עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר עם רוסיה: בשאר אסד המרוויח העיקרי

הנשיא הסורי בשאר אסד מרוויח מהמשבר ביחסי ישראל סוריה והוא ינסה לנצל את התמשכות המשבר כדי להתחמש בעוד נשק וטכנולוגיה איראנית מתוך הנחה שישראל לא תתקוף בארצו כל עוד נמשך המשבר • האינטרס הישראלי מחייב את פתרון המשבר במהירות כדי לחדש את הפעילות האווירית נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה

נפתלות הן דרכי הפוליטיקה המזרח תיכונית.

נכון לשעה זו הנשיא, בשאר אסד, הוא המרוויח העיקרי מהמשבר הדיפלומטי בין ישראל לרוסיה, בעקבות הפלת המטוס הרוסי.

באופן אבסורדי, סוריה שמערכת ההגנה האווירית שלה היא שהפילה את המטוס הרוסי באמצעות טיל רוסי מסוג 5-SA יוצאת "נקיה" מהפרשה בעוד ישראל נדרשת לשלם את המחיר.

אמנם, שר המודיעין ישראל כץ גילה ב-20 בספטמבר כי הנשיא פוטין לא ענה לשיחות הטלפון של הנשיא בשאר אסד, זמן קצר לאחר הפלת המטוס ועפ"י דיווחים שונים נעצרו קצינים במערך ההגנה האווירית הסורית שהיו אחראים להפלת המטוס, אבל מה שקובע הוא האינטרסים של סוריה  ומה שרוצה הנשיא פוטין להפיק מהמשבר הזה בקשר להבנות האטסרטגיות עם ישראל בכל הקשור לנעשה בסוריה.

ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני המקורב לחזבאללה דיווח ב-21 בספטמבר כי רוסיה דחתה את הסברי ישראל לתקרית הפלת המטוס הרוסי ואת הדו"ח שמסר בעניין מפקד חיל האוויר האלוף נורקין בעת ביקורו במוסקבה, דבר מעיד על כך שרוסיה איננה ממהרת לסיים את המשבר ורוצה להפיק ממנו את המקסימום. נדמה כי רוסיה מבקשת לשנות את הסכם ההבנות האסטרטגיות שהיא השיגה עם ישראל לפני 3 שנים ברגע שהתערבה באופן צבאי במלחמה בסוריה לטובתו של הנשיא בשאר אסד ולהתאים אותו למציאות הנוכחית עפ"י האינטרסים שלה.

גורמים צבאים בישראל מסרו לעומת זאת כי מנגנון התיאום בין ישראל לרוסיה חזר לשגרה לאחר ביקור מפקד חיל האוויר האלוף נורקין במסוקבה וכי סוכם ש"שני הצדדים יבחנו כיצד לשפר את התיאום כדי למנוע חיכוך ומצד שני לשמור על חופש פעולה".

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר ב-21 בספטמבר כי הנשיא פוטין עודכן בתוצאות ביקורו של מפקד חיל האוויר הישראלי במוסקבה, אך לא התקבלה בקרמלין החלטה בקשר לצעד הבא של רוסיה בנושא, הוא נשאל על היחסים העתידיים עם ישראל ואמר כי "מוקדם לדבר על כך".

מלחמת האזרחים בסוריה על סף סיום, הנשיא פוטין הגיע להסכם עם נשיא טורקיה ארדואן על הדרך לטפל באזור אדליב והוא צריך פחות את ישראל מאשר היה צריך אותה לפני 3 שנים.

נראה כי פוטין הגיע למסקנה כי ההתקפות הצבאיות של ישראל על מטרות צבאיות איראניות בסוריה מנוגדות לאינטרסים של רוסיה ופוגעות במטרתה העיקרית לשמור על יציבותו של המשטר הסורי ולשקם את המדינה מהר כלל האפשר.\

ככל שהמשבר בין רוסיה לישראל מתארך,מי שמרוויח מכך הוא הנשיא הסורי בשאר אסד שבודאי ינסה להשפיע על הנשיא פוטין לנצל את ההזדמנות שנוצרה שבה ישראל נקלעה למצוקה כדי להכתיב לה כללי משחק חדשים שישרתו גם את האינטרסים שלו.

למרות יותר מ-200 הפצצות אוויריות בשטח סוריה, ישראל לא הצליחה לעצור את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה אלא רק להאיט אותה.

הנשיא בשאר אסד והאיראנים ינצלו בודאי את התקופה הקרובה, כל עוד נמשך המשבר בין ישראל לסוריה, להאיץ את קצב העברת משלוחי הנשק והטילים מאיראן לסוריה ולחזבאללה בלבנון בהנחה שישראל תתקשה לתקוף כל עוד המשבר עם רוסיה בעיצומו.

האיראנים אימצו טקטיקה חדשה ומיקמו את מחסני הנשק שלהם בסמוך לבסיסים הצבאיים הרוסים באזור חמיימים וטרטוס כדי לקבל מטריה אווירית של מערכת הנ"מ הרוסית ולהקשות על ישראל לתקוף אותם.

המשבר הדיפלומטי בין ישראל לרוסיה נותן לכאורה פרק זמן נוסף לנשיא בשאר אסד לקלוט את הטכנולוגיה האיראנית כדי לשפר את פרוייקט דיוק הטילים שברשותו וברשות החזבאללה לקראת מלחמה עתידית עם ישראל מבלי שישראל תפגע בו.

ההבנות החשאיות בין ישראל לרוסיה כללו השלמה ישראלית עם המשך שלטונו של בשאר אסד בתמורה לכך שהיא תוכל לפעול נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

הרוסים אף התחייבו להרחיק את הכוחות האיראניים מזרחה למרחק של 100 ק"מ מהגבול עם ישראל.

מבחינתו של הנשיא פוטין, שם המשחק הוא שמירת היציבות בסוריה ושמירה על הנשיא בשאר אסד שהוא זה שנותן לגיטימציה לרוסים להקים בסיסים צבאיים קבועים בארצו  באמתלה שהם "אורחים" שהוזמנו על ידו.

ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה את הימשכות המשבר, היא זקוקה לרוסיה כדי למנוע הדרדרות בגבול עם סוריה והתבססות כוחות אירניים סמוך לגבול ברמת הגולן.

האינטרס הישראלי הוא לסיים את המשבר הזה במהירות ולגלות גמישות במגעים עם רוסיה גם אם היא תצטרך לנסח הבנות אסטרטגיות חדשות עמה בכל הקשור לסוריה.

הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה היא "קו אדום" מבחינתה של ישראל ואסור לוותר עליו, כבודה הלאומי של רוסיה נפגע זמן קצר לאחר הנשיא פוטין הגיע להסכם חשוב מבחינתו עם הנשיא ארדואן על גורל אזור אדליב, ישראל איננה אשמה בהפלת המטוס אולם היא צריכה לעזור לרוסיה לשקם את כבודה מכיוון שסיום המשבר במהירות הוא אינטרס עליון שלה גם במחיר של התכופפות מסויימת בפני הדוב הרוסי.

נראה כי הרוסים מתכוונים להטיל הגבלות אוויריות בעקבות הפלת המטוס הרוסי, ערוץ "אל-מיאדין הלבנוני" דיווח ב-22 בספטמבר כי רוסיה מתכוונת לסגור את המרחב האווירי מעל המים הטריטוריאלים של סוריה עם סיום התמרונים שהיא עושה בים התיכון.

אם הדבר נכון, חיל האוויר הישראלי עדיין יכול לפעול נגד מטרות איראניות בסוריה ע"י כך שיטוס במים הטריטוריאלים של לבנון או מערבה מהמים הטריטוריאלים של סוריה ולתקוף מרחוק באמצעות חימוש מתקדם ומדוייק.

הטיפול במשבר יצא כבר מידי צה"ל וחיל האוויר מול מערכת הביטחון הרוסית, ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך לטפל בו אישית גם אם מדובר בנסיעה לרוסיה בזמן הקרוב ביותר כדי לסכם עם הנשיא פוטין את סיום המשבר.