עבור לתוכן העמוד
Menu

הנסיכה, עסקת המאה והשלכות הפרשה

לפרשת הגירושין של הנסיכה הייא, אחותו של מלך ירדן, משליט דובאי יש השלכות מסוכנות על יחסי ירדן עם איחוד האמירויות וסעודיה • עבדאללה מלך ירדן חושש מסנקציות כלכליות כלפי הממלכה ומאיבוד מעמדו כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים

העולם הערבי עוקב בעניין רב אחרי פרשת הנסיכה הירדנית הייא (HAYA), בתו של המלך חוסיין, אחותו של עבדאללה מלך ירדן ורעייתו של שליט דובאי השיח' מוחמד בן ראשד אל-מכתום שנמלטה לחו"ל עם שני ילדיה הקטנים ודורשת עכשיו גירושין מבעלה ואפוטרופסות על ילדיה.

לפרשה המרתקת הזו יש השלכה על היחסים בין ירדן לבין איחוד האמירויות וסעודיה וכמובן גם קשר ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

העדכון האחרון על הפרשה פורסם בעיתון "אלחיאת" ב-1 ביולי מפי פקיד בכיר ירדני שסיפר לכתבת ג'יהאן אלחוסייני כי הנסיכה הייא שנמלטה בחודש שעבר לחו"ל מתגוררת כעת בלונדון אצל הנסיכה מונא אלחוסיין, אמו של עבדאללה מלך ירדן, תחת אבטחת המשטרה הבריטית.

היא הסתירה את כוונותיה מבעלה, טסה במטוס פרטי לעמאן עם שני ילדיה ומשם טסה לגרמניה ושם הגישה נגדו תביעת גירושין ועברה להתגורר בלונדון מכיוון שהיא מחזיקה באזרחות בריטית.

ברשתות החברתיות סופר כי הסיבה לפרידה בין בני הזוג היא האלימות הפיזית שנקט נגדה בעלה במשך שנים, בעיה שממנה סבלו גם 2 בנות של השיח' מוחמד בן ראשד מאישה אחרת, השתיים, לטיפה ושמסה, נמלטו לחו"ל אך הוחזרו בכוח לדובאי על ידי שליחי אביהן.

על פי גורמים ירדנים, הנסיכה הייא נמלטה לגרמניה ואח"כ לבריטניה ולא נשארה בירדן כדי שלא להביך את אחיה, המלך עבדאללה ואת ממשלת ירדן.

כאמור לפרשת הגירושין המכוערת הזו עלולות להיות השלכות מדיניות חמורות על הממלכה ההאשמית הסובלת ממשבר כלכלי קשה ועל יחסי ירדן עם איחוד האמירויות וסעודיה,לכן המלך עבדאללה אומר למקורביו שמדובר בסכסוך אישי בין שני בני זוג שהוא איננו מתערב בו למרות שמדובר באחותו.

השיח' מוחמד בן ראשד הגיש בינתיים תביעה משפטית בבריטניה כדי לקבל אפוטרופסות על 2 ילדיו השוהים עם אמם והפרשה רחוקה מסיום, היא גם עלולה להשפיע על יחסי איחוד האמירויות עם גרמניה ועם בריטניה, במיוחד לאור העובדה שהנסיכה הייא מקורבת לבית המלוכה הבריטי.

המלך עבדאללה חושש מאוד שיחסיו עם איחוד האמירויות וסעודיה יתדרדרו ויביא לפגיעה בכלכלה הירדנית הרעועה, כל החרפה ביחסים עלולה להביא לגירושם של כ-200 אלף ירדנים העובדים באיחוד האמירויות ומפרנסים משפחות גדולות בירדן.

יחסי מלך ירדן עם שליטי איחוד האמירויות וסעודיה מעורערים מלכתחילה על רקע "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הם הפעילו לחצים ואיומים על עבדאללה מלך ירדן להשתתף בועידה הכלכלית בירדן למרות התנגדותו העזה ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, בסופו של דבר התרצה המלך הירדני ושיגר לבחריין משלחת בדרג נמוך.

המלך חושש ששליטי סעודיה עשו עסקה עם הנשיא טראמפ לתמוך ב"עסקת המאה" בתמורה לכך שסעודיה תקבל את מעמד האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים במקום ירדן שיש לה את המעמד הזה גם בתוקף הסכם השלום עם ישראל משנת 1994.

מדובר בנושא רגיש ביותר עבור השושלת ההאשמית הרואה את עצמה כחלק ממשפחת הנביא מוחמד ובעלת הזכות להיות האחראית על מסגד אל-אקצא.

כדי לאזן את הלחצים עליו מצד איחוד האמירויות וסעודיה, התקרב באחרונה המלך עבדאללה אל קטאר, הוא מינה את מנהל משרד החוץ הירדני לשגריר בקטאר וקטאר תשלח אף היא שגריר חדש לעמאן.

המלך עבדאללה, בעל החושים הפוליטיים החדים, איננ משתתף בחרם של "הרביעיה הערבית" שמובילה סעודיה על קטאר כדי לזכות בסיוע כלכלי נדיב מצדה של קטאר שאמור לאושש את הכלכלה הכושלת בממלכה ההאשמית.

יורש העצר של איחוד האמירויות, השיח' מוחמד בן זאיד ניסה לתווך בין הנסיכה הייא לבין בעלה השיח' מוחמד בן ראשד אך נכשל, הוא ניסה גם לשוחח עם ממשלת גרמניה בעניין תביעת הגירושין אך היא סירבה להתערב בפרשה.

הנסיך עלי נסע ללונדון כדי לסייע לאחותו הנסיכה הייא וצפוי כי גורמים ערבים נוספים יתערבו בפרשת הגירושין כדי לסיימה ברוח טובה, למרות תמיכתו באחותו, המלך עבדאללה מעוניין במציאת פתרון שקט ומוסכם ללא פאדיחות ולהימנע מהחרפת המתיחות בין ירדן לאיחוד האמירויות וסעודיה לקראת הצעד הבא בישום התוכנית הכלכלית של "עסקת המאה" ופרסום החלק המדיני שלה בחודש נובמבר אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל, אז יתברר גם אם יש שינוי במעמדה של ירדן כאפוטרופס על המקומות הקדושים בירושלים.