עבור לתוכן העמוד
Menu

"הניצחון על היילי" וקריאות לגל מחאה חדש

התקשורת האיראנית חוגגת את התפטרות שגרירת ארה"ב באו"ם • חשש מהפגנות לקראת הסבב השני של הסנקציות

כלי תקשורת ופוליטיקאים איראניים הזדרזו "לברך" על פרישתה הקרובה של שגרירת ארצות לאו"ם, ניקי היילי והסוגיה תפסה מקום מרכזי במהדורת החדשות. ברקע לכך, עמדותיה התקיפות והבוטות של השגרירה נגד תוכנית הגרעין של איראן, פעילותה לגייס תמיכה בינלאומית בהחלטת הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין,  תוכנית הטילים הבליסטיים שלה, חתרנותה של איראן באזור, הפרותיה את זכויות האדם בתחומה ו"התנהגותה השלילית".

העיתונות איראנית נקטה לשון דומה לזו שנקטו הדיפלומטים האיראנים העיתון הרפורמיסטי "אעתמאד" בכותרת הראשית כתב ה"התפטרות השריף האיראנופובי" . גם שאר העיתונים העניקו כותרות לא מחמיאות הקשורות בעיקר לעמדותיה האנטי-אירניות הניציות להיילי.

התקשורת הממלכתית באיראן הציגה מגוון רחב של פרשנויות לסיבות מאחורי פרישתה של היילי כעוד ספין וטענה כי מדובר בעדות נוספת לכאוס השורר בבית הלבן פועל יוצא של המחלוקות הרבות לגבי מדיניות החוץ האמריקנית בכלל והמדיניות לגבי איראן בפרט (בעיקר בסוגיית הסנקציות) וכן תפקידה המכריע של היילי בבידודה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית.

מזכיר העיתונות של הנציגות האיראנית באו"ם צייץ כי "אין יותר שריף בעיר" ברומזו לנאומה של השגרירה בשנה שעברה בכינוס אייפא"ק  כי ל"עיר הגיע שריף חדש"[1].

 

 

 

שגריר איראן באו"ם Gholamali Khoshrou אמר כי היילי באה לאו"ם בגישה יונילטרליסטית אך בפועל הוכנעה על ידי גישה מולטילטרלי סטית ובסופו של דבר היא עוזבת את הארגון בידיים ריקות. סוכנו הידיעות האיראנית הממלכתית IRNA תארה את היילי כ"אחת הדמויות האנטי-איראניות הבולטות בממשל האמריקני שתמיד נקטה בעמדה קשוחה כלפי טהראן"[2].

 

קודם לכן נאם (8 אוקטובר)  השגריר האיראני בפני Sixth Committee of the 73rd Session of the United Nations General Assembly on the rule of law at the national and international levels ותקף בחריפות את פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין ומהסכמים בינלאומיים אחרים וקבע כי מדובר בהפרת החוק הבינלאומי ומתקפה על המולטילטרליזם. הוא מתח ביקורת חריפה על הסנקציות הכלכליות שמטילה ארצות הברית על איראן באופן חד צדדי תוך איום על שותפות הסחר שלה ואמר כי מדובר "בתופעה מסוכנת" החותרת תחת שלטון החוק ברמה הבינלאומית ההופכת את הכלכלה לנשק weaponizing its economy)).[3]

פחות מחודש לסבב הסנקציות השני – קריאה לגל מחאה נוסף באיראן

איראן ממשיכה לפעול בזירה הבינלאומית במיוחד בקרב שותפותיה להסכם הגרעין כדי לנסות ולעקוף את הסנקציות שמטילה ארצות הברית על כלכלתה. שיאן של הסנקציות צפוי בנובמבר אז יכנסו לתוקף הסנקציות על תעשיית של איראן. חברות אנרגיה בינלאומיות מובילות כבר הודיעה על יציאתן מאיראן נוכח האיומים האמריקניים ואחרות צפויות ללכת בדרכן.

פרישתה של היילי נתפס אולי באיראן כניצחון אך מכבש הסנקציות צפוי להחזירה למציאות הכלכלית הקשה במהרה כאשר מבית מתרבים סימני המצוקה והמחאה החברתית-כלכלית.

בהקשר זה קוראים פעילים ברשתות החברתיות לגל הבא של המחאה באיראן ולמה שהם מגדירים "התקוממות"  7 (חודש) באבאן (29 אוקטובר) ברחבי איראן[4] .

ביום זה מצויין באיראן יום השנה לציון כורש (Cyrus the Great) ורבים נאספים ב Pasargadaeבמחוז פארס לציון האירוע במקום קברו של כורש. מתוכננת פחות משבוע לפני ה-4 בנובמבר בו עתידות להכנס לתוקף הסנקציות נגד סקטור הנפט באיראן ומארגניה כבר מבטיחים כי היא תסחוף את כל איראן ולא תצטמצם למקום קבורתו של כורש. המקום מהווה את אחד מהסמלים הלאומיים המרכזיים של איראן ומשקף את רצון העם האיראני לחזור אל העבר המפואר של האימפריה הפרסית ובעיקר אל מפעלו של כורש בכיבוד זכויות אדם וחירויות תחת שטחי שלטונו (הצהרת כורש).

 

 

 

 

[1] https://twitter.com/miryousefi/status/1049720561557999616

[2] http://www.irna.ir/en/News/83060453

[3] http://www.irna.ir/en/News/83060947

[4] https://twitter.com/hashtag/%D8%AE%D9%8A%D8%B2%D8%B4%D9%A7%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86?f=tweets&vertical=default&src=hash