עבור לתוכן העמוד
Menu

"סיר הלחץ" של ג'נין

בעקבות גל הטרור ישראל החליטה לנתק את ג'נין כלכלית על מנת ליצור לחץ על העיר ולהקשות על יציאת מחבלים ממנה ואליה • לאור השקט שחזר לאחר פעילות צה"ל הסירה את ישראל את הסנקציות

בעוד צה"ל והשב"כ ממשיכים במבצע לסיכול פיגועי הטרור בצפון השומרון החליטה מערכת הביטחון על  הטלת סנקציות על העיר ג'נין שהפכה ל"בירת הטרור" בגדה .

הסנקציות שהוטלו על ידי שר הביטחון בני גנץ הוסרו לאור הצלחת הפעילות של צה"ל והרגיעה בעיר, אולם הצעד החריג וההשלכות הכלכליות שלו עלולות להוביל לתוצאות אחרות במיוחד לקראת עיד אלפיטר המסיים את חודש רמדאן.

הסנקציות כללו  איסור של כניסה ויציאה של ערביי ישראל דרך שני המעברים המובילים לעיר ג'נין וממנה, איסור על כניסת סוחרים ואנשי עסקים בכירים מג'נין לתחומי מדינת ישראל, שלילת האפשרות של ביקורי משפחות מאזור ג'נין במסגרת 5000 ההיתרים שאושרו למטרה זו.

עם זאת, יציאת הפועלים מג'נין העובדים בישראל נמשכה כרגיל , תוך הגברת הבידוק במעברים.

ההחלטה של מערכת הביטחון להטיל סנקציות על העיר ג'נין עוררה זעם בקרב ערבי ישראל, להם יש קשרי מסחר ענפים עם ג'נין ובעיר ג'נין עצמה. תושבים בג'נין השוו את הטלת הסנקציות על עירם להטלת המצור על רצועת עזה למרות שמדובר בסנקציות זמניות בגלל גל הטרור היוצא מעירם.

ג'נין מהווה מרכז מסחר פלסטיני חשוב בשל מחירי הסחורות הנמוכים בה בהשואה לשווקים הישראלים. סוחרי ג'נין מתפרנסים בעיקר מערביי ישראל שמגיעים בהמוניהם לעיר בעיקר בסופי שבוע וממריצים את הכלכלה הפלסטינית.

על פי נתונים פלסטינים, כ- 25  אלף מערביי ישראל נכנסים לעיר ג'נין מדי שבוע ומוציאים בשווקיה סכום של 40 מיליון ש"ח בחודש.

הענישה הכלכלית נועדה להפעיל לחץ על תושבי ג'נין שיתנגדו לפעילות הטרור של הקבוצות החמושות בעיר נגד ישראל.

הסנקציות הכלכליות הללו גרמו לנזק כלכלי גדול בעיר והצפייה היא לפיצוי מאת הרש"פ על הפגיעה.

באסם אלצאלחי, ראש "מפלגת העם" הפלסטינית קרא  לרש"פ לפטור את סוחרי ג'נין מחלק מהמיסים שהם אמורים לשלם לרש"פ כדי להקל על המצוקה הכלכלית שנגרמה להם מהסנקציות הישראליות.

ההחלטה לאסור על ערביי ישראל להיכנס לג'נין איימה על עתידם של אלפי סטודנטים מהנרשמים לאוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין.

מספר הסטודנטים הרשומים באוניברסיטה הערבית-אמריקאית הוא 11 אלף, והיא מציעה תכניות לתואר ראשון, לתואר שני ודוקטורט במגוון תחומים, כולל רפואה, רפואת שיניים, הנדסה, טכנולוגיה ומשפטים.

הטרור הפלסטיני באזור ג'נין מאיים על הביטחון של אזרחי ישראל ודוחף את ישראל להטיל סנקציות שנחשבות כ"ענישה קולקטיבית".

הכתובת הייתה על הקיר זמן רב, תפקידה של הרש"פ היה למנוע זאת. העיר ג'נין נמצאת תחת שליטתה הביטחונית המלאה, אך יו"ר הרש"פ העדיף שלא להיכנס לעימות חזיתי עם ארגוני הטרור בעיר וגם לא אכף את מרותו על "גדוד חללי אלקצא הזרוע הצבאית של פת"ח, למרות שהוא יו"ר תנועת פת"ח.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ התעמתו עם הקבוצות החמושות בעיר ג'נין רק כשהן איימו עליהם באופן ישיר, כך צמחה לה מפלצת טרור בעלת שני ראשים:"גדודי חללי אלאקצא" של ארגון פת"ח ו"סראיא אלקודס" של ארגון הג'יהאד האסלאמי.

כפי שהדברים נראים כעת, המערכה הישראלית נגד הטרור באזור צפון השומרון תימשך כמה חודשים, המצב הכלכלי בג'נין אמור להתדרדר ולהחריף, ג'מאל חוויל, בכיר פת"ח בעיר אומר כי האווירה בעיר היא אותה האווירה שהייתה במהלך מבצע "חומת מגן" ב-2002.

בג'נין מעריכים כי צה"ל יטפל בעיר גם לטווח רחוק והוא יקים מסביבה חומה ביטחונית שתקיף אותה כפי שעשה בעבר בעיר קלקיליה עם מוצא אחד לכניסה וליציאה, דבר שיקל עליו בשליטה על העיר.

תושבי ג'נין טוענים כי ישראל  פועלת כעת לדמוניזציה של ג'נין, היא מתארת אותה כ"בירת הטרור" של הגדה כדי לגרום לה להיראות כעיר מחוץ להקשר הפלסטיני ולמערכת הסמכות החוקית של הרש"פ בגדה וכי מדובר במעין "מדינה עצמאית."

המצור הכלכלי לא יכניע את ג'נין ואת קבוצות הטרור שבתוכה, הוא רק יגביר את השנאה כלפי ישראל,ענישה קולקטיבית אינה הדרך, צריך להפריד בין הקבוצות החמושות לבין כל מי שגר בג'נין ואינו עסוק בטרור.

צה"ל יידרש לסוגיה של ג'נין גם לאחר שיצטרך אפילו לכבוש אותה מחדש, לנקות אותה מקיני הטרור ואז להחזירה לידי הרש"פ.