עבור לתוכן העמוד
Menu

המשימה: למנוע פיצוץ ביטחוני בגדה

ממשל ביידן מודאג מאוד מהיחלשות מעמדה של הרש"פ בגדה ומאפשרות השתלטות תנועת חמאס עליה • ראש ה-CIA וויליאם ברנס נועד עם יו"ר הרש"פ ודן עמו בדרכים לחיזוקה של הרש"פ • ממשל ביידן סבור כי הדרך הטובה ביותר כעת היא לחזק את הכלכלה הפלסטינית

במסגרת ביקורו בישראל הגיע ראש ה-CIA וויליאם ברנס ב-11 באוגוסט גם לביקור במוקאטעה ברמאללה כאורחו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

ברנס מכיר את מחמוד עבאס שנים רבות והשניים מיודדים. וויליאם ברנס הגיע לרמאללה במסוק ונועד עם יו"ר הרש"פ בלשכתו, על פי גורמים ברש"פ, בפגישה השתתפו גם מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני, וחוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, השניים מהווים יחדיו את "הציר החזק" ברש"פ המקורב ביותר למחמוד עבאס ושאחראי לתיאום בין הרש"פ לישראל ולארה"ב.

הצטרפו אל ערוץ הטלגרם שלנו.

הרש"פ הטילה איפול מלא על הפגישה ולא פירסמה שום הודעה בסיומה או תמונה ממנה ,כנראה בגלל רגישות הנושאים שנדונו בפגישה.

וויליאם ברנס ראש ה CIA
וויליאם ברנס ראש ה CIA

גורמים בכירים ברש"פ אמרו כי הפגישה עסקה רובה ככולה בייצוב המצב הביטחוני ברש"פ בעקבות ההתחזקות במעמדה של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני לאחר המלחמה האחרונה, המשבר הכלכלי הקשה של הרש"פ והזעם העממי ברחוב בעקבות מותו של הפעיל ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

ממשל ביידן חושש מפני פיצוץ ביטחוני בשטחי הגדה על רקע המצוקה הכלכלית הקשה והפעילות החתרנית של חמאס להפיל את יו"ר הרש"פ מכסאו.

ממשל ביידן, כמו ישראל, חושש מאפשרות קריסתה של הרש"פ, אולם, על פי גורמים ביטחוניים בישראל הרש"פ שולטת היטב במצב והיא הצליחה להכיל את הזעם העממי ברחוב הפלסטיני על הריגתו של ניזאר בנאת.

גורמים בכירים בישראל אומרים כי אין סכנה מיידית לקריסתה של הרש"פ וכי הרש"פ כבר הייתה בעבר במצבים קשים יותר. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, במצב בריאותי טוב, למרות שתנועת חמאס ויריביו בפת"ח מפיצים בשבועות האחרונים פייק ניוז כי הוא על ערש דווי, והוא שולט היטב במצב.

אולם, ממשל ביידן רוצה לשפר את מצבו של יו"ר ברחוב הפלסטיני במיוחד על מנת לנטרל את השפעתה הגוברת של תנועת חמאס. במודיעין הישראלי וב-CIA חוששים כי תנועת חמאס מתכננת שוב הסלמה על רקע המשא ומתן התקוע בשיחות קהיר על שיקום הרצועה, הכנסת הכסף הקטארי ועסקת חילופי השבויים עם ישראל.

פגישת עבודה בין אנשי הרש"פ לשליח ארה"ב למזרח התיכון האדי עמר
פגישת עבודה בין אנשי הרש"פ לשליח ארה"ב למזרח התיכון האדי עמר

נראה כי יחיא סינוואר מחפש שוב תירוצים על רקע דתי כדי להבעיר את השטח, אחד המועדים הקרובים הינו ה-21 באוגוסט שהינו יום השנה לשריפת מסגד אל-אקצא.

גורמים בחמאס מסרו כי הפלגים ברצועה מתכננים בתאריך הזה "יום זעם" גדול בסגנון "צעדות השיבה" בגבול רצועת עזה עם ישראל.

ממשל ביידן הגיע למסקנה כי בדרך הטובה כרגע לנסות ולחזק את מעמדה של הרש"פ הינה באמצעות חיזוק מצבה הכלכלי בשטח, זה עשוי לצמצם את הזעם נגדה. ביקורו של ראש ה-CIA בשטחי הגדה הוא הביקור השני של בכיר ממשל ביידן בשטחים הפלסטינים, לפני כחודש ביקר ברמאללה האדי עמרו, מחזיק התיק הפלסטיני במשרד החוץ האמריקני, אשר הגיש לממונים עליו שורה של המלצות כיצד ניתן לחזק כלכלית את הרש"פ.

על פי גורמים בפת"ח, ראש ה-CIA וויליאם ברנס דן עם יו"ר הרש"פ בשורה של נושאים כלכלים וביטחוניים, מחמוד עבאס התלונן על החלטת ממשלת בנט להרחיב את הבנייה בהתנחלויות, למרות שישראל אישרה בניית אלף יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C בגדה, בנוסף לכך ישראל ממשיכה לקזז בכל חודש, מכספי המסים שהיא גובה עבור הרש"פ, סכום של 50 מיליון שקלים שהוא הסכום שמשלמת הרש"פ כמשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם.

מחמוד עבאס ביקש מוויליאם ברנס שישראל תדחה את הקיזוז של הכספים האלה עד שהרש"פ תתגבר על המשבר הכלכלי שלה וביקש את תמיכת ממשל ביידן בשינוי הסכם פאריז.

כמו כן דנו השניים בחידוש הסיוע האזרחי לרש"פ שאותו הפסיק הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

ראש המודיעין הפלסטינית, פרג'
ראש המודיעין הפלסטינית, פרג'

חוסיין א-שיח' העביר לממשל ביידן לפני יותר מחודש רשימה של כ-30 צעדים שישראל נדרשת לנקוט כדי לחזק את מעמדה של הרש"פ.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר דיווח ב-13 באוגוסט מפי מקורות בפת"ח כי ראש ה-CIA וויליאם ברנס גישש במהלך הפגישה עם מחמוד עבאס אחר האפשרות לחידוש התהליך המדיני בין ישראל לרש"פ והציע למחמוד עבאס להיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט.

על פי הדיווח, מחמוד עבאס הסכים להשתתף בפגישה כזו בתנאי שהיא תתקיים בחסות אמריקנית.

גורמים מדינים בירושלים אומרים כי הנושא הזה איננו נמצא כעת על הפרק וכי ישראל עושה מאמץ על פי בקשת ממשל ביידן לסייע לשיפר מצבה הכלכלי של הרש"פ, ישראל משתדלת להראות כי היא רצינית בכוונותיה לקראת הפגישה בבית הלבן בים הנשיא ביידן לראש הממשלה בנט בחודש הבא.
ברנס דן עם מחמוד עבאס גם בדרכים לחזק את מננגוני הביטחון הפלסטינים בגדה ולהדק את הקשר בין ה-CIA לבין מנגנוני הביטחון הפלסטינים שהם חיוניים לשמירה על מחמוד עבאס על כיסאו.

ממשל ביידן רואה בגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני דמות חיובית ההולכת בדרכיו של מחמוד עבאס שיש לחזקה,מאג'ד פרג' זקוק לחיזוק בתוך תנועת פת"ח עצמה ובתוך הרש"פ.

האישיות החזקה היום בתנועת פת"ח היא ג'בריל רג'וב שאיננו מקובל על ישראל וארה"ב כיורש פוטנציאלי למחמוד עבאס.

המשך שלטונו של מחמוד עבאס הוא אינטרס ישראלי- אמריקני וערבי, החשש מעליית חמאס לשלטון הוא גדול ולכן יש חשיבות גדולה לביקורו של וויליאם ברנס ברמאללה.

הרבה תלוי גם בשאלה מה יקרה ברצועת עזה, האם פניה של חמאס לרגיעה או להסלמה? כל זה משליך גם על המצב הביטחוני בגדה, מצבה של הרש"פ השתפר קמעא מאז מבצע "שומר החומות" אולם שלטונה עדיין נמצא בסכנה.