עבור לתוכן העמוד
Menu

המתיחות על הר הבית – המשך המאבק ב"תכנית המאה"

ישראל, ירדן והרש"פ ממשיכות במתיחות על הר הבית • הפעם ההתנגשות בין ט' באב לבין חג הקורבן - הרקע שיבוש תכנית המאה

האירועים החמורים הבוקר (ראשון) בהר הבית היו צפויים מראש. יום תשעה באב חל השנה ביום הראשון של חג הקורבן המוסלמי(עיד אלאדחא) והווקף המוסלמי נערך מראש כדי לטרפד כניסה של מבקרים ישראל להר הבית כפי שמתקיים מדי יום ביומו ובצום תשעה באב.

כבר ביום שישי שעבר פירסמה מועצת הווקף קריאה לסגור היום את כל המסגדים במזרח ירושלים ולקיים את תפילת הבוקר במסגד אלאקצא "כדי למנוע את כניסת היהודים" למתחם הר הבית.

ואכן, התרגיל של הווקף הצליח באופן חלקי, כ-80 אלף מתפללים מוסלמים הגיעו לתפילה במסגד אלאקצא והמשטרה לא איפשרה את כניסת המבקרים הישראלים כדי למנוע חיכוך ועימותים.

הווקף המוסלמי עיכב את תפילת הבוקר ונקט סחבת מכוונת כדי למנוע את כניסת הישראלים למתחם,בתום התפילה התפזרו מרבית המתפללים המוסלמים ואז נאספה קבוצה של כאלפיים מתפללים סמוך לשער המוגרבים והחלה להשמיע קריאות לאומניות תוך ידוי אבנים וחפצים לעבר כוחות המשטרה.

כוחות המשטרה פיזרו באמצעים לפיזור הפגנות את המתפרעים, הסהר האדום דיווח כי פינה 37 פלסטינים לקבלת טיפול רפואי, כמו כן נפצעו בהתפרעויות 4 שוטרים ו- 2 אזרחים ישראלים באורח קל.

לאחר שהושג שקט יחסי במקום, הכניסה המשטרה את המבקרים הישראלים לרחבת הר הבית בקבוצות קטנות.

האירועים היום באו בהמשך למאבק בין ישראל לירדן והרש"פ על השליטה בהר הבית, בחודשים האחרונים החריפה המתיחות במקום על רקע הפרובוקציה של מועצת הווקף המוסלמי שפתחה את מתחם שער הרחמים תוך שהיא מפרה את צו בית המשפט מזה 16 שנים ואף פתחה בית תפילה במקום.

ישראל מקיימת מגעים שקטים עם ממשלת ירדן בניסיון להגיע להסדר שיפתור את המחלוקת בנושא מתחם שער הרחמים, אולם, עד כה לא הושגה הסכמה.

ברקע הדברים קיים תיאום מלא בין עבדאללה מלך ירדן לבין יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לנסות ולטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ, לכן הם מתסיסים את האווירה בהר הבית כדי להראות שהם כביכול "מגינים" על המתחם מפני ישראל וארה"ב.

המלך עבדאללה חושש כי ירדן תאבד את מעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום "ואדי ערבה"  משנת 1994, הוא מעריך כי הנשיא טראמפ סגר עסקה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כי האפוטרופסות על המקומות הקדושים בירושלים תועבר לסעודיה.

הווקף המוסלמי ממשיך להפיץ את השקר כי "מסגד אלאקצא בסכנה" וכי ישראל מתכננת לבנות בית כנסת במקום ולהביא לחלוקה במתחם כדי לאפשר תפילת יהודים כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון.

כרגע שקט בהר הבית אך המתיחות במתחם הר הבית צפויה להימשך בשבועות הקרובים לקראת הבחירות בישראל והפרסום הצפוי של  החלק המדיני של "עסקת המאה".

מערכת ההסתה הירדנית-פלסטינית בנושא הר הבית נמשכת כדי ליצור מתיחות ודריכות בקרב המוסלמים לקראת ההתפתחויות המדיניות הצפויות.