עבור לתוכן העמוד
Menu

המערכה נגד איראן נמשכת

בעוד ארה"ב נערכת לפנות את חייליה מסוריה, איראן ממשיכה ברכבת האווירית לסוריה להעברת מערכות נשק מדוייק לארגון חזבאללה • ישראל חידשה את התקיפות האוויריות בסוריה כדי להבהיר את נחישותה למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה

עפ"י גורמים סורים, ישראל יזמה ב-25 בדצמבר התקפה אווירית נרחבת על 3 יעדים של איראן וארגון חזבאללה דרומית מערבית לדמשק, מדובר בהתקפה הנרחבת ביותר שמיוחסת לישראל מאז אירוע הפלת מטוס הביון הרוסי ע"י מערך ההגנה האווירית הסורית בחודש ספטמבר שעבר.

סביר להניח כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה שבאה כשבוע ימים לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על הסגת הכוחות האמריקנים מסוריה.

ככל הנראה מדובר בתקיפת מחסנים איראנים המכילים תחמושת מדוייקת ומערכות ייצור נשק מיועד המיועד עבור ארגון חזבאללה.

העיתון "ניוזוויק" דיווח ב-26 בדצמבר מפי גורם במשרד ההגנה האמריקני כי יעד התקיפה היה בכירים בחזבאללה וכי כמה מהם נפגעו, בנוסף לפגיעה במחסני תחמושת איראניים שהכילו מערכות לדיוק הרקטות שבידי חזבאללה.

סוכנות הידיעות הרשמית הסורית סאנ"א דיווחה כי 3 חיילים סורים נפצעו במהלך ההתקפה.

הסורים שיגרו טילי נ"מ לעבר הטילים הישראלים שנורו, הם טוענים כי יירטו את מרבית הטילים הישראלים שנורו, אולם, עפ"י כמה דיווחים הם הצליחו ליירט רק את אחד הטילים הישראלים.

דובר צה"ל מסר כי הופעלה מערכת הגנה אווירית נגד טיל שנורה משטח סוריה וכי לא היה נזק או נפגעים.

לעומת זאת, עפ"י דיווחים של האופוזיציה הסורית הפגיעות הישראליות במטרות האיראניות היו מדוייקות מאוד.

איראן ממשיכה ברכבת האווירית לסוריה שמשמשת להובלת נשק עבור הצבא הסורי של בשאר אסד ועבור ארגון חזבאללה.

הנשק מאוחסן במחסנים איראניים באזור דמשק וישראל עוקבת באמצעים מודיעיניים אחרי הפעילות הזו.

 

מהי משמעות התקיפה?

 

נראה כי יעדי התקיפה האווירית הישראלית בסוריה נבחרו בקפדנות ובזהירות והתמקדו באזור דמשק הרחק מהבסיסים של הצבא הרוסי בסוריה.

ישראל נמצאת בתחילת התהליך של שיקום היחסים עם רוסיה שנפגעו בעקבות תקרית הפלת המטוס הרוסי והיא רוצה לחזור להבנות הצבאיות שהיו לה עם רוסיה לפני התקרית.

אפשר לראות בתקיפה הישראלית מסר לאיראן ולסוריה כי למרות הנסיגה הצפוייה של החיילים האמריקנים מסוריה,ישראל נחושה להמשיך ולהילחם נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

ישראל משדרת כי היא ממשיכה בפעילות הצבאית הרגילה שלה נגד הנוכחות האיראנית בסוריה וההחלטה של הנשיא טראמפ לא שינתה את מדיניותה.

הפעילות האווירית המחודשת בסוריה באה בעוד ישראל מתקדמת במבצע "מגן צפוני" לחיסול המנהרות ההתקפיות החודרות שבנה ארגון חזבאללה מלבנון לתוך שטח ישראל.

אין כרגע חשש לעימות צבאי בין ישראל חזבאללה בלבנון. ישראל מתמודדת במישור המדיני מול ההפרות של לבנון וחזבאללה של החלטה 1701 של מועצת הביטחון אך במקביל מאותתת כי לא תוותר על "הקווים האדומים" שלה בכל הקשור להתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

העדיפות הישראלית היא למנוע הקמת מפעלים איראניים בלבנון לשיפור רמת הדיוק של הרקטות שבידי חזבאללה, מניעת העברת נשק איראני "שובר שוויון" מסוריה ללבנון ופתיחת חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן שאותה בונה איראן מפעילים של חזבאללה ופעילי המליציות הפרו איראניות.