עבור לתוכן העמוד
Menu

הניסוי הרקטי של איראן שצריך להדאיג את המערב

איראן ממשיכה בניסויים להגדלת טווח הטילים הבליסטיים כך שיכסה את אירופה • מנוף לחץ מרכזי על משתתפי שיחות הגרעין בוינה

בעוד המשא ומתן בוינה בנושא הגרעין נמשך בעצלתיים וללא פריצת דרך של ממש, ממשיכה איראן להפעיל מנופי לחץ ולאיים על השותפות למו"מ. איראן יותר מרומזת כי לרשותה אפשרויות פעולה רבות אם לא יושג הסדר וביניהן חיבור בין היכולות הגרעיניות המתקדמות אליהן הגיע בשנה האחרונה  לבין פלטפורמות שיגור של טילים בליסטיים, העלולים להגיע לאירופה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

עיתון המקורב לשמרנים קובע כי ניסוי מנוע בדלק מוצק שבוצע לאחרונה יכול להגדיל את טווח הטילים של איראן לחמשת אלפים ק"מ ולאיים על מדינות אירופה. העיתון אף חולק שבחים לממשלתו של ראיסי, אשר בניגוד לקודמו, מגלה עמידה איתנה ובלתי מתפשרת במשא ומתן מול המערב בעיקר בכל הקשור לפיתוח יכולות הטילים של איראן.

דילמת המגדלים בעזה של חמאס וישראל

באמצעות ניסויי המנועים שבוצע לאחרונה ושיגור הלוויינים בסוף דצמבר 2021 – בעיצומו של המו"מ בנושא בגרעין – איראן שבה מבהירה, כי אין בכוונתה להתפשר בסוגיה זו במהלך המשא  ומתן בנושא הסכם הגרעין. יודגש, כי טכנולוגיית שיגור  הלוויינים המשמשת, גם לשיגור טילים בליסטיים, העלולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

 

העיתון פרהיח'תגאן Farhikhtegan באיראן דיווח (15.1) כי איראן עשויה לשאוף להגדיל את טווח הטילים הבליסטיים שלה ופיתוח טיל לטווח 5,000 הוא "קרוב יותר מאי פעם"[1].
העיתון פרהיח'תגאן Farhikhtegan באיראן דיווח (15.1) כי איראן עשויה לשאוף להגדיל את טווח הטילים הבליסטיים שלה ופיתוח טיל לטווח 5,000 הוא "קרוב יותר מאי פעם"[1].
העיתון, ששייך לאוניברסיטה הפתוחה (אזאד-ה אסלאמי) והמזוהה עם השמרנים של המשטר האיראני, התייחס לדבריו האחרונים של אמיר עלי חאג'יזאדהIslamic Revolution Guards Corps (IRGC) Aerospace Force Commander Brig Gen Amir Ali Hajizadeh in , מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה, ופירש אותם כי איראן מתכננת להגדיל את טווח טיליה הבליסטיים.

 

הגנרל חאג'יזאדה הכריז לאחרונה על "ניסוי מוצלח" [2]בתחום הטילים המשגרים לוויינייםsolid-propellant Satellite Launch Vehicle (SLV) engine ,. חאג'יזאדה  הופיע בפני אנשי דת בקום ואמר , כי במהלך השנתיים האחרונות, בוצעה סדרת ניסויים במשגר לוויינים המונעים בדלק מוצק "Raafe" solid-fueled space engine ,  והניסוי המוצלח האחרון היה בשימוש במנוע של דלק נוזלי בדחף של 66 טון. (solid-fuel motor which put out 66 tons of thrust) חאגי'זאדה מעריך כי איראן תשגר לוויינים רבים לחלל לאור ההצלחה בניסוי והוזלת שיטות ההנעה propulsion. מפקד חיל הטילים והחלל חשף עוד  כי גוף משגר הלוויינים החדש אינו מתכתי ומערכת ההנעה V מאפשר דחף גדול יותר בעלות נמוכה יותר. “("The new Iranian SLVs have a composite non-metallic body and their propulsion systems are static, meaning more thrust and lower cost")[3],. מפקד חיל הטילים והחלל הוסיף, כי לא ניתן לבלום את יכולתה של איראן בתחום התעופה והטילים באמצעות "התנקשויות, איומים וסנקציות[4]

לטענת העיתון פרהיח'תגאן, הניסוי המדובר מצביע על התקדמות משמעותית בתחום הטילים. העיתון הוסיף כי, למרות שאיראן הודיעה אינה מעוניינת לבנות טילים בליסטיים לטווח של יותר מ-2,000 קילומטרים, הרי שהמנוע החדש יכול לאפשר לה לעבור את הטווח הזה ולהתקרב אף לטווח 5,000 קילומטרים.

העיתון הזכיר את דברי חסין סלאמי, מפקד משה"מ מנובמבר 2017 לאירופיים שאם הם ירצו להכניס את סוגית יכולות הטילים של איראן לשיחות הגרעין, טהראן עלולה להגדיל את טווח הטילים שלה כדי שהטווח יכסה את המרחק בין איראן לאירופה.

ארה"ב רואה במשגרי לוויין מצד איראן הפרה של החלטת 2231 של מועצת הביטחון שאושרה ביולי 2015. לפי ההחלטה, איראן התבקשה שלא לנקוט כל פעולה בקשר לטילים בליסטיים העלולים לשאת נשק גרעיני.

תוכניות החלל האיראני, שהיו "רדומות" תחת שלטונו של רוחאני, הואצו כחלק מהתגובה האיראנית על יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין ומשמשות  עתה גם כמנוף לחץ על המערב במסגרת שיחות הגרעין.

חמאס והמהומות בנגב – עוד שמן למדורה

העיתון השמרני מתח ביקורת על הנשיא לשעבר חסן רוחאני וכתב כי, "בעוד שהממשלה הקודמת בראשות רוחאני ניסתה לצמצם ניסויי טילים ופעילות החלל של המדינה כדי למנוע כל ביקורת מצד מערב במהלך שיחות בווינה, הרי שהממשלה הנוכחית  אינה מעוניינת למצוא חן בעיני מערב…ולמעשה ממשלתו של אבראהים ראיסי רואה בניסויים אלה אמצעי לחץ על הצד השני בשיחות".

(שיגור באמצעות משגר הלווינים סימורג)
(שיגור באמצעות משגר הלווינים סימורג)

העיתון הזכיר, כי המערב עשה מאמצים ניכרים להכניס כבר את סוגיות טילים ופעילותה האזורית של איראן למסגרת שיחות  הגרעין שהתקיימו בווינה (עד תום תקופת ממשלתו של רוחאני), אך עתה טהראן בעודה מנהלת מו"מ להחייאת הסכם הגרעין, פועלת בתוקף להסיר את סוגית הטילים מסדר היום של השיחות.

העיתון פרהיח'תגאן חלק שבחים על ממשלת ראיסי וציין כי, "אמנם ככל הנראה חלה התקדמות מסוימת בשיחות הגרעין אך המערב אינו מפסיק לאיים על איראן באמצעות הסלמת סנקציות  ולכן טהראן בהצבעה שהיא שמה על סוגיות הליבה, מנסה להוביל  ולשכנע את מערב לנקוט עמדות ברורות יותר…הדגש החזק של טהראן על זכותה לחזק את יכולתה הצבאית מראה שככל שהלחצים המערביים יתגברו, איראן תרחיב את הניסויים הצבאיים שלה בנוסף להגדלת היקף המערכה האזורית".

ב-30 דצמבר שגרה איראן ממרכז החחל ע"ש ח'מיני באמצעות טיל משגר מסוג סימורג  (Simorgh satellite carrier)  3 לוויינים\מטעניםpayloads  לחלל (השיגור כנראה נכשל שכן הלוויינים לא נכנסו למסלולם. בעקבות השיגור הדפה איראן ביקורת שנמתחה במערב על השיגור ואמרה כי לאיראן שמורה הזכות לשגר לווינים. יודגש, כי הטכנולוגיה לשיגור לוויינים זהה לטכנולוגיה בה משמשים לשיגור טילים בליסטיים[5].

 

חלקים מן המאמר פורסמו בישראל היום.

[1] https://farhikhtegandaily.com/news/67802/%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%DB%B5%DB%B0%DB%B0%DB%B0-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%AA%D8%B1—%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%87/

[2] https://twitter.com/imamedia_org/status/1481679157683761161  (VIDEO) https://www.youtube.com/watch?v=t27-sVHWp0s

[3] https://caspiannews.com/news-detail/iran-holds-combined-military-drills-in-its-southeastern-province-2022-1-15-0/

[4] https://tinyurl.com/mashreghnews1326353

[5] https://jcpa.org/iran-accelerates-its-space-program-as-it-prepares-a-ballistic-missile-for-a-satellite-launch/