עבור לתוכן העמוד
Menu

המשחק של חמאס: שיקום עזה הסלמה בגדה

כל חברי הלשכה המדינית של חמאס הגיעו לקהיר לשורה של דיונים עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בנושא הרגיעה ברצועה ועסקת חילופי השבויים עם ישראל • מדובר במפגש חשוב, ההערכה בישראל היא שחמאס הולך לרגיעה בגבול הרצועה, אך יבקש להסלים את המצב בשטחי הגדה

משלחת גדולה של חמאס הגיעה לקהיר על פי הזמנת המודיעין המצרי לשיחות בנושאים המרכזיים העומדים על הפרק כמו ייצוב הרגיעה, שיקום הרצועה ועסקת חילופי שבויים עם ישראל, וגם כדי לקיים את הישיבה הראשונה של חברי הלשכה המדינית החדשה בהשתתפות 19 חבריה.

תהליך הבחירות הפנימיות בחמאס הסתיים ונבחרו בו הדמויות המוכרות: אסמעיל הניה ליו"ר הלשכה המדינית,ח'אלד משעל לראש חמאס בחו"ל, צאלח אלעארורי לתפקיד סגן יו"ר הלשכה המדינית ומנהיג חמאס בגדה ויחיא סינוואר לתפקיד מנהיג חמאס ברצועת עזה.

המשלחת של חמאס תקיים סידרה של פגישות עם ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דווח ב-4 באוקטובר מפי גורמים בחמאס כי מצרים מנהלת את המשא ומתן עם חמאס בתיאום עם ממשל ביידן במטרה לייצב את הפסקת האש עם ישראל לאחר מבצע "שומר החומות".

יציאת משלחת חמאס למצרים
יציאת משלחת חמאס למצרים

הממשל האמריקני מציב זאת כתנאי ראשון לשיקום הרצועה ושיפור הכלכלה ותנאי החיים של העזתים.

זה כנראה מה שנקבע בפגישה בין נשיא מצרים א-סיסי לבין ג'ייק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי האמריקני. הנשיא המצרי עושה מאמץ אדיר מאז תום מבצע "שומר החומות" לייצב את המצב הביטחוני בגבול הרצועה על פי בקשתו האישית של הנשיא ביידן ולקראת ביקורו של א-סיסי בבית הלבן.

חאזם קאסם, דובר חמאס ברצועת עזה טען כי דיוני משלחת חמאס בקהיר מתמקדים ביחסים הבילטרליים עם מצרים, שיפור המצב הכלכלי ברצועה, הקלת המצור הישראלי ושיקום הרצועה.

במקביל לביקורה של משלחת חמאס, שרובה הגיעה מרצועת עזה, מבקרת בקהיר משלחת של אנשי עסקים פלסטינים מרצועת עזה במסגרת ביקור מתוכנן מראש, שנדחה בשל הבחירות של התאחדות הקבלנים הפלסטינית.

המשלחת כוללת 15 דמויות ממגזרים שונים, שייפגשו עם האחראים על תיק השיקום ונציגי התיק הפלסטיני במודיעין המצרי.

חלק מחלק מחברי המשלחת ידונו בסוגיות הנוגעות לסחורות המותרות לעזה, הגברת הסחר, לרבות יצוא מרצועת עזה למצרים, וכן נושאים כלכליים שמטרתם לשפר את מצב חייהם של תושבי הרצועה.

מקורות בחמאס ובמצרים מוסרים לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" שבפגישה אתמול בין משלחת חמאס לראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, המצרים העבירו תנאים שישראל הציבה שאם בעזה יעמדו בהם, ישראל תאפשר את שיקום הרצועה ולא תתנגד להכנסת חומרים דרך מעבר רפיח. לפי הדיווח, יתבצע בתקופה הקרובה שדרוג במעבר רפיח ויותקן אמצעי סריקת משאיות מתקדם בדומה למנגנון אירופאי שיותקן במעברים הישראלים. כמו כן בשיחות חמאס הדגיש שהסכם רגיעה יהיה תלוי במצב בירושלים, בגדה ובבתי הכלא בישראל, ולא רק בעזה. הדבר הפתיע את המצרים שציינו את הקושי בקשירה בין כל הזירות להסכם רגיעה.(ה.ה)

האסטרטגיה של חמאס

הביקור של משלחת חמאס בקהיר הוא חשוב ביותר לגבי המשך הרגיעה ברצועה וגורל עסקת חילופי השבויים. גורמים ברצועת עזה מעריכים כי העובדה שכל הלשכה המדינית של חמאס הוזמנה לקהיר מעידה על כך שהמודיעין המצרי יעמיד בפני הנהגת חמאס הצעות חשובות וידרוש קבלת תשובות במקום כדי שניתן יהיה להתקדם במגעים מול ישראל.

ביקור משלחת חמאס בקהיר מתקיים כשבגבול הרצועה עם ישראל שורר שקט יחסי כבר כמה ימים. חמאס הבליג על מותם של 3 פלסטינים בשבוע שעבר ומנע מהג'יהאד האסלאמי להגיב צבאית נגד ישראל כדי שלא לקלקל את הביקור במצרים.

לעומת זאת, חמאס ממשיך במאמץ גדול להוציא פיגועי הרג וחטיפה של ישראלים משטחי הגדה.

המבצע הגדול של צה"ל והשב"כ לחשיפת תשתית החמאס הגדולה ביהודה ושומרון נמשך.

ארגון חמאס משחק משחק כפול מול השחקנים האזוריים והבינלאומיים, מחד גיסא, הוא מציג גירסא כי ברצונו לחזור להבנות הרגיעה, לקבל את המענק החודשי הקטארי ולשקם את הרצועה מנזקי מבצע "שומר החומות", אך מאידך גיסא, הוא מנסה להדליק את שטחי הגדה באמצעות הקמת תשתיות טרור לביצוע פיגועים נגד ישראל וגם כדי לזעזע את שלטונו של מחמוד עבאס.

ארגון חמאס פועל להפוך את שטחי הרש"פ לשדה קרב כדי למנוע כל כניסה של צה"ל לערים והכפרים בשטחי A וליצור מצב שכל כניסה כזו תיתקל בהתנגדות פלסטינית באש חיה, לכן הוא מזרים כספים לפעיליו כדי שירכשו עוד כלי נשק ויגייסו פעילים חדשים בכל רחבי הגדה.

בכיר חמאס, חוסאם בדראן, אמר בסוף שבוע שעבר כי "הגדה המערבית הולכת לכיוון של עימות כולל עם הכיבוש ויש בה מספיק לוחמים למרות התיאום הביטחוני והרדיפות של הכיבוש".

על פי גורמי הביטחון בישראל, חברי התשתית של חמאס שנעצרו, ושחלקם חוסל על ידי צה"ל והימ"מ, תכננו לבצע שורה של פיגועי הרג וחטיפת ישראלים במרכז הארץ, בירושלים ובערים נוספות.

השב"כ חשף כמות גדולה של חומרי נפץ שהוסתרה בבאר מים בכפר בידו שבה תכננו חברי התשתית החבלנית להשתמש בכמה פיגועים.

נראה כי חמאס מנסה שוב לחטוף אזרחים וחיילים ישראלים כדי לצבור קלפי מיקוח נוספים ולזרז את המשא ומתן בינו לבין ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה.

חמאס נכנס לתחרות פנימית עם ארגון הג'יהאד האסלאמי ולמירוץ של מי יעשה יותר פיגועים נגד ישראל. הבריחה של 6 המחבלים מכלא גלבוע, ש-5 מהם השתייכו לארגון הג'יהאד האסלאמי, העלתה את קרנו של הארגון בשטחים וחזקה את מעמדו ברחוב הפלסטיני, מהלך זה פגע בתדמית של חמאס, אחרי מבצע "שומר החומות" והביא לחיזוק  מעמדו של חמאס ברחוב הפלסטיני והוא הצליח ליצור את התדמית של "מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא", אך הבריחה מכלא גלבוע טרפה את הקלפים מחדש וחמאס צריך שוב להוכיח את עצמו ברחוב הפלסטיני כמי שמוביל את "ההתנגדות" נגד ישראל.

מי שמוביל את האסטרטגיה של חמאס בשטחי הגדה ואחראי על הקמת תשתיות הטרור בה הוא צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית של חמאס ביחד עם סגנו זאהר ג'בארין.

 

עסקת חילופי השבויים

עסקת חילופי השבויים החדשה בין ישראל לחמאס היא מרכיב חשוב בייצוב הרגיעה, למרות פירסומים שונים באמצעי התקשורת הערביים, הנושוא הזה עדיין תקוע.

זאהר ג'בארין,סגן ראש חמאס בגדה והממונה על תיק השבויים הישראלים בחמאס הכחיש את הדיווח בערוץ "אל-ערביה" ב-3 באוקטובר כאילו הושגה כביכול פריצת דרך במגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס.

בראיון שהעניק זאהר ג'בארין בסוף השבוע שעבר לאתר "ערבי 21" המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים" הוא חשף את שמות רבי המחבלים שחמאס דורש מישראל במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה.

מדובר בשמות נוספים לשמות 6 המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע ושדובר הזרוע הצבאית של חמאס "אבו עוביידה" הודיע לפני שבועיים כי שחרורם יעמוד בראש הרשימה של הדרישות של חמאס מישראל.

מרוואן ברגותי: בכיר תנועת פת"ח ואדריכל הטרור של האינתיפאדה השניה, שפוט ל-5 מאסרי עולם לאחר שהורשע ברצח אזרחים ישראלים.היה אמור להשתחרר ב"עסקת שליט" ב-2011 אך יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טירפד את שחרורו ועל פי גורמים בפת"ח פועל גם כעת למנוע את שחרורו במסגרת העסקה החדשה מכיוון שהוא נחשב ליריבו הפוליטי הבכיר שמתכוון להתמודד מולו בבחירות לנשיאות.

אחמד סעאדאת: ראש ארגון החזית העממית בשטחים, בדצמבר 2008 גזר עליו בית משפט צבאי ישראלי עונש של 30 שנות מאסר על פעולות הטרור שביצע ארגונו ועל שתכנן את רצח השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל.

עבאס א-סייד: היה ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, שפוט ל-35 מאסרי עולם על רצח ישראלים, בין היתר היה מתכנן הטבח במלון פארק בנתניה בליל הסדר. חמאס דרש את שחרורו ב"עסקת שליט" אך ישראל התנגדה בתוקף.

עבד אלנאצר עיסא: בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בגדה, שפוט למאסר עולם על פיגועים בישראלים, פעל ביחד עם יחיא עייאש "המהנדס" שחוסל על ידי השב"כ.

בילאל עות'מאן: בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בגדה, שפוט למאסר עולם על פיגועים בישראלים, אחיו המחבל גורש לטורקיה ב-2011 במסגרת "עסקת שליט".

ג'מאל אבו אלהיג'א: בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בגדה מוצאו מאזור ג'נין שפוט לכמה מאסרי עולם. נחשב ליורשם של בכירי החמאס קייס עדוואן וחוסאם בדראן. על פי המידע במערכת הבטחון השתתפו הוא ועוזרו  איסלאם ג'ראר בתכנון והוצאת הפיגוע באוטובוס בצומת מירון וכן בפיגוע במסעדת "מצה" בחיפה.

אחראי לפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים, שיגור מכונית תופת לחדרה ופיגוע התאבדות בנהריה.

מוחמד עמראן: בכיר בזרוע הצבאית של חמאס היה מנהיג אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל, שפוט למאסר ממושך על מעורבות בשיגור מחבלים מתאבדים לישראל.