עבור לתוכן העמוד
Menu

הנסיגה מאפגניסטן – הטרור מרים שוב את הראש

פיגוע הטרור הנפשע בשדה התעופה בכאבול הוא תזכורת מכאיבה לארה"ב ונשיאה למהותו של הטרור האסלאמי שמנסה לחדש את הג'יהאד נגד ארה"ב ובנות בריתה • אין הבדל בין ארגון דאע"ש לארגוני הטרור הפלסטינים והשיעים מה שקרה באפגניסטן ממחיש את הסכנה הגדולה שנשקפת לישראל מהטרור האסלאמי

ארה"ב נערכת להשיב מלחמה שערה מול הטרור המתחדש מאפגניסטן. מל"ט אמריקני חיסל השבוע שני פעילים של ארגון דאע"ש באזורננג'האר באפגניסטן שהיו מעורבים בפיגוע הטרור הנפשע בשדה התעופה של כאבול בשבוע שעבר. בפיגוע ההתאבדות שביצע ארגון דאע"ש נהרגו יותר מ-170 בני אדם ובהם 13 חיילים אמריקנים.

לקראת יום השנה ה-20 לציון הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק, קיבל הנשיא ביידן והמערב תזכורת כואבת לגבי אופיו של האסלאם הקיצוני והטרור שהוא מפעיל כלפי חפים מפשע: מוסלמים מתונים, נוצרים ויהודים, מבחינתו, כולם "כופרים" שיש להורגם.

הפיגוע בשדה התעופה בכאבול הוא תזכורת למה שצפוי בהמשך, ארה"ב יוצאת מאפגניסטן אבל ארגוני הטרור הקיצונים כנראה ירדפו אחריה גם לאחר הנסיגה המלאה מהמדינה.

הנסיגה החפוזה של צבא ארה"ב מאפגניסטן, שלא תוכננה היטב , נותנת רוח גבית לארגוני הטרור האיסלאמיים, הסונים והשיעים, ודוגמא כיצד באמצעות טרור אפשר להביא לנסיגת הכוחות הזרים ולזנב בהם בעת הנסיגה. ארגוני אל-קאעדה, חזבאללה חמאס והג'יהאד האסלאמי שואבים עידוד ממה שקרה, את התוצאות נראה בשטח כבר בחודשים הקרובים.

הנשיא ביידן טעה בכך שלא שיתף את בנות בריתה של ארה"ב בתוכנית הנסיגה החפוזה של צבא ארה"ב מאפגניסטן. לא היה צריך לעשות אותה באופן הזה. ביידן העניק ניצחון בחינם לטאליבאן ולדאע"ש לאחר נוכחות צבאית של 20 שנה באפגניסטן.

מטרת הנוכחות הצבאית האמריקנית באפגניסטן הייתה למנוע את האפשרות שמשטחה יצאו התקפות טרור נגד ארה"ב ובנות בריתה וכדי לחסל את אלה שתקפו את ארה"ב ב-11 בספטמבר 2001.

ארגון אל-קאעדה נחלש מאוד בתקופה הזו ותנועת טאליבאן התחייבה בפני ממשל טראמפ שלא לאפשר לקבוצות טרור במדינה לפתוח במתקפות טרור משטח אפגניסטן.

האם אפשר לסמוך על תנועת הטאליבאן כי תמנע פעולות טרור משטח אפגניסטן לכיוון המדינות השכנות או לכיוון מדינות המערב? כנראה שלא, מדובר בהבטחה "הכתובה על הקרח" של תנועה קיצונית שבה יש יריבויות בין השבטים ואינטרסים מנוגדים.

מל"ט אמריקאי חיסל מחבלים מתאבדים בדרך לפיגוע
מל"ט אמריקאי חיסל מחבלים מתאבדים בדרך לפיגוע

בנות הברית של ארה"ב מאוכזבות מהאופן שבו מבוצעת הנסיגה מאפגניסטן, הכתם של הנסיגה יכתים את כהונתו של הנשיא ביידן ויירשם בהיסטוריה ככישלון מהדהד, קשה לצאת מהביצה האפגנית, כ-30 מדינות ביקשו את סיוע ממשל ביידן בפינוי אזרחיהן משטח אפגניסטן.

הסכנה העיקרית היא מדאע"ש

כפי שהדברים נראים כעת, הסכנה המיידית לטרור היא מארגון "המדינה האסלאמית" הרבה יותר מאשר מארגון אל-קאעדה.
באפגניסטן נוצר וואקום ביטחוני, תנועת טאליבאן נתנה מחסה לאוסאמה בן לאדן ומחבלי אל-קאעדה, אבל היום ארגון אל-קאעדה הרבה יותר חלש מבעבר, יש לו נוכחות בכ-15 מחוזות באפגניסטן לפי דו"ח של האו"ם. דובר טאליבאן מוחמד נעים הכחיש בראיון בשבוע שעבר לערוץ הסעודי "אלחדת'" כי לאל-קאעדה יש נוכחות באפגניסטן או קשר לתנועת טאליבאן.

ארגון "המדינה האסלאמית", האחראי לפיגוע בשדה התעופה בכאבול, החל לפעול באפגניסטן ב-2015, על פי גורמי מודיעין במערב.

הארגון החל כגרעין קטן של חמושים פקיסטנים באזור ננג'האר במזרח אפגניסטן בראשות הפקיסטני חאפז זיד ח'אן שנשבע אמונים לאבו בכר אלבגדאדי.

חלק מהמתגייסים לדאע"ש הם מתנועת טאליבאן, השלוחה של דאע"ש בח'ורסאן התמקדה בתקיפת מטרות אזרחיות כמו מסגדים, בתי ספר וחתונות.

אחד הפיגועים שלה היה בבית ספר לבנות שיעיות שבו נהרגו 85 בני אדם.

על פי הערכות מודיעיניות, לשלוחת דאע"ש באפגניסטן יש בין 1500 ל-2200 פעילים באזורי קונאר וננג'האר.

השלוחה של דאע"ש נקראת "מחוז ח'ורסאן", זהו השם הרשמי שלה, מעוז הכוח העיקרי שלה הוא באזור ננג'האר על הגבול הצפון מזרחי של אפגניסטן באזור שהיה פעם המעוז של ארגון אל-קאעדה.על פי גורמי מודיעין אמריקנים השלוחה הזו קיבלה סכום של כ-100 מיליון דולר ממפקדת דאע"ש לצורך אימונים וגיוס פעילים חדשים.

שלוחת "דאע"ש ח'ורסאן" מתייחסת לתנועת טאליבאן כיריב הראשי שלה באפגניסטן והיא שואפת להקים ח'ליפות אסלאמית עולמית.

מרבית מומחי המודיעין מעריכים כי לארגון אל-קאעדה אין כיום את הכוח והיכולת להוות איום ישיר על ארה"ב.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן אמר לערוץ "פוקס ניוז" בשבוע שעבר כי היכולת של ארגון אל-קאעדה לתקוף את ארה"ב או בנות בריתה "הצטמצמה באופן ניכר למרות שיש לו עדיין שאריות באפגניסטן".

אולם, הארגון עלול לגדול מחדש בחסות תנועת טאליבאן, שכנותיה של אפגניסטן מודאגות מההתפתחויות ומהתחזקות כוחו של ארגון דאע"ש שמרים כעת את ראשו באפגניסטן.

תנועת טאליבאן שיחררה מבתי הכלא באפגניסטן אסירים רבים של ארגון דאע"ש, גורמים בפנטגון מעריכים שיתכן שמדובר בכמה אלפים, מנגנוני המודיעין במערב מאתרים נכונות של מתנדבים בעולם ופעילי ג'יהאד עולמי להיצטרף לשורות דאע"ש באפגניסטן במקום לשלוחות הארגון בעיראק או בסוריה.

על פי הערכות המודיעין האמריקני, הטרור האיסלאמי הקיצוני יצמח מחדש לאחר הנסיגה מאפגניסטן, הפיגוע של דאע"ש בכאבול נותן מחדש תהודה ברחבי העולם לרעיונות הג'יהאד, למרות הההבטחה של תנועת טאליבאן כי היא לא תאפשר שאפגניסטן תהפוך שוב למוקד טרור עולמי יש דאגה רבה במדינות המערב.

האירועים באפגניסטן מחזקים את העמדה הישראלית והדאגות שמביעה ישראל באזניו של הנשיא ביידן, חלק מהן השמיע ראש הממשלה בנט בשיחתו עם הנשיא בבית הלבן.

ישראל הוא מדינה קטנה שגורמי הטרור של האסלאם הקיצוני רוצים להשמידה, מדובר בארגוני הטרור הפלסטינים הסונים: חמאס והג'יהאד האסלאמי וב"ציר הרשע" השיעי בראשות איראן הכולל את חזבאללה, המורדים החות'ים בתימן והמליציות השיעיות בעיראק ובסוריה.

כל גורמי הטרור האלה צוהלים כעת ממה שמצטייר כתבוסה הגדולה של ארה"ב באפגניסטן בפני האיסלאם והם צפויים להגביר את מתקפות הטרור שלהם על ישראל ועל יעדים אמריקנים במזרח התיכון.

ישראל התנסתה כבר בויתור מסוכן על שטחים, הנסיגה מלבנון הביאה להשתלטות ארגון הטרור חזבאללה על דרום המדינה שממנה משוגרות גם כעת רקטות לעבר ישראל.
הנסיגה מרצועת עזה הביאה להקמת "מדינת טרור" סונית, שיש כעבר כאלה שקוראים לה "חמאסטן", שהקימה תשתיות טרור גדולות והפכה לאיום קבוע על מדינת ישראל.
נסיגה משטחי יהודה ושומרון היא סכנה גדולה לביטחון מדינת ישראל, ניסיון העבר מלמד שהפלסטינים יקימו שם "מדינת טרור" נוספת.

כל שטח שממנה נסוגה ישראל הופך מייד להפוך לבסיס טרור בדרך להשמדת ישראל, הנשיא ביידן חייב להבין זאת כשהוא מדבר על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחי הגדה, ישראל לא יכולה לסכן שוב את קיומה.