויחולו שינוים מרחיקי לכת בסמכויותיהם ובתפקידם. הוא פירט: "אם אינכם שומרים על החוקים, אתם תאבדו את הציבור". לדבריו, שביעות הרצון של האזרחים היא המסד עליו בנויה החברה ו"למי שאינו דבק בזכויות אדם, אין כל ערובה שיוכל להישאר בשלטון וסופו שיאבד את אמון העם"[1].

[1] https://tinyurl.com/ISNA3112

פאאזה  האשמי : המשטר קרס אידיאולוגית וברכו לקריסה פיזית

דבריו, של ח'מיני הנכד אינם בבחינת קול באפלה. ימים ספורים לפני דבריו קבעה,  פאאזה האשמי, חברת מג'לס (פרלמנט) לשעבר ובתו של עלי אכבר האשמי רפסנג'אני ( נשיאה לשעבר של איראן ומי שמלא שורת תפקידי מפתח לאורך המהפכה האסלאמית) בראיון לעיתון
"מסתקל" (Mostaghel), כי האידאולוגיה של הרפובליקה האסלאמית קרסה לחלוטין וכי למרות שהיא עדין חזקה הסיבה היחידה שהיא עדין שולטת היא העדרה של חלופה ראויה, שתזכה לתמיכת העם. "לדעתי העקרונות כבר קרסו , לא מדובר עדין בקריסה פיזית, אך אני רואה (את הקריסה הפיזית) כאפשרית בהחלט…היא אינה קרובה, אך ניתן כבר לשמוע את קולות הסדקים המתרחבים…בכל מקום אליו מביטים נכרת חוסר היעילות, העדר המנהיגות וההיגיון, הכל נזנח ולא נעשה כל ניסיון למצוא פתרון לבעיות וגרוע מכך – המצב רק מתדרדר ואין כל סימן לשיפור", אמרה.

חלק מהעיתונות במדינה פרסמה את דבריה בכותרות הראשיות וכן בהבלטה את דבריו של חסן ח'מיני תחת הכותרת "אין כל ערובה שנשאר".

"הפחדה" ו"הטרדה"

פאאזה האשמי, שנכלאה לחצי שנה לאחר שהואשמו בתעמולה נגד המשטר הוסיפה, כי "הפחדה" ו"הטרדה" ממשיכים להוות את מקור כוחו העיקרי של המשטר ומאפשרים את שרידותו.

לדבריה, למרות שאין סממנים גלויים של דיכוי, דוגמת אלה שנראו ב-2009 לאחר הדיכוי האלים של המחאה בעקבות בחירתו מחדש של אחמדינז'אד, הרי צעדכי דיכוי רבים מתבצעים מאחורי הקלעים. לשיטתה, בכל רובד ורובד של החברה, אקטיביסטים נזרקים לכלא או נשפטו לתקופות מאסר  ממושכות. בדוגמאות אליהם התיחחס האשמי האי דיברה על הפועלים, המורים, נהגי משאיות, פעילי זכויות נשים, פעילי איכות סביבה, סטודנטים "וכאלה הקוראים תיגר על המדיניות הכלכלית ואזרחים מן השורה", לדבריה.

(תמונה: פאאזה האשמי: שלטון הדיכוי והפחד)
(תמונה: פאאזה האשמי: שלטון הדיכוי והפחד)

 

פאאזה שמשה בעבר מטרה לחיציהם המושחזים של בכירי המחנה השמרני שניסו להטיל דופי בפעלו של אביה ואף תקפו אותה אישית על עמדותיה הרפורמיסטיות וביקורתה החריפה על המשטר האסלאמי וסטייתו מן הדרך.

בתו של רפסנג'אני מתחה ביקורת לא רק על השמרנים על גם על נשיאה "המתון" של איראן חסן רוחאני, "הוא אומר דברים כאילו הוא אינו הנשיא, הוא מדבר כאילו הוא חלק מהאופוזיציה…אני מודעת לכך שהממשלה אינה אחראית לסוגיות היסוד וכי ישנם חסמים משמעותיים, אך ישנן בעיות שביכולתה של הממשלה לפתור (והיא אינה עושה זאת)"[1]. רוחאני הוא רפורמיסט שאינו מתנהג כרפורמיסט עליו להיות מחויבי לרפורמה[2]

ברוח דומה התבטא גם מחמד רצ'א טג'יק, בכיר במחנה הרפורמה ומי שעמד בראש המכון למחקרים אסטרטגיים בתקופת נשיאותו של הנשיא הרפורמיסטי מוחמד ח'אתמי, שהשווה את מצבו של המשטר הנוכחי לרגעיה האחרונים של הטיטניק.

[1] https://www.rferl.org/a/revolutionary-s-daughter-says-islamic-republic-weakened-could-collapse/29681911.html

[2] https://www.kaleme.com/1397/10/06/klm-270189/

 

"המשטר אחראי למותו של אבי"

בתוך כך, אחותה הגדולה של פאא'זה, פאטמה רפסנג'אני, שבה והאשימה (בראיון לעיתון ג'מאראן, המזוהה עם חסן ח'מיני) את המשטר באחריות למות אביה (8 ינואר 2017), כשהעלתה חשדות קודמים לפיהם לא מת מוות טבעי. היא טענה, כי חודשיים לפני מותו הגיעו אליה סוכני המשטר והזהירו אותם כי מותו של רפסנג'אני קרוב ובקשו כי תעביר אליו את המסר[1].  המשטר האיראני טען כי רפסנג'אני מת כתוצאה מהתקף לב. עלי אכבר האשמי רפסנג'אני נמנה עם המבקרים החריפים ביותר של מעורבות היתר של משמרות המהפכה בכלכלה ובממשל האיראני וטען כי יש להגביל את השפעתם.

ברוח דומה התבטא גם מחמד רצ'א טג'יק, בכיר במחנה הרפורמה ומי שעמד בראש המכון למחקרים אסטרטגיים בתקופת נשיאותו של הנשיא הרפורמיסטי מחמד ח'אתמי, שהשווה את מצבו של המשטר הנוכחי לרגעיה האחרונים של הטיטניק.

 (בתמונה : פאטמה ואביה, הנשיא לשעבר רפסג'אני)
(בתמונה : פאטמה ואביה, הנשיא לשעבר רפסג'אני)

ב-30 דצמבר ציין המשטר בעצרות המונים מטעמו את  "האפוס של 9 ב (חודש) די" -הצלחתו לדכא את הפגנות ההמונים ב-  2009 במחאה על בחירתו מחדש של אחמדינז'אד. את ההפגנות נגד המשטר – המחאה הירוקה-  יזמו אז ראשי המחנה הרפורמיסטי מהדי כרובי ומיר חסין מוסוי. יום זה משמש את המשטר להפגנת עוצמה ולכידות אל מול הביקורת הגוברת מבית ומחוץ ולמתיחת ביקורת על מתנגדי המשטר המנסים לזרוע "פתנה" (מלחמת אחים). מתנגדי המשט מוצגם כבוגדים ומשתפי פעולה עם ארה"ב וישראל.

(תמונה :  כותרת העיתון "כיהאן" מפגן תמיכה במשטר "נגד הפתנה האמריקנית-ישראלית ).
(תמונה :  כותרת העיתון "כיהאן" מפגן תמיכה במשטר "נגד הפתנה האמריקנית-ישראלית ).

 

[1] http://www.bbc.com/persian/iran-46720364

הביקורת על השיטה האסלאמית גוברת

דבריהם של "הנסיכים" האיראנים באים על רקע לחץ גובר מצידה של ארצות ברית על איראן והחזרתן של הסנקציות נגד המשטר ובכירים. לחץ זה כבר נותן את אותותיו בהגברת המצוקה של האזרחים האיראנים היוצאים מעת לעת להפגין בערים השונות נגד השחיתות והמצב הכלכלי המתדרדר. במהלך ההפגנות נשמעות סיסמאות בדנות המשטר וקריאות להחליפו. אך כפי שקבעה פאאזה האשמי, לא נראה באופק מנהיג שיוכל ללכד את העם האיראני.

גם מאמציו של הנסיך רצ'א פהלאווי להציג עצמו כמנהיג ראוי, טרם הבשילו ולא ברור אם יצליח לגייס תמיכה המונית בו מקרב העם האיראני שחלקו טרם שכח את מעללי אביו.

בכל מקרה, חריפות הביקורת על המשטר ועל השיטה האסלאמית חריגה והיא הולכת וגוברת ככל שמעמיקה המצוקה הכלכלית באיראן.

הביקורת מקרב "הנסיכים" –  נכדו של ח'מיני בתו של רפסנג'אני – מסמנים כי חלק מהעכבות שהיו בעבר בכל הקשור למתיחת ביקורת נוקבת על עצם השיטה האסלאמית הוסרו והיא חזקה ומהדהדת מתמיד. השאלה שנותרה פתוחה היא מה יהיה אירוע הטריגר שיטלטל את המשטר האיראני והאם יהיה מנהיג שיוכל לתעלו לשינוי המשטר.

[1] https://tinyurl.com/ISNA3112

[2] https://www.rferl.org/a/revolutionary-s-daughter-says-islamic-republic-weakened-could-collapse/29681911.html

[3] https://www.kaleme.com/1397/10/06/klm-270189/

 

פורסם במעריב ב-6.1.19