עבור לתוכן העמוד
Menu

המתיחות במפרץ: מפקד משה"מ קורא לפגוע בספינות ויחידות אמריקניות

הדברים באים בעקבות איומי הנשיא טרמאפ לאחר התקרית במפרץ הפרסי בשבוע שעבר • לתקרית זו קדמו תקריות נוספות שהעלו אתה מתיחות באיזור

המתיחות בין ארצות הברית לבין איראן ממשיכה להסלים בעקבות מספר תקריות בין כלי שיט של משמרות המהפכה האיראניים לבין ספינות אמריקניות במפרץ הפרסי   ובעקבות טענות משה"מ כי שגרו בהצלחה לוויין צבאי.

דוברים איראנים שונים מדגישים את  עוצמת הפגיעה של נגיף הקורונה בארצות הברית ו"מייעצים" לנשיא טראמפ להפנות את משאבי הצבא לטפל בנגיף ולא לפעול הרחק מגבולות ארה"ב. שר החוץ האיראני, ג'ואד ט'ריף, מתח ביקורת על סדרת ציוצים של נשיא ארצות הברית טראמפ, בהן הנחה, בעקבות התקריות בין כלי שיט איראניים לכלי שיט אמריקניים, את ספינות הצי האמריקני "לירות ולהשמיד", ספינות האיראניות אם יוסיפו להטריד אותן. בנוסף שיתף טראמפ ציוץ, של חשמת עלוי ((Heshmat Alavi, המזוהה עם ארגון  האופוזיציה המג'האדין ח'לק, שחלק שבחים למדיניותו נגד איראן ומתח ביקורת על קודמו אובמה[1].

/p>

 

 

שה"ח האיראני אמר כי על נשיא ארה"ב לדאוג לכ- 5,000 אנשי צי אמריקניים שנדבקו בקורונה במקום להיות שותף לאיומים "אותם מעודדים הטרוריסטים של צדאם חסין"[2]. הוא חזר על הודעתו כי לארה"ב אין מה לחפש 7,000 מייל הרחק מחופיה של ארצות הברית ולעורר פרובוקציות מול המלחים האיראניים הפועלים לאורך חופי "המפרץ הפרסי שלנו" .

מפקד משה"מ מבקר באי האסטרטגי אבו מוסא ומאיים על ארה"ב

 

דובר צבא איראן מאיים על ארה"ב

בתגובה לאיומי נשיא ארה"ב הזהיר  מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי,[3] כי ליחידות חיל הים האיראני יכולת לפגוע בכל כלי שיט או יחידה צבאית השייכים ל"כוחות הטרוריסטיים של אמריקה" המסכנים את ביטחונם ואת שלומם של כלי השיט הצבאיים והאזרחיים "אנו אומרים לאמריקנים כי אנחנו נחושים להגן על ביטחוננו הלאומי, גבולותינו הימיים וביטחון השיט". סלאמי שגר את איומיו לאחר טיסה מעל אזור התקריות ובמהלך ביקורו באי האסטרטגי אבו מוסא לפתחם של מיצרי הורמוז במפרץ הפרסי , כשברקע ספינות תקיפה מהירות (FAC) של חיל הים של משה"מ.

מפקד משה"מ הוסיף, כי התקרית בשבוע שעבר (בין 11 ספינות התקיפה האיראניות ב-15 אפריל) מעידה כי המאבק בנגיף הקורונה החליש את מערך הפיקוד והשליטה של יחידות הצבא האמריקניות והן נוקטות בהתנהגות לא מקצועית ומסוכנת כאשר הן פוגשות את הספינות האיראניות". קודם לכן, פרסמם משה"מ הודעה המתייחסת לתקרית כ"תסריט הוליוודי". יודגש, כי קדמו לתקרית ב-15 אפריל לפחות עוד 4 תקריות נוספות במפרץ הפרסי בין כלי שיט איראניים לבין ספינות הצי האמריקני ומיכלית סינית, שאף נגררה לנמל בנדר ג'אסק אך שוחררה לאחר זמן קצר.

גם דובר צבא איראן, אבו אלפצ'ל שכארצ'י (Abolfazl Shekarchi), מתח ביקורת על איומי נשיא ארה"ב ואמר, ברוח הצהרות שה"ח האיראני, כי "במקום  להטריד אחרים על ארה"ב לטפל בנגיף הקורונה שפגע בכוחות הצבא האמריקני". הוא שב וקרא לנסיגת כוחות ארה"ב מן המזרח התיכון והוסיף כי עליהם לסייע לאוכלוסייה האמריקנית להתמודד עם הנגיף בדומה לפעילות  משמרות המהפכה והבסיג' (זרוע המתנדבים של משה"מ). 

 

דובר הצבא: תפסיקו להטריד ותעזרו לעצמכם
דובר הצבא: תפסיקו להטריד ותעזרו לעצמכם

שיגור הלווין – צעד מתריס

מעבר למתיחות במפרץ הפרסי ובעיראק, על רקע הרכבת הממשלה הפרו-איראנית ופריסתם מחדש של הכוחות האמריקניים במדינה,  מסלימה המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית גם בסוגיות הקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית. בצעד מתריס איראני נוסף,  שוגר (22 אפריל) על ידי משמרות המפכה   Noor-1 לוויין צבאי, היכול לאסוף מידע על הכוחות האמריקנים המוצבים באזור. איראן מטיסה מעת לעת מל"טים מעל ספינות הצי האמריקני הפועלות במפרץ הפרסי ובעיראק. מפקד משה"מ אמר (22 אפריל) כי השיגור המוצלח משפר את כוחה ההגנתי של איראן …עתה אנו מסוגלים להביט על העולם מלמעלה וזהו הישג אדיר עבור משמרות המהפכה היכולים להרחיב את גבולות המודיעין האסטרטגי, לוחמת המידע ולוחמת המודיעין"[4]  הרמטכ"ל האיראני, שיגר מסר ברכה בו נכתב כי "משה"מ שוב הוכיח, כי הוא פועל בהתמדה להגשמת היעדים האסטרטגיים שמציב מנהיג איראן". מפקד זרוע הטילים והחלל של משה"מ אמיר עלי חאג'זאדה Amir Ali Hajizadeh)) אמר "כי השגת ושימוש בטכנולוגיית חלל הם כורח המציאות ועל איראן למצוא את מקומה בכלל". הוא הוסיף כי המנוע של המשגר Qassed (שליח)  מונע בדלק מוצק ונוזלי  ובנוי מחומרים מיוחדים.

המשגר ששמש לשיגור הלוויין עלול גם לשמש את תוכנית הטילים האיראנים הבליסטיים בין-יבשתיים היכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים, המתקדמת "בחסות" תוכנית החלל האיראנית, בניגוד להחלטות מועצת הביטחון.

איראן ממשיכה, למרות משבר הקורונה, להתריס מול ארצות הברית במספר חזיתות ואף ללעוג לדרך הטיפול האמריקני בנגיף הקורונה.  על רקע זה נראה, כי פשרה כלשהי בנושא הסכם הגרעין, שגם כך נדחק לשוליים, רחוקה מתמיד ופוטנציאל ההתלקחות הצבאית המוגבלת במרץ בין שתי המדינות גובר.

 

[1] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1252960830255173634

[2] https://twitter.com/JZarif/status/1253245798931890176 תנועת האופוזיציה המג'האדין ח'לק הופעלה המהלך מלחמת איראן עיראק על ידי צדאם נשיא עיראק

[3] https://tinyurl.com/IRIBaBuMusa23042020  (video clip)

[4] https://en.mehrnews.com/news/157899/IRGC-now-capable-of-monitoring-Earth-from-space-Salami