עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר מול ירדן: למצוא מוצא

משבר השגרירות לא נפתר והמשבר מול ירדן לקראת פרסום תוכנית טראמפ לוחץ את ישראל

המשבר בין ישראל לירדן על רקע תקרית הירי של המאבטח הישראלי במתחם השגרירות הישראלית בירדן, שכתוצאה ממנו נהרגו שני אזרחים ירדניים  נמשך כבר כמה חודשים וכל הניסיונות להוציאו מהמבוי הסתום נכשלו.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית " ספוטניק" מה-3 בנובמבר,  ראש ועדת פלסטין בפרלמנט הירדני, יחיא סעוד, הודיע כי ידרוש את ניתוק היחסים עם ישראל והחזרת השגריר הירדני מתל אביב אם ישראל לא תעמיד לדין את המאבטח הישראלי שהרג את שני האזרחים הירדניים. נראה כי ירדן מתכוונת להסלים את הפעילות הפרלמנטרית בממלכה כדי להפעיל לחץ על ישראל, ואולי בעקיפין גם על הממשל האמריקני.

המאבטח הישראלי נחקר בארץ על ידי הרשויות המוסמכות ונמצא שפעל כשורה לאחר שהותקף על ידי אחד האזרחים הירדניים.

שר החוץ הירדני, אימן צפדי, שיגר איגרת לישראל שבה דרש להעמיד לדין את המאבטח הישראלי אך ישראל מסרבת להיענות לדרישה, במקביל, ירדן איננה מוכנה לאפשר את חזרת השגרירה ענת שליין ואת צוות השגרירות לירדן.

על פי מקורות ירדניים וישראליים ישראל שיגרה לאחרונה שליח מיוחד, את מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי, לעמאן בניסיון לפתור את המשבר.

האלוף מרדכי נפגש עם גורמי ביטחון ירדניים בכירים אך לא הצליח לשנות את עמדתם לגבי התנאים שהציב המלך עבדאללה לישראל כדי לפתור את המשבר.

המלך עבדאללה הבטיח לבני משפחותיהם של שני הירדנים שנהרגו מירי המאבטח הישראלי, ואף התחייב על כך בפומבי, לשמור על זכויותיהן של שתי המשפחות.

ירדן דורשת כי באופן עקרוני יוחלט על העמדתו לדין של המאבטח הישראלי ללא כל קשר מה תהיה הכרעת הדין בעניינו, העיקר שממשלת ישראל תיענה לדרישה הזו.

הירדנים טוענים כי לא גירשו את אנשי צוות השגרירות הישראלית מעמאן לאחר הירי, אלא שישראל פינתה אותם ביוזמתה מחשש לשלומם.

המשך המשבר בין ירדן לישראל מזיק לשתי המדינות אך ישראל צריכה לדאוג לאינטרסים שלה, ככל שהזמן חולף הוא פועל לרעתה, המשבר מעמיק ויהיה קשה יותר לפתור אותו.

הסכם השלום עם ירדן הוא חשוב מאוד והאינטרס הישראלי הוא לשמור עליו בכל מחיר ולא לזעזע אותו במיוחד לאור הסכנות האזוריות ובראשן הסכנה האיראנית.

לישראל יש את הגבול הארוך ביותר עם ירדן שפועלת למנוע חדירות מחבלים לשטח ישראל.

מאז המשבר במתחם השגרירות הישראלית בירדן ואחר כך משבר גלאי המתכות בהר הבית, היחסים בין ישראל לירדן הם מתוחים מאוד, ירדן התקרבה מאוד לרשות הפלסטינית דבר שבא לידי ביטוי בביקור מיוחד של המלך עבדאללה במוקטאעה ברמאללה. לקראת פרסום התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ שצפוי להתבצע עד סוף השנה, רצוי שישראל תעשה כל מאמץ ליישר את ההדורים עם הממלכה ההאשמית גם אם הדבר יחייב מציאת נוסחת פשרה הכוללת התנצלות ישראלית על התקרית ומתן פיצוי כספי למשפחות שני ההרוגים הירדניים, הכל למען שמירה על הסכם השלום בין שתי המדינות.

הפתגם הערבי אומר "אתה רוצה לאכול את הענבים מהכרם ולא להרוג את השומר", כך צריכה לנהוג ישראל כדי לשמור על כבודו של המלך עבדאללה אשר נפגע מהפגישה המתוקשרת של ראש הממשלה נתניהו עם המאבטח הישראלי.

צריך למצוא את הדרך להרגיע את המלך כדי שראש הממשלה יוכל לבנות עמו יחסי אמון חדשים. הסיכוי שהמלך הירדני יתרצה וימחל על כבודו הוא נמוך מאוד, כבודם של המנהיגים הערביים במזרח התיכון ותדמיתם בעיני בני עמם הוא חשוב מאוד ולכן צריכה להימצא פשרה יצירתית שתאפשר להתקדם בשיפור היחסים בין ראש ממשלת ישראל למלך ירדן.

לשליחים האמריקניים ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט יש קשרים מיוחדים עם המלך עבדאללה והם יכולים לסייע לישראל למצוא את נוסחת הפשרה.

למרות המשבר הנוכחי, היחסים בין ישראל לירדן הם תקינים ונמשך שיתוף הפעולה הביטחוני, הכלכלי והסיוע הישראלי בתחום המים.

ירדן שייכת למחנה המדינות הסוניות המתונות שמתנגדות לאיראן השיעית ולשאיפות ההתפשטות שלה, ירדן היא גם האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום עם ישראל, יש לה יכולת להשפיע על גובה הלהבות במקרה של התחממות בהר הבית ואסור לשכוח זאת.

עדיף שלישראל יהיה דיאלוג ישיר ללא תקלות עם ארמון המלוכה בירדן לקראת פרסום תוכנית השלום האמריקנית החדשה מאשר שירדן תתעלם לגמרי ותתאם עמדות עם הרשות הפלסטינית נגד האינטרס הישראלי.

לכן, יפה שעה אחת קודם ויש להתרכז במציאת פיתרון שיאפשר במהרה את שיקום היחסים עם ירדן והחזרת היחסים לקדמותם גם אם הדבר כרוך בויתורים מסוימים.