עבור לתוכן העמוד
Menu

המשחק הכפול של קטאר

ישראל מקיימת מגעים מואצים עם המודיעין המצרי כדי למנוע הסלמה בחודש רמדאן • לירדן אין מנופי לחץ על ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי וקטאר משחקת תפקיד שלילי במאמצים למנוע את ההסלמה

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, מתקיימים מגעים מואצים בין ראש המל"ל אייל חולתא לבין הגנרל עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי כדי למנוע את המשך ההסלמה בתקופת חודש רמדאן בעקבות גל הטרור בערים המרכזיות בישראל.

מצרים מתנגדת לגל הטרור החדש ומגנה אותו כפי שבא לידי ביטוי בהצהרת שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ב"פסגת הנגב".

מצרים מפעילה את השפעתה על ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי שלא יפתחו חזית חדשה מול ישראל באמצעות שיגור רקטות מרצועת עזה.

ישראל עשתה מחווה כלפי רצועת עזה ואישרה כניסת עוד שמונת אלפים פועלים עזתיים לעבודה בישראל במהלך חודש רמדאן. בסה"כ מותרת כניסתם של 20 אלף פועלים עזתיים לעבודה בישראל.  חידוש הטרור מהרצועה יביא להפסקת עבודתם ולפגיעה כלכלית מיידית ברצועת כבר לקראת עיד אלפיטר המסיים את חודש רמדאן.

ישראל הבהירה למצרים כי היא מעוניינת בהרגעה מהירה של המצב הביטחוני. היא לא פוסלת את האפשרות כי איראן עומדת מאחורי ההסלמה באמצעות שלוחותיה ברצועת עזה שהן חמאס והג'יהאד האסלאמי. גם למצרים יש אינטרס להרגיע את ההסלמה הביטחונית שעלולה  להביא למערכה צבאית חדשה ברצועת עזה שתהרוס את תהליך שיקומה של רצועת עזה מנזקי מבצע "שומר החומות" ועלולה לערער גם את היציבות הפנימית במצרים.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי מצרים היא הרבה יותר אפקטיבית ביכולתה להשפיע על ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי מאשר ירדן.

לעבדאללה מלך ירדן אין שום השפעה על ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

התפקיד השלילי של קטאר

בין מצרים לקטאר חלה בשבועות האחרונים התקרבות. קטאר הסכימה להשקיע במצרים סכום של 5 מיליארד דולר, אולם קטאר מקורבת לאיראן וגם לארגון חמאס ויש לה תפקיד שלילי ביותר בגל ההסלמה הנוכחי והדבר בא לידי ביטוי בשידורי ההסתה שלה נגד ישראל בערוץ אל-ג'זירה ובמסרים שהיא מעבירה לארגון חמאס.

ישראל טעתה בגדול בכך שמלכתחילה איפשרה לקטאר "דריסת רגל " ברצועת עזה בתמורה להעברת תמיכה כספית חודשית לפקידי חמאס ולמשפחות הנזקקות ברצועת עזה.

קטאר שתארח את המונדיאל בסוף 2022, הינה מדינה תומכת טרור בכל העולם הערבי והאסלאמי, בטרור סוני ושיעי כאחד, היא תומכת בחמאס, בג'יהאד האסלאמי, בחזבאללה, בטאליבאן באפגניסטן, בארגון אל-קאעדה וב"משמרות המהפכה"האיראניים.

היא מארחת בדוחא את מפקדת חמאס ומנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל,מרבית הכסף שקטאר העבירה כסיוע הומניטרי לרצועת עזה הגיע בסופו של דבר לזרוע הצבאית של חמאס אשר השתמשה בו לצורך התעצמותה הצבאית.

קטאר מסרבת לנורמליזציה עם ישראל ובניגוד לאיחוד האמירויות היא לא משנה את עמדתה וממשיכה בקשרים הדוקים עם איראן.

אחת הבעיות העיקריות מבחינת ישראל היא שממשל ביידן הפך באחרונה את קטאר ל"בת יקירה" לו מתוך שיקולים אזוריים ובגלל משבר האנרגיה שהחריף עקב הפלישה הצבאית של רוסיה לאוקראינה, הנשיא ביידן אף הכריז על קטאר כ"בת ברית" קרובה של ארה"ב למרות שאיננ חברה בברית נאט"ו.

הנשיא ביידן אירח בבית הלבן בתחילת חודש פברואר שעבר את שליט קטאר השיח' תמים בן חמד, הוא היה השליט הערבי הראשון שהנשיא ביידן נפגש עמו מאז הוא נכנס לבית הלבן וזכה לכבוד מלכים.

על פי מקורות ערביים, הנושא המרכזי בפגישה בינהם היה הבטחת היציבות של  אספקת אנרגיה גלובלית וחיפוש מקורות אנרגיה חלופיים לגז הרוסי.

קטאר גם משמשת עבור ממשל ביידן כצינור להעברת מסרים לאיראן, כזכור היא גם מארחת בשטחה את המטה הצבאי המרכזי של צבא ארה"ב ושני בסיסים צבאיים.

קטאר פועלת בשיטת "הפרד ומשול", למרות היותה מדינה קטנה היא מעורבת בהרבה סכסוכים בעולם ויודעת היטב "לרקוד על כל החתונות".

היא יכולה הייתה למלא תפקיד מרגיע בגל ההסלמה הנוכחי בין ישראל לפלסטינים אבל בינתיים זה לא קורה, יתכן שהיא ממתינה שההסלמה תגבר כדי להתערב ברגע האחרון ולהציג את עצמה כגורם מרגיע ומשפיע כדי לגזור את הקופון.

 

 

 

 

.