עבור לתוכן העמוד
Menu

הנפוטיזם חוגג ברש"פ

תופעת הנפוטיזם נחשפת גם בצמרת הרש"פ • בעלה של אינתיסאר אבו עמארה, ראש לשכתו של מחמוד עבאס, מונה לראש המחלקה המדינית של אש"פ ובתו מונתה ליועצת בשגרירות בחו"ל • מחמוד עבאס מעלים עין מתופעת הנפוטיזם שבאמצעותה הוא קונה את הנאמנות אליו

אינתיסאר אבו עמארה, ראש לשכתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס’ שהפכה לדמות החזקה בצמרת הרש"פ, נחשפה לציבור הפלסטיני בזכותה של סוהא ערפאת, רעייתו של יו"ר הרש"פ לשעבר יאסר ערפאת.

במספר ראיונות שהעניקה לאמצעי התקשורת הערביים בחודש שעבר, גילתה סוהא ערפאת כי “אינתיסאר אבו עמארה שולטת במחמוד עבאס והיא זו השולטת למעשה בפלסטין,ידה בכל, היא ממנה שרים ומפטרת שגרירים".
אשת סודו של מחמוד עבאס הפכה לשיחת היום בשטחים למרות שהיא מקפידה להתרחק מאמצעי התקשורת ולשמור על פרופיל נמוך.

אט אט נחשפים פרטים נוספים על פעילותה בצמרת הרש"פ ועל בני משפחתה שבזכותה קודמו אף הם לתפקידים חשובים ברש"פ. במילים אחרות, הנפוטיזם חוגג גם בלשכתו של יו"ר הרש"פ עצמו.

אתר האינטרנט " א-שאהד" חשף כי ב-12 בספטמבר עבאס מינה את סעיד אבו עמארה, בעלה של ראש לשכתו אינתיסאר אבו עמארה לתפקיד ראש המחלקה המדינית של אש"פ לאחר שהרחיק מהתפקיד את פארוק אלקאדומי והעביר את המחלקה מתוניס לרמאללה.

יו"ר הרש"פ הקודם, יאסר ערפאת, לא אהב בלשון המעטה את סעיד אבו עמארה וב-1996 הוא הרחיק אותו מתפקידו במשרד הפנים הפלסטיני למשרד האספקה.

אולם, ברגע שמחמוד עבאס זכה בבחירות לנשיאות ב-2005, לאחר מותו של יאסר ערפאת, הוא החזיר את סעיד אבו עמארה "מן הכפור" והעביר אותו לעבוד במזכירות של הועד הפועל של אש"פ.

זמן קצר לאחר מכן, בהתערבותה של אינתיסאר אבו עמארה, מינה מחמוד עבאס את סעיד אבו עמארה לתפקיד השגריר הפלסטיני בנסיכות עומאן.

 

סעיד אבו עמארה זכה לקידום מהיר בשירות החוץ הפלסטיני וב-2011 מינה אותו יו"ר הרש"פ למנכ"ל המחלקה המדינית של אש"פ לאחר שהחליט להעביר את המחלקה מתוניס לרמאללה ולסלק מדרכו את פארוק אלקאדומי שהתנגד להסכמי אוסלו ולאופן שבו מחמוד עבאס מנהל את המשא ומתן עם ישראל.

בכך ניטרל מחמוד עבאס את מעוז ההתנגדות האחרון נגדו בצמרת אש"פ,הוא החליש את המחלקה המדינית ומינה בראשה אחד מאנשי שלומו.

בלחצה של אינתיסאר אבו עמארה, קודם בעלה סעיד פעם נוספת ב-2013 לתפקיד מושל בלשכת הנשיא בדרגה של שר.

גם מונא, בתם של השניים קודמה ומונתה לתפקיד יועצת בשגרירות הפלסטינית בניקוסיה בירת קפריסין. היא נהנתה מסמכויות נרחבות ולאחר מכן הועברה לעבוד בקנדה. בעלה קיבל אף הוא ג'וב בשגרירות בניקוסיה.

לאחר הפירסומים על משפחת אבו עמארה וההטבות שלה הן זוכות מהרש"פ, בגיבוי מלא של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, החלו לכנות אותם בשטחים בשם "המשפחה המלכותית".

אין ספק שאינתיסאר אבו עמארה הצליחה לקדם את בני משפחתה בזכות קשריה האישיים עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, היא מקבלת ממנו גיבוי מוחלט בכל הנושאים החשובים, מדיניים וכלכליים כאחד, והיא חולשת בתוקף תפקידה על הנושאים הרגישים ברש"פ ועל הנעשה במשפחתו של מחמוד עבאס.

בכירים בפת"ח מאשרים את הדברים ואומרים כי משפחת אבו עמארה היא" דוגמא חייה לכך שאין שום צורך בכישורים כדי להתקדם ברש"פ אלא רק בקשרים."

אינתיסאר אבו עמארה היא אישה חזקה המכירה היטב את מחמוד עבאס ובמשך השנים היא הפכה לזרוע הביצוע שלו, בזכות הכוח הרב שצברה היא עשתה את מה שעושים רוב בכירי הרש"פ, הם דואגים לקדם את בני משפחותיהם לתפקידים בכירים ברש"פ כל עוד יש להם את הכוח לעשות זאת.

הנפוטיזם ברש"פ הפך לנורמה מקובלת, תושבים בשטחי הגדה אומרים כי משפחות שלמות של בכירים ברש"פ משתלטות על מנגנוני הרש"פ בתפקידים שונים ואילו מחמוד עבאס מעלים עין, כך הוא קונה את נאמנותם של האנשים שלו, המנהל התקין איננו מעניין אותו, בכיר בפת"ח אומר כי התופעה הזו מקובלת בכל מדינות ערב ומחמוד עבאס איננה רואה בה שום פסול.

ברש"פ דוחים את כל הטענות נגד אבו עמארה ובני משפחתה העובדים ברש"פ ואומרים כי הם מבצעים את תפקידם על הצד הטוב ביותר וכי התקדמו בזכות כישוריהם.

אשריי המאמין.

תמונות