עבור לתוכן העמוד
Menu

הניצחון של סינוואר – הניצחון של איראן

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה זכה בתקופת כהונה נוספת לאחר שניצח בבחירות הפנימיות את בכיר התנועה ניזאר עוואדללה• ניצחונו של סינוואר הוא ניצחונה של איראן בקרב ההשפעה על הנהגת התנועה מול ציר "האחים המוסלמים" בראשות קטאר וטורקיה

הערב הסתיימה הדרמה התקשורתית סביב הבחירות הפנימיות בחמאס, על פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר, המנהיג הנוכחי של חמאס ברצועה נבחר לתקופת כהונה נוספת של 4 שנים, הוא קיבל 167 קולות בסבב הספירה הרביעי של ההצבעה ב "מועצת השורא" וגבר על ניזאר עוואדאללה שהתמודד מולו.

עוואדאללה הודה בהפסדו ופירסם הודעת ברכה לסינוואר, גם יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הניה פירסם הודעת ברכה על ניצחון סינוואר.

ניצחונו של יחיא סינוואר הוא ניצחונה של איראן. סינוואר שמחזיק בשני כובעים משמש גם כמנהיג הזרוע הצבאית , בנוסף לכובעו הפוליטי כמנהיג חמאס ברצועה, היה נציגו של קאסם סולימאני וגם לאחר חיסולו של סולימאני לפני יותר משנה יש לו קשרים הדוקים עם אסמעיל קאא'ני, מפקד גיס "קודס" ב "משמרות המהפכה" האיראניים.

 

הביקורת על סינוואר

בשנה האחרונה נמתחה ביקורת קשה בשורות חמאס על כישלון פרויקט "צעדות השיבה" על גבול הרצועה,על חוסר היכולת של יחיא סינוואר לשבור את המצור על רצועת עזה והמבוי הסתום במגעים עם ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה.

 

סינוואר גילה בארבע השנים האחרונות גישה פרגמטית. הוא שמר על יחסים טובים עם המודיעין המצרי ועם מחמד דחלאן ותמך בהבנות הרגיעה עם ישראל שהושגו בתיווך מצרי, הוא גם הקפיד לשמור על הסיוע הכספי החודשי של קטאר לרצועת עזה והמשך תהליך ההתעצמות של הזרוע הצבאית: פיתוח אמצעי לחימה חדשים, הברחות נשק לרצועה, בניית מנהרות חודרות וטיפוח כוחו של הקומנדו הימי של חמאס שאמור להנחית "הפתעה אסטרטגית" על ישראל.

 

ביקורת פנימית

גורמים ברצועת עזה טוענים כי ארגון חמאס יצר דרמה מלאכותית וכי למרות הביקורת הפנימית על סינוואר בשורות התנועה, לא היה איום ממשי על מעמדו וכי איראן הפעילה לחצים כבדים על בחירתו פעם נוספת.

עם זאת בחמאס מתעקשים כי היה קרב קשה בין סינוואר לבין ניזאר עוואדאללה. בכל מקרה, תנועת חמאס הצליחה ליצור ספין תקשורתי שמראה כביכול שהיא מקיימת "הליכים דמוקרטיים" בניגוד לתנועת פת"ח שבימים אלה נערכת לבחירות ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מאיים בגלוי ברצח, מאסר וגירוש מהתנועה על כל בכיר בתנועה שמתנגד לו ורוצה להקים רשימה עצמאית לבחירות לפרלמנט כמו נאצר אל-קידווה.

ישנם בכירים בחמאס שכבר אתמול, לפני היודע תוצאות הבחירות, השמיעו ביקורת נוקבת על תהליך הבחירות הפנימיות בתנועה.

יחיא מוסא,חבר בפרלמנט מטעם חמאס,מתח ב-9 במרץ ביקורת בדף הפייסבוק שלו על הבחירות הפנימיות בתנועה וכתב:

"אין בבחירות טוהר ושקיפות וזאת בגלל היעדר עיקרון השוויון ושיוויון ההזדמנויות בין החברים, גם המוסדות אינם נייטרלים.

יש לעשות דמוקרטיזציה מלאה לתנועה בכל הקשור לזכות ההתמודדות, הגשת התוכניות,הכנת הרשימות והבריתות בתנועה וזכות הערעור".

ההתמודדות על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית

העיניים ברצועת עזה נשואות כעת לתוצאות הבחירות על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, אז יתברר אם איראן תמשיך להשפיע על הנהגת התנועה ומרכז הכובד של קבלת ההחלטות ישאר ברצועת עזה, או שההשפעה תעבור  לציר "האחים המוסלמים" בראשות קטאר וטורקיה ומרכז קבלת ההחלטות יחזור לחו"ל כפי שהיה בעבר לאחר חיסולו של מייסד תנועת חמאס השיח' אחמד יאסין.

השינוי הגדול בבחירות הפנימיות בחמאס לפני ארבע שנים היה העברת מרכז  הכובד של קבלת ההחלטות בארגון מחו"ל לרצועת עזה, הוא עבר מידי ח'אלד משעל, שנתמך על ידי קטאר וטורקיה, לידי אסמעיל הניה ויחיא סינוואר שהינם תושבי הרצועה, המכירים היטב את בעיותיה, שנתמכים על ידי איראן.

אם ח'אלד משעל יבחר מחדש בעוד כמה ימים לראש הלשכה המדינית החדש, תהיה זו מכה לאיראן השיעית וניצחון לציר "האחים המוסלמים" הסוני בראשות קטאר וטורקיה. בין ח'אלד משעל לבין הזרוע הצבאית של חמאס קיימת מתיחות מאז מבצע "צוק איתן" והיא הייתה אחת הסיבות העיקריות להחלפתו בבחירות לפני ארבע שנים.

גורמים בכירים בחמאס אומרים כי התנועה תצא מחוזקת מהבחירות הפנימיות והיא נערכת כבר לקרב מול תנועת פת"ח על הבחירות לפרלמנט ב-22 במאי, בחמאס שואבים עידוד מהפיצול בתנועת פת"ח והזעם ברחוב הפלסטיני על השחיתות במנגנוני הרש"פ ובטוחים שיוכלו לשחזר את ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט בשנת 2006.